Deel dit artikel
-

Landelijke uitrol mobiel betalen in V.S. nog dit jaar

De mobiele operators AT&T, T-Mobile en Verizon rollen voor het einde van het jaar hun landelijke mobiele betaalsysteem in Amerika uit. Een kwart van de grootste retailers in de V.S. heeft inmiddels terminals staan die met NFC-technologie overweg kunnen.

Na negen maanden proefdraaien op vierduizend locaties in twee staten gaat Isis dit jaar landelijk van start. Isis is gezamenlijke initiatief van de drie operators om een gestandaardiseerd mobiel betaal- en spaarsysteem op de markt te brengen.

Consumenten moeten wel een moderne telefoon hebben met een NFC-chip en de Wallet-app. Bovendien moeten ze van hun aanbieder een speciale SIM-kaart ontvangen die veilige communicatie tussen telefoon en het netwerk mogelijk maakt voor de dataoverdracht. Een manco is dat niet alle Androidtoestellen worden ondersteund, wel die op BlackBerry, iOS en Windows draaien.

De reden om deze dienst in de markt te zetten, is niet enkel om de consument van gemak te voorzien. Immers, hij hoeft zijn portemonnee niet meer te trekken om de doorgaans snelle boodschapjes af te rekenen en punten te sparen bij een winkel. De telecomaanbieders verdienen er ook zelf geld aan.

Adviseur Richard Crone schat dat AT&T, T-Mobile en Verizon maandelijks per klant tussen de tien en veertig dollar extra omzet kunnen genereren met commerciële diensten, zoals reclame, aan banken en winkeliers. Isis zegt dat een kwart van de top honderd nationale retailers in de V.S. NFC-terminals hebben of gaan installeren.

Coca-Cola is een van de bedrijven die proeven heeft gedaan met Isis. Het spaarprogramma My Coke Rewards laat klanten punten sparen voor iedere aankoop van een blikje, fles of pak Cola. Dat kan nu draadloos. Met een tikje op een verpakking Cola worden de punten bijgeschreven op iemands persoonlijke account. Een derde van de actieve Isisgebruikers heeft My Coke Rewards geactiveerd. De frisdrankmaker zegt dat negentig procent van de mobiele spaarders nieuwe leden van het loyaltyprogramma zijn.

De proeven in Austin en Salt Lake City wijzen uit dat de Wallet-app maandelijks gemiddeld tien keer wordt gebruikt aan de kassa. Tweederde van de gebruikers geeft aan dat hij speciale aanbiedingen of andere commerciële berichten wil ontvangen van zijn favoriete merk. Gemiddeld ‘volgt’ men zeven merken. Tachtig procent van de transacties vindt plaats tijdens snelle boodschappen, zoals bij koffieshops, benzinepompen en supermarkten.

Demonstratie:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond