Deel dit artikel
-

Kwartaalcijfers: coronablues lijkt mee te vallen

Terugkijkend op een week waarin de grootste internetbedrijven hun financiële resultaten bekend maakten, kan voorzichtig worden geconcludeerd dat rampen als gevolg van de coronacrisis grotendeels zijn uitgebleven.

Bedrijven als Amazon, Facebook, Microsoft, Snap en Google meldden veelal beter dan verwachte resultaten. Sommige grote spelers, zoals Microsoft, hebben zelfs flink geprofiteerd van de crisis doordat meer clouddiensten werden afgenomen.

Voor zover er al een dip was in de advertentieverkopen, lijken die weer wat aan te trekken. Facebook, het bedrijf waarvan verwacht werd dat het enorme klappen zou krijgen, verdubbelde de winst. De koers staat nog maar 5 procent onder het hoogste niveau ooit.

Zelfs Apple wist donderdag nog behoorlijke cijfers te presenteren, ondanks productieproblemen in China, wereldwijd gesloten Apple Stores en tegenvallende iPhone verkopen.

Uiteraard is het beeld vertekend. De eerste twee maanden van het jaar verliepen voor veel bedrijven nog redelijk normaal, behalve voor hardwarebedrijven die voor de productie op China waren aangewezen. Daar is de situatie inmiddels genormaliseerd.

Dat de interneteconomie hemelsbreed verschilt van de fysieke economie blijkt alleen al uit de historisch ongekende krimp van de economie in de eurozone van 4 procent. In veel landen lag het openbare leven immers grotendeels stil.

In Nederland valt de schade mee, te oordelen naar CBS cijfers over maart. De Nederlandse detailhandel, die nooit echt op slot is gegaan, heeft in maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart 2019. Maar ook hier geldt: er waren winnaars en verliezers. Gemiddeld zijn er in 2020 tot nu toe acht detailhandelszaken per week failliet verklaard.

HEMA leek eerst om te vallen, maar na een forse omzetdip werd al vrij snel de weg naar herstel ingeslagen. De online verkoop in Nederland verdrievoudigde en twintig HEMA winkels kregen er een functie bij als orderpicklocatie voor de webwinkel.

De IT sector zag een korte opleving doordat monitoren, pc’s en laptops voor het thuiswerken werden aangeschaft, maar de smartphonemarkt lijkt dit jaar een totale ‘reset’ tegemoet te gaan waarbij zwakkere broeders zich uit de markt gaan terugtrekken. Er zijn domweg te veel merken en mobieltjes. Het aantal verscheepte toestellen daalde afgelopen kwartaal met 13 procent, zo blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers van Canalys. Bij de reorganisatie van OnePlus in Europa zal het vermoedelijk niet blijven.

De reissector stond de afgelopen maanden letterlijk aan de grond. Zelfs als de beperkingen worden opgeheven, zal de markt zich maar langzaam herstellen omdat de vraag naar vakanties niet erg groot zal zijn. Toch zullen geplande vakanties uiteindelijk worden ingehaald.

De sector hoopt de pijn te verzachten met vouchers en naar voren gehaalde ticketverkopen. Donderdag vertrok het eerste passagiersvliegtuig van KLM dat alleen vracht meeneemt, en daarvoor zelfs de passagiersstoelen en de bagageruimten benut (Cargo-in-Cabin). Het tijdelijke vrachtconcept is in amper drie weken tijd ontwikkeld.

Hoteliers in de Benelux verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen, zo blijkt uit onderzoek van Horwath HTL. Wel is de omzet in het eerste halfjaar minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht.

Taxibedrijven zullen de schade niet makkelijk inhalen. Hoe groot die schade is zal volgende week blijken, als Lyft en Uber hun cijfers bekend maken. Ook hier worden de bakens verzet: van passagiers naar boodschappen.

Contactberoepen (kappers, schoonheidssalons) zullen nog grote moeite hebben om zich aan het nieuwe normaal aan te passen, wat ook geldt voor het uitgaansleven. Evenementen zijn dit jaar al grotendeels virtueel gegaan, een trend die best eens blijvend zou kunnen worden.

Artiesten zouden een deel van hun omzetderving kunnen opvangen door betaalde optredens via YouTube of andere kanalen aan te bieden, maar de infrastructuur daarvoor is er nog niet echt.

De horeca is volop bezig zich voor te bereiden op de anderhalvemetereconomie. In een prototype restaurant in Arnhem toont McDonald’s hoe zittende horeca eruit zou kunnen zien. Bij Take Out Plus bestellen gasten in het restaurant en kunnen ze de bestelling in een speciaal ingerichte ruimte aan statafels nuttigen, in groepjes van maximaal drie personen. Bij Dine In wordt de bestelling in het restaurant aan tafel geserveerd, met behulp van een serveerwagen om een veilige afstand te houden tussen medewerkers en gasten.

Wat wel opvalt in de toelichting op de kwartaalcijfers: vrijwel alle bedrijven weten niet wat de nabije toekomst zal brengen. De economie is even grillig als het virus zelf. Een lichte verbetering kan zeker verwacht worden, nu meer landen de strenge regels versoepelen en de economie langzaam weer op gang komt.

Foto McDonalds

 

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Bla bla bla. Jongens, stop met die cijfers over maart, die zeggen niks. Trek pas conclusies bij April.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond