Deel dit artikel
-

Lean back kijker

IPtv, internet-tv, non-lineaire tv, tv-on-demand, hoe het ook gaat heten, het begin is er en brengt al heel wat in beweging, ook op het juridische vlak. De Europese wetgever heeft jaren geleden ingezien dat internet-tv er aankomt en is sindsdien druk met het opstellen van een nieuwe ‘Televisie Zonder Grenzen’-richtlijn.
Column door Menno Heerma van Voss, advocaat bij SOLV Advocaten

Deze richtlijn zal – waarschijnlijk in 2009 – een vernieuwd regime introduceren voor de huidige lineaire uitzendingen van de omroepen en een nieuw regime voor non-lineaire tv-on-demandaanbieders. Zo worden de vertoningsmogelijkheden voor reclame verruimd. Reclame-inkomsten zijn voor beide immers het bestaansrecht.

Adskipping(al dan niet met behulp van pvr’s) is een grote vrees, dus moeten andere manieren worden gevonden, zoals meer,maar kortere reclameblokken, productplacement, split screen en rode knop. Omdat de reclame-inkomsten belangrijk zijn, heeft het Commissariaat voor de Media de commerciëlen inmiddels geconsulteerd voor wijziging van het reclame- en sponsorbeleid.

Ook onze kersverse minister Plasterk heeft een duit in het zakje gedaan. Om een gelijk speelveld met de Luxemburgse zenders te creëren, zullen er ruimere reclameregels komen voor de commerciëlen. Hij zal tevens voortmaken met de implementatie van de nieuwe richtlijn.

Ook voor de publieken heeft hij een cadeautje. Om mee te kunnen in de multimediale digitale stroomversnelling zullen hun tv- en radioactiviteiten op internet worden gelijkgesteld met de traditionele uitzendingen.

Prachtig al die initiatieven, maar zal het op tijd zijn voor onze publieken en commerciëlen om de slag met de YouTubes en Joosts van de nieuwe tv-wereld aan te kunnen? Waarschijnlijk wel. Waarom? Omdat de gemiddelde kijker de benodigde bandbreedte en apparatuur nog niet in huis heeft. En omdat de grootste groep nog lui is: een lean back en geen lean forward kijker.

Deel dit bericht

2 Reacties

Albert Treur

Menno slaat een paar spijkertjes mis. Adskipping is geen bedreiging maar een kans. Adverteerders worden gedwongen hun communicatiemodel aan te passen en zullen ontdekken dat digitalisering in hun voordeel zal spreken. Alleen deze opmerkinging is al een posting waard. Verder heeft Menno het over een bandbreedtebeperking, op welk eiland heeft hij de laatste 5 jaar gezeten?

Billy Wanzi

Ik ben het eens met de heer Treur! Men zal met creatievere initiatieven op de proppen moeten komen om de consument te bereiken middels reclame. Wat betreft 'de benodigde bandbreedte en apparatuur' denk ik dat het wel snor zit in Nederland gezien het feit dat we hier een van de hoogste (zoniet de hoogste) breedbandpenetratie hebben in vergelijking met andere landen. Home cinema sets en DVD/HD recorders voorzien van netwerkverbindingen zijn sterk in opkomst en dan heb ik niet eens over de wildgroei van mediacenters in de huiskamer dus wat betreft 'de benodigde bandbreedte en apparatuur' zie ik geen probleem, maar een uitdaging zoals mijn waarde collega al reeds aangaf!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond