Deel dit artikel
-

Leesplatform eLinea in nieuwe financieringsronde

Het onafhankelijke digitale leesplatform eLinea uit Delft voert gesprekken met investeerders om zijn mobiele platform uit te breiden.

Eigenaar eReaders Groep hoopt voor het einde van het jaar een nieuwe strategische en financiële partner bij zijn online leesdienst te betrekken. Het nieuw te verwerven kapitaal wordt gebruikt voor technische doorontwikkeling en marketing richting de consumentenmarkt.

eLinea is een webdienst waar consumenten zich kunnen abonneren op specifieke onderdelen van Nederlandse kranten en tijdschriften. Die berichten stromen in een van de tientallen thematische kalen van eLinea. Lezers kunnen zich daar op abonneren. Het wordt mogelijk om losse artikelen te kopen en te lezen op ieder mobiel apparaat. Die twee aspecten vormen de kern van de dienst: redactionele kopij uit bekende uitgaven die leesbaar is gemaakt voor smartphone, tablet, laptop en ereaders.

Business developer Natasja Oosterloo: “De partijen met wie we nu praten zien het potentieel van onze dienst. Iedereen ziet dat de uitgeefmarkt verandert. Papieren kranten- en tijdschriftlezers beseffen dat ze vaak grote delen van een uitgave niet lezen.” Bij de Delftse noviteit kunnen lezers zich ‘abonneren’ op titels of onderdelen daarvan. Ze betalen enkel als ze een artikel daadwerkelijk willen lezen.

Over de exacte financieringsbehoefte laat Oosterloo zich niet uit.

eLinea ging in februari 2011 van start en heeft in die tijd tussen de veertig en vijftig uitgevers aan zich weten te binden. Onder hen: NRC Handelsblad, Elsevier, De Pers, Vrij Nederland, Opzij en Psychologie Magazine. Van ieder verkocht artikel ontvangen zij zeventig procent van de verkoopprijs. Dertig procent gaat naar eLinea. Bedrijven als Amazon, Apple en Google hanteren een vergelijkbare verdeelsleutel bij de handel die zij voor derden genereren met hun winkels.

Het uitgeefproject ontving vorige maand een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Leden van de leesdienst geven eenmalig hun creditcardnummer of bankrekening op, betalen 2 cent om de rekening te verifiëren, en worden aan het eind van iedere maand afgerekend voor de gekochte artikelen. “Net als bij iTunes”, aldus Oosterloo.

De afgelopen maanden besteedde ze aan het verfijnen van de techniek achter de site. De komende periode wordt gebruikt om de dienst bekender te maken bij het groeiende publiek met ‘mobiele’ lezers. Ze hoopt volgend jaar break even te draaien.

Foto: Wiertz (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond