Deel dit artikel
-

Leveranciers supermarkten moeten etiketinformatie digitaliseren

Supermarkten Ahold, Jumbo en ook Sligro, Detailresult en Superunie hebben hun leveranciers gevraagd om alle etiketinformatie te digitaliseren. Eind 2014 eist de wet namelijk dat deze data online beschikbaar is. Dat meldt de Levensmiddelenkrant.

De leveranciers moeten hun etiketinformatie digitaal vastleggen in de GS1 Data Source. Ketenorganisatie GS1 benadert leveranciers om ze te helpen bij deze stappen.

Met de etiketteringverordening zal alle verplichte etiketinformatie, waaronder allergenen en ingrediënten, van verpakte levensmiddelen online beschikbaar zijn voor consumenten.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jeroen Bos

Goed initiatief wat al langer geleden bepaald is. Fabrikanten in de lead lijkt mij idd het meest logische. Nu nog een PIM en een koppeling met GS1 en publiceren maar……..of toch iets minder simpel? Is een shoppende klant geïnteresseerd in al die info? Een paar procent vd bevolking juicht dit initiatief toe. Ben benieuwd hoe nu duidelijk gemaakt gaat worden naar de consument. Misschien het “verkeerslicht symbool” wat in de UK ingevoerd is?

Bart Jaspers

Nou nog de toevoeging dat die data publiekelijk en gratis toegankelijk is. GS1 vindt nl. dat het háár data is. Van wie ís die barcode (-data) eigenlijk? En wat gebeurt er als je die data verrijkt en daarná open sourcet?

Hans Caspers

De Nederlandse (Rockstart) startup SyndicatePlus biedt fabrikanten online controle over hun productdata en maakt deze data openlijk beschikbaar via een API.

Van wie die data is is een interessante discussie. Ik ben geen jurist maar denk dat het lastig is om een copyright op de samenstelling van je product…

Jos Strijbosch

Goed Punt Jeroen, maar de PIM is er en de wijze waarop je dit gaat publiceren kun je goed zelf bepalen. GS1 blijft toch een Excel gebeuren en dat lijkt me nu in deze wereld wat achterhaald. Dit proces moet volledig geautomatiseerd worden anders blijf je achter de feiten aan lopen. Saas is dan niet de meest ideale oplossing en de koppelingen die GS1 nu al heeft werken in de praktijk ook niet. Zag mooie oplossing van ContentServ .

Eef de Ferrante

Prima initiatief en iets wat er natuurlijk aan stond te komen. Overigens is dit een vorm van intelligent verpakken. Het is namelijk de informatie op de verpakking en niet op het product. Wie de eigenaar van de data is, is een mooie discussie die we de komende jaren gaan voeren.

Pieter van Herpen

Net zoals in de UK en US zal e-commerce ook in Nederland een belangrijk verkoopkanaal worden voor de supermarkt. Het belang van goede product representatie voor de winkelier en marketer, als betrouwbare productgegevens voor de consument, zal daarmee de komende jaren toenemen. Stimulering vanuit de EU, zoals verordening 1169, biedt perspectief maar het zal de taak van online marketeers, en in toenemende mate content managers, zijn om de representatie, juistheid en betrouwbaarheid van hun online producten te waarborgen.

Het aanbod van innovatieve oplossingen voor fabrikanten en retailers om in te spelen op deze nieuwe online ontwikkelingen is helaas beperkt. Als resultaat blijven veel fabrikanten en retailers verouderde systemen en strategien gebruiken om te concurren op het internet. SyndicatePlus is een voorbeeld van een partij die inspeelt op het tekort aan innovatie binnen de FMCG en Retail branche.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond