Deel dit artikel
-

Kranten verliezen in 14 jaar 800.000 abonnees

Het aantal digitale krantenabonnementen in ons land is in vier jaar gegroeid van nog geen 92.000 in 2011 naar bijna 1,4 miljoen in 2014. Dat blijkt uit onderzoek van Consultancy.nl, een online platform voor de adviesbranche. De daling van het aantal papieren abonnementen is echter enorm.

Belangrijkste redenen van de snelle groei van de digitale oplages zijn volgens Consultancy.nl de opkomst van online, de dalende populariteit van print in zijn algeheel, en nieuwe businessmodellen van uitgevers.

Print oplages liepen echter terug van 3 miljoen naar zo’n 2,6 miljoen exemplaren. De kaalslag in de Nederlandse krantenwereld wordt pas echt duidelijk wanneer de oplages over een langere periode worden bekeken. De analyse van Consultancy.nl toont aan dat de vier grotere Nederlandse krantentitels in veertien jaar tijd meer dan 800.000 abonnees hebben verloren, wat neerkomt op circa 40 procent van hun betaalde oplages.

De Telegraaf mag zich met 456.000 print abonnees de grootste betalende krant van Nederland noemen, een positie die het al decennia inneemt. Het AD, De Volkskrant en NRC Handelsblad volgen, waarbij het opvalt dat hun marktaandeel in de onderzochte periode ten opzichte van elkaar relatief stabiel is gebleven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dick Hofman

“…de grootste betalende krant van Nederland noemen,…”

Betaalt deze krant zijn lezers?
(of bedoelt u “betaalde krant”?)

Patrick Lotte

Is er ook iets bekend over de verdeling van het aantal digitale abonnementen?

Valentijn

De digitale oplage gaat weliswaar omhoog maar daar wordt nog geen geld mee verdient, zie daar het probleem voor de uitgevers.Welke content wil de lezer nog voor betalen en wat geef ik gratis weg om hem te triggeren de website te bezoeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond