Deel dit artikel
-

KPN experimenteert met meermerkenconcept

KPN gaat meer multibrandswinkels openen. Dat meldt Webwereld op basis van het interne personeelsblad van het telecombedrijf. In die winkels worden producten van alle dochters verkocht, van Xs4all tot Telfort.

Multibrandwinkels komen in gebieden waar aparte KPN-, Telfort of Hi-winkels niet rendabel zijn. In Kerkrade is de eerste multibrandwinkel geopend en inmiddels zijn IJmuiden en Almere daaraan toegevoegd.

Naast telecomproducten wordt ook internet en tv aangeboden. Elk merk houdt zijn eigen identiteit binnen de winkel door eigen hoeken in te richten.

De formule wordt nog nader bekeken, maar volgens Eric Gräve, directeur retail, is KPN op zoek naar meer afzetgebieden.

KPN stopte in 2008 met de Primafoon-formule. Onder leiding van Gräve werden de Primafoon-vestigingen omgebouwd tot KPN-winkels.

Deel dit bericht

4 Reacties

Roel Honning

Waarom gaat kpn hiermee testen? Enkele jaren geleden hebben t for telecom overgenomen. Dit klinkt als soortgelijke formule met dan alleen kpn multi-brand producten. De kennis of het rendabel kan zijn is dus al in huis lijkt me?!

Jeroen Bos

Al rond 2005 is dit plan geopperd, maar werd toen niet geïmplementeerd omdat men elk eigen merk onafhankelijk van elkaar wilde laten werken. Nu steeds meer via internet en telefoon door KPN verkocht wordt, begrijp ik dat men steeds meer gebieden heeft waar het niet meer loont om zowel KPN als Hi en Telfort winkels naast elkaar te exploiteren. T for Telecom is door KPN overgenomen om de winkels te sluiten en ze om te dopen tot één van haar formules. Uiteindelijk zal de merkportfolio van KPN verder slinken is mijn verwachting.

Erik van der Flier

De weggevallen omzet vanwege de overname van BelCompany door Vodafone zal hiermee een stukje gecompenseerd worden. Ik vraag me alleen af of een intensievere samenwerking met onafhankelijke ketens van zelfstandigen, zoals Telecombinatie, niet sneller tot resultaat had kunnen leiden? Omdat juist in kleinere verzorgingsgebieden de binding van zelstandig ondernemers met hun klanten sterk is zal het voor KPN niet eenvoudig zijn om daar positie op te bouwen.
Los daarvan is er het risico dat het concept verrommelt onder druk van een veelheid aan interne belangen. Zoals destijds bij Primafoon het geval was. Een strakke interne aansturing kan dat voorkomen.

Louk de Sevaux

Als het multibrand concept vanuit een nieuwe/vernieuwende visie op de klantbehoefte wordt gedefinieerd, met daarin een duidelijke rol voor de merken, kan het een unieke propositie opleveren, als het puur gaat om kostenbesparing lijkt het me verwarrend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond