Deel dit artikel
-

L’Oreal: elfduizend samples via rode knop

Ruim elfduizend digitale UPC-kijkers hebben via hun afstandsbediening bij L’Oreal een sample besteld tijdens interactieve tv-spot. Dertigduizend kijkers drukten tijdens het spotje ‘de rode knop’ in.

Tanya Joustra van Zenith Optimedia presenteerde tijdens een seminar op Picnic de resultaten van de interactieve tv-campagne van L'Oreal voor een anti-roosproduct gericht op mannen. Gemiddeld 82 mensen per uitzending van de 'i-ad' op diverse tv-zenders bestelden een sample-exemplaar via
hun afstandsbediening. Volgens Joustra was L'Oreal erg tevreden met de campagne.

De kosten per aangevraagde sample lagen bij interactieve tv volgens haar twaalf procent lager dan bij een online marketingactie. Ook leverde de spot met 'rode knop'-mogelijkheid zestien procent meer aanvragen op dan de reguliere commercial met een oproep om naar de site te gaan, claimde Joustra.

De spotjes werden uitgezonden rond mannenprogramma's bij commerciële zenders. Uit de respons bleek onder meer dat Net5-kijkers het meest geïnteresseerd waren. "Met de rode knop bereik je meer oprecht geïnteresseerden. Op internet vraag je sneller en makkelijker een sample aan dan via de tv." Aan het begin van de avond was de respons veel hoger op de interactieve spotjes dan later op de avond. "Dan zijn kijkers minder bereid om hun programma te onderbreken voor het invullen van hun gegevens."

De interactieve spot duurde 35 seconden en het invullen duurde anderhalve minuut. Tegelijkertijd liep het bestaande programma door. De interactieve spots staan aan het eind van het reclameblok. Het is nog niet mogelijk tijdens het gebruik van zijn interactieve applicatie het programma wat je aan het kijken was te pauzeren door de hd-recorder het gedeelte dat je mist automatisch te laten opnemen. Volgens hoofd content van Chellomedia, Erna Beukers, is dat wel een goed idee: "Het kan nu nog niet, maar daar willen we wel over nadenken", reageerde Beukers op het idee. Volgens Beukers wil Chellomedia ook een index met alle interactieve spots aanbieden onder de afstandsbediening.

Gemiddeld drukt vijf procent van de kijkers op de rode knop en daarvan reageert dan weer 43 procent, vertelde Beukers. "We hebben nu ruim 50 interactieve applicaties draaien op ons platform. Dat zijn negen portals met onder meer nieuws of verkeer, 36 games, grotendeels gemaakt door derde partijen, zestien interactieve tv-applicaties en elf reclames."

Ook on demand video
Het interactieve reclameplatform van UPC krijgt overigens vanaf begin volgend jaar ook een on demand video-mogelijkheid. Nu is het nog niet mogelijk om clips op elk gewenste moment te starten en lopen bewegende beelden in de advertentie-omgeving op het scherm in een soort carroussel. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij clips van de Rabobank tijdens het programma My First Home op zaterdagmiddag op RTL4, vertelde Marco Mur van de Rabobank. "Vanaf begin volgend jaar ondersteunen we ook video-on-demand, zodat je niet meer midden in een filmpje komt vallen binnen de i-ad", kondigde ChelloMedia-manager Albert-Jan Tebbe aan.

Volgens Mur praat de bank niet alleen met UPC maar ook met Tele2 over een vervolg van de interactieve reclames. "Dat wordt een leuke vergelijking. Er zijn nog veel verschillen tussen tv-aanbieders. En was er nou maar iets van standaardisatie in deze wereld", verzuchte Mur. "Onze applicaties zijn ook toepasbaar op andere platforms", reageerde Tebbe van Chellomedia. De kosten van een rode knop-commercial liggen volgens hem tussen de zesduizend euro en 'een paar ton'.

UPC lanceerde tijdens Picnic ook een interactieve tv-omgeving van het Amsterdamse Uitburo, waar kijkers via de afstandsbediening kunnen bladeren door de uit-agenda, waaronder de dagelijkse aanbiedingen van de Last Minute Ticket Shop, of mee kunnen doen met verlotingen van vrijkaarten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond