Deel dit artikel
-

Kritiek op privacybescherming online consumenten

De bescherming van privacy-gegevens van consumenten op het internet is slecht geregeld. Dat is de conclusie van Consumers International , een overkoepelend orgaan van 263 consumentenorganisaties. De Consumentenbond heeft inmiddels een aantal privacy-gedragsregels voor internetbedrijven bekendgemaakt in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Internetproviders (NLIP).

Consumers International onderzocht 750 websites. Tweederde van de sites verzamelt persoonlijke informatie van de bezoeker, ook informatie waarmee de bezoeker traceerbaar is. Zestig procent van de sites heeft geen privacyverklaring opgenomen en bij de overige sites is deze verklaring moeilijk te vinden. Daarnaast geeft het meerendeel van de sites de consument niet de keuze om te bepalen of hij in het klantenbestand wil worden opgenomen.

"Bedrijven moeten eerlijk vertellen wat ze met de gegevens gaan doen. De consument moet hier inzage in dat proces krijgen en moet de garantie krijgen dat gegevens goed worden beveiligd", aldus woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond.

Verder blijkt dat voor het doorverkopen van gegevens geen toestemming wordt gevraagd. 15 procent van de sites vergaart informatie, zonder dat de bezoeker daarvan op de hoogte is gesteld. Opvallend is dat Amerikaanse internetondernemingen strenger toezien op bescherming van persoongegevens dan Europese bedrijven.

Van Kouwen: 'Ik was verbaasd over het verschil tussen VS en Europa. In Europa zijn er een groot aantal bedrijven die zich niet aan de privacywetgeving houden. In de VS is privacy een hot issue, er zijn diverse actiegroeperingen gericht op privacy en daar komt bij dat de VS een echte claimcultuur kent'.

Eind juni vorig jaar meldde de Consumentenbond dat naar aanleiding van het onderzoek 'Klant in het Web' van de Registratiekamer Nederlandse ISP's drie maanden de tijd hadden om hun klanten te melden hoe zij met privacy omgaan. Vervolgens is er een taskforce opgezet met de Nederlandse Vereniging van Internetproviders om het privacybeleid in kaart te brengen. Het resultaat van de samenwerking is een set aan privacy-gedragsregels die de bond op haar site presenteert.

Inmiddels is in grote lijnen overeenstemming over een convenant bereikt met de NLIP, Vereniging van Nederlandse Internetproviders', aldus van Kouwen. Directeur Hans Leemans van NLIP: 'De regels gaan we voorleggen aan onze leden, die met de regels moeten instemmen, voordat deze in werking kunnen treden. Ik verwacht dat de regels in april, mei dit jaar worden doorgevoerd'.

De Consumentenbond heeft ook contact gezocht met VNO/ NCW en e-commercevereniging de Nederlandse Postorderbond om het voorbeeld van NLIP te volgen. Verder vraagt de bond de Registratiekamer om bescherming van privacy structureel in de gaten te houden, zodat naleving van een nieuwe privacywet wordt gecontroleerd. Deze Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) is in juli 2000 door de Eerste Kamer goedgekeurd. Naar alle waarschijnlijkheid treedt de WBP in de zomer van 2001 in werking.

Deel dit bericht

4 Reacties

Yuri van Geest

Goede ontwikkeling. Duidelijkheid boven alles. Frappant is dat de wetgeving in Europa strenger is dan in de VS terwijl daar meer sites er beter mee omgaan. De VS is opt out based traditioneel, terwijl EU meer opt-in based is. Ik denk dat er convergentie richting dubbel opt-in (permissie) plaats zal vinden. Dus : toestemming vooraf van de surfer, en toestemming bij wijzigingen in privacybeleid per site. Op termijn zijn alle partijen gebaat bij deze duidelijkheid en empowerment van surfers. Ook eCommerce partijen. Past trouwens ook goed in de ontwikkeling richting naar digital rights management (DRM) alwaar opt-in policies en eCommerce goed samengaan voor de verschillende content vormen op digitale netwerken. 

Olivier Gorter

Het geven van privacy-gegevens door bezoekers aan sites is helaas onontkoombaar, zeker omdat je als site en als bezoeker op zoek bent naar content die specifiek op het interessegebied van de bezoeker aansluit. Om dit te verkrijgen moet je jezelf kenbaar maken aan de site. Juist die combinatie van het ontvangen van een gepersonaliseerd aanbod EN toch controle over je privacy (eigen profiel) is moeilijk te vinden.

Yuri van Geest

Ik ben het niet eens met bovenstaande. Dat kan middels geanonimeerde cookies worden vermeden (geen NAW data namelijk, dat heb je alleen bij eCommerce data of inlogprocedures). Met die cookies kan bovenstaand dilemma dus worden vermeden of opgelost.Verder kan met een 'opt-in' procedure duidelijkheid en controle voor de gebruiker worden gerealiseerd. Opt-in is een tijdelijk iets daar de consument er ten alle tijde wijzigingen in kan aanbrengen (delete/modify). 

karin kreber

Er bestaat ook software op de markt waarbij de gebruiker zelf controle heeft welke gegevens van het eigen profiel aan welke sites worden gegeven. Hoe beter de relatie is tussen de site en de gebruiker, hoe meer gegevens de gebruiker automatisch bloot zal geven. Op deze wijze heeft de gebruiker dus volledig controle over privacy gegevens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond