Deel dit artikel
-

De krant is nog steeds van papier

Digitaal stelt nog nauwelijks iets voor in de nieuwsconsumptie. Dat blijkt uit gegevens van de World Association of Newspapers and Publishers (WAN-IFRA). Drukwerk groeit juist.

Slechts 2,2 procent van alle omzet is toe te schrijven aan digitale platforms, aldus WAN-IFRA. De printcirculatie nam wereldwijd met 1,1 procent toe.

Negatieve groei was er in Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika. Maar in het Midden Oosten is men juist meer kranten gaan lezen, evenals in Azie. In Hong Kong en Zuid-Korea worden kranten verslonden.

Wereldwijd zijn er 2,5 miljard krantenlezers. Dat is dus exclusief weekbladen en zondagskranten.

Het aantal digitale lezers wordt niettemin geschat op zeshonderd miljoen. Probleem is dat met digitaal nog weinig wordt verdiend, terwijl advertentie-inkomsten voor drukwerk zijn gedaald.

Gratis kranten blijven de markt evenzeer domineren. In toraal gaat het om 36 miljoen exemplaren in 2011.

Deel dit bericht

3 Reacties

Fons Tuinstra

Aldus de propaganda machine van de papieren krant. Tonnetje zout graag.

Dennis Saaltink

Neemt de printcirculatie toe met 1,1% of de omzet? En de stelling dat nieuwsconsumptie digitaal nauwelijks iets voorstelt lijkt me wat simpel. Hebben we het dan over de door kranten geproduceerde digitale nieuwscontent of over alle digitale nieuwscontent? De consumptie van dat laatste gaat gevoelsmatig door het dak.

Redactie Emerce

Het bericht komt van de World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA), dus traditionele krantenuitgevers. Staat overigens allemaal vermeld in het bericht waarnaar niet voor niets wordt verwezen:

‘Newspaper print circulations continue to rise strongly in Asia and the Middle East, offsetting declines in print circulation in Europe, North America and Latin America.’

‘Print continues to provide the vast majority of newspaper company revenues, with circulation alone accounting for nearly half of all revenues. Newspapers are a 200 billion dollar annual industry.’

In veel landen zijn papieren kranten nog steeds belangrijk, geldt ook voor bepaalde Europese landen:

‘Scandinavian and Alpine countries continue to have the highest readership of newspapers per capita, with South Korea and Hong Kong rising to top-10 positions. The top countries for newspaper readership are also among the countries with the highest broadband penetration rates.’

Oftewel: we zijn niet allemaal Nu.nl lezers

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond