Deel dit artikel
-

Legendarische muziekdienst Napster alweer verkocht

De ooit roemruchte muziekdienst Napster, twintig jaar geleden nog grotendeels illegaal, is voor 70 miljoen dollar in handen gekomen van het Britse MelodyVR.

Het beursgenoteerde MelodyVR richt zich met name op VR ervaringen in combinatie met muziek. Zo werkt het bedrijf met Post Malone, Cypress Hill, KISS, Lewis Capaldi, Kesha, Khalid, Luke Combs en John Legend.

Feitelijk gaat het om een overname van moederbedrijf Rhapsody International, eigendom van RealNetworks.

Napster was ooit een illegale ruilmarkt voor Mp3 bestanden, tegenwoordig heeft het 3 miljoen gebruikers die 9,99 dollar per maand betalen om toegang te krijgen tot 90 miljoen nummers.

MelodyVR is de alweer derde eigenaar van Napster. Een deel van het overnamebedrag bestaat uit aandelen.

Deel dit bericht

8 Reacties

Robbert van Vlijmen

Die omzet van 360 miljoen (9,99 x 12 x 3 miljoen) zal niet kloppen als het voor 70 miljoen is verkocht.

peter

En waarom niet? Weet jij dan hoeveel marge/winst er op die 360 miljoen wordt gemaakt? mss is het wel een heel gezond bedrijf met een winst van pak em beet 15-20 miljoen per jaar, dan is een bedrag van 70 miljoen helemaal niet gek om te betalen

peter

Jouw omzet berekening klopt daarnaast ook niet. Napster draaide in 2019 ong 106 miljoen usd omzet. https://www.statista.com/statistics/1100654/napster-subscription-revenue-worldwide/

Robbert

@Peter, is niet mijn omzetberekening maar die uit het artikel.

Robbert

@Peter, inderdaad zoals ik dus al zei klopt de omzet die in dit artikel genoemd wordt dus niet.

Jos

De conclusie dat er te weinig is betaald zou zijn slaat echt nergens op. Om maar eens wat te noemen: Napster is niet echt gegroeid de laatste jaren.

peter

@robbert: nergens staat in het artikel dat er 360 miljoen euro omzet wordt behaald, dat maak jij ervan met je berekening,die fout is. het aantal gebruikers zegt niks over of het betalende gebruikers zijn, of ze de volle 12 maanden per jaar betalen en of dat het enige inkomsten model is.

Richard

@peter, “3 miljoen gebruikers DIE 9,99 per maand betalen”, lijkt me vrij duidelijke taal die Robbert goed begreep. Het voegt weinig toe om te kissebissen over of die mensen wel voor het hele jaar betalen. Er gaan er weg, er komen nieuwe voor terug. Dat is het omzetmodel van muziekdiensten.
Dat Robbert deze berekening maakte was dan ook heel logisch. Dat het artikel onzorgvuldig is (omdat de omzet blijkbaar veel minder is) verdient meer aandacht dan de reactie van een lezer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond