Deel dit artikel
-

‘Live segmentatie vergt nieuwe manier van werken’

Dankzij live segmentatie is alles wat sitebezoekers doen direct in detail te zien. Maar Nedstat ceo Michael Kinsbergen vindt dat bedrijven nog veel te weinig doen met die informatie.

Anderhalve week geleden lanceerde Nedstat een nieuw vast onderdeel van hun webanalyticspakket Sitestat: Live Segmentation. Deze tool maakt het mogelijk om  realtime op specifieke groepen websitebezoekers in te zoomen. Wie vandaag een nieuwe campagne lanceert, kan met deze tool al meteen checken of mensen die via de landingspagina je site binnenkomen de weg naar het registratieformulier weten te vinden. Valt de conversie tegen, dan zou je direct iets kunnen bijstellen. “Als je goed met statistieken omgaat, leidt dat absoluut tot betere business. Dat kan meer omzet zijn, maar ook betere service of meer leads”, stelt Nedstat ceo Michael Kinsbergen.

Maar Kinsbergen merkt in de praktijk dat bedrijven nog lang niet alle mogelijkheden van hun analyticspakket gebruiken. Bij veel bedrijven is het moment van statistieken bekijken en analyseren bijvoorbeeld nog afgesteld op bestaande overlegstructuren. Elke eerste maandag van de maand om drie uur wordt het sitebezoek onder de loep gelegd. “Het is nog lang niet bij iedereen doorgedrongen dat dat allemaal realtime kan”, stelt Kinsbergen. En dat is doodzonde, oordeelt hij. “Als je goed met de beschikbare informatie omgaat, kun je aan de knoppen draaien en direct je business verbeteren. Maar daar moet je je organisatie dan wel goed op inrichten.”

Bijstellen van je bedrijfsprocessen

Kinsbergen is de eerste om toe te geven dat dit “nieuwe werken”,  zoals hij het noemt “complex”  is. “ Het vraagt om een bijstelling van je bedrijfsprocessen. Grotere klanten hebben soms wel tot 250 websites. Hoe krijg je het dan als onderneming geregeld dat je voor al die sites steeds de juiste informatie boven water krijgt en er dan ook nog wat mee doet? Dat is een enorme uitdaging. Ik denk dat deze problematiek, ondanks de enorme groei van het online kanaal, in de meeste boardrooms nog niet eens is doorgedrongen.”

Een pasklaar antwoord heeft Kinsbergen zelf ook niet. “Hoe je als organisatie nu met alle beschikbare informatie omgaat is heel erg afhankelijk van je mensen. Zijn die bereid of in staat om op een nieuwe, lees snellere, manier te werken? Het nieuwe werken vereist mensen die comfortabel zijn in een omgeving waar ze snel moeten schakelen. De jongere generatie heeft dit wel in zich, maar het probleem is dat zij vaak weer minder andere bagage hebben en nog niet ervaren genoeg zijn voor complexe bedrijfsvraagstukken. Dat is het probleem waar alle organisaties nu mee kampen. Onze consultancytak loopt dan ook als een trein. Er zijn gewoon niet genoeg mensen die hierbij kunnen assisteren.”

Ook de HR manager

De visie van Nedstat is, vanzelfsprekend: het begint allemaal met toegang tot de informatie. “Informatie moet realtime zijn en makkelijk toegankelijk. Het is juist niet de bedoeling dat je allerlei cursussen moet volgen voordat je kunt segmenteren. Ook de HR manager moet ermee kunnen spelen”, zegt Kinsbergen tijdens een korte presentatie van het gebruiksvriendelijke Live Segmentation.

Live Segmentation is gelanceerd als standaard onderdeel van Sitestat en dus direct toegankelijk voor alle 1.100 klanten en 7.000 a 8.000 gebruikers. Waarom deze tool niet als premium aangeboden? Kinsbergen: “Wij vinden dat segmentatie standaard moet zijn. Ik denk dat je er op die manier veel meer klanten mee wint en dat je klanten webanalitics ook beter gaan gebruiken. Je wordt daardoor nog meer als expert gezien en dat biedt weer mogelijkheden om andere producten en services te verkopen. Dat merken we nu al na tien dagen. Live Segmentation gaat zonder twijfel een serieuze groei van onze onderneming betekenen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

erik

Met bv promptchat zou je de klanten ook nog direct kunnen communiceren met de, met veel moeite verkregen, nieuwe potenti?le klanten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond