Deel dit artikel
-

Layar voegt 3D-component aan mobiele browser toe

Het Nederlandse Layar, een mobiele augmented reality-toepassing, breidt zijn Android-software uit met driedimensionale mogelijkheden. Gebruikers kunnen, bijvoorbeeld, gamen in een fysieke maar onzichtbare spellenwereld of door de tijd reizen.

Vandaag presenteren de makers van Layar hun nieuwe vinding op het Picnic-congres in Amsterdam. Bezoekers krijgen een demonstratie te zien waarbij ze in een telefoonscherm een (virtueel) laag passerend vliegtuig zien en de lancering van een raket (video). Deze gebeurtenis vindt in 3D plaats op het scherm van mobiele telefoons, waarbij de fysieke en virtuele wereld met elkaar worden vervlochten.

De 3D-rendering optie vindt plaats op basis van de OpenGL-technologie. Volgend jaar wordt het voor webontwikkelaars mogelijk om vergelijkbare trucs uit te halen in de web browser.

Vijfhonderd Android-ontwikkelaars die zich voor Layar aanmeldden, kunnen vanaf november met de 3D-optie aan de slag.

(video met demonstratie)

Raimo van der Klein, een van de oprichters van Sprxmobile, zegt tegen deze uitgave: “Ik zie augmented reality als een nieuw medium dat nog moet worden ingericht. Je hebt tv, radio, print en internet. Augmented reality is een verrijkte werkelijkheid náást de gewone werkelijkheid. Die moet nieuw worden ingericht. Wat we nu doen is een nieuw medium, augmented reality, in de mobiele telefoon stoppen. Dat is een bestaand medium. In de toekomst kan blijken dat een ander vehikel een betere drager is”.

Het bedrijf ontwikkelde een soort browser voor de mobiele telefoon die gegevens uit bestaande databases over de werkelijkheid heen legt. Die werd in de afgelopen maanden 80.000 keer gedownload. Een mobiele beller kijkt door de camera van zijn mobiele telefoon op het scherm naar de hem omringende omgeving. Ín de omgeving wordt bijvoorbeeld data van Funda of Wikipedia geplot. Zo lang de lengte- en breedtegraad van die objecten maar bekend is, kunnen die gegevens in Layar worden geplot.

De huidige verschijningsvormen van augmented reality zijn vooral gebaseerd op iemands fysieke lokatie. Een papier voor een scherm. Een datalaagje op mobiel internet dat iets over je omgeving vertelt. Een gesproken of gevisualiseerde rondleiding door een gebouw of stad. In de visie van Van der Klein verandert de component ‘waar’ in een component ‘hoe’. “Bijvoorbeeld, hoe was het om in 1929 in New York te leven?” Daartoe breidt Layar binnenkort uit met de 3D-component. Ontwikkelaars en reguliere gebruikers kunnen hun eigen driedimensionale, virtuele omgeving creëren én live delen met derden.

Eerder deze maand gaf Google-topvrouw Marissa Mayar in Amerika een demonstratie van het drie maanden oude Layar en noemde het “pretty exciting”.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Groot

Mijn voorspelling: Toerisme hit, Geo-info hit, Spelletjes hit. Advertising: hype. Commerci?le mogelijkheden: hype. Bedrijven lokaliseren: hype. 't is net zoiets als second life: leuk maar hype. Kortdurend. Er blijft gerust wat nuttigs plakken, ik vind't vreselijk geinig dat AR.  Waarom hype? Ik was bij Bright Night bij een presentatie van Layar van die mevrouw Brinkman of Brink of hoe heet ze gaf. Om de commerci?le mogelijkheden te schetsen toonde ze een volslagen onbegrijpelijk filmpje van een automerk. Iemand houdt zijn telefoon bij een tijdschrift en gaat dan een auto kopen. De rol van Layar leek wel nul. Ik vragen. Ze moest het uitleggen: De man scande een code in de advertentie en kreeg toen te zien waar de dichtstbijzijnde autodealer was. Kortom, doodnormale dealer/routefinder zoals elke autosite heeft. Big deal. Toen was de conclusie dus eigenlijk: iemand kijkt in een blad en wordt daar zo geil van dat ie meteen een auto gaat kopen, punt. Kan. Rol van layar is er niet.  Vervolgens werd het succes van dit product onderstreept met een japanner die uit een auto stapt, de kofferbak open doet en dan zit er een man in een blauw glimpakje met een blauwe pruik in. Vast humor maar vooralsnog heeft dit weer geen moer met augmented reality te maken. Als dit de sterkste voorbeelden zijn waar ze mee kan komen dan zeg ik: hype. (iemand van Bright fluisterde mij toe: "dank je wel dat je het vroeg, ik begreep er ook al niks van") Ik vind dat de spelletjesindustrie nu al veel interessantere dingen heeft laten zien op dit gebied, en Layar zal best wel wat leuks worden, maar op de iPhone, waar ze toch echt beloven dat er "binnenkort" wat komt zullen zij zeker niet de enige vis in de zee zijn, verwacht ik. Let the games begin! Oneens? Reageer!

Luc van Peolje

De Mogelijkheden voor uitgeverijen, voor de verpakkingsindustrie, voor toerisme, architectuur en projectontwikkelaars, enz enz… Ik zou ook eens kijken naar GeoVector… Geen AR maar wel goede door ontwikkelde functionaliteiten. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond