Deel dit artikel
-

Loyaliteit naar twee kanten

Aandacht trekken kan iedereen, maar een (duurzame) relatie opbouwen met een klant is iets anders. Steeds meer bedrijven doen daarom aan Customer Relation Management (CRM). In deze digitale tijd lijkt zelfs dát niet genoeg.

Op Internet is al enige tijd sprake van het verschijnsel guerrillamarketing dat al veel langer bekendstaat onder de naam spam: ongevraagd elektronisch drukwerk dat lukraak op miljoenen elektronische postbussen wordt afgevuurd. Het is schieten met hagel want hooguit twee procent van de geadresseerden reageert.

Seth Godin, marketingdirecteur van de Internetwegwijzer Yahoo, rekent alle vormen van reclame tot 'interruptie marketing': "Ooit tv gekeken en gedacht: ik wou dat die onderbroekenreclame kwam? Het gros van de aanbiedingen interesseert ons niet. En dus ergeren we ons eraan." Godin pleit daarom voor 'permissie marketing'. Het idee is dat de klant op basis van een profiel alleen informatie krijgt toegestuurd die hem ook echt interesseert. Permissie marketing is dus eigenlijk een vorm van gerichte direct marketing.

Internet en interactieve televisie bieden volop mogelijkheden op dit gebied. Voor het eerst kan een dialoog tussen aanbieder en consument tot stand worden gebracht. Met name permissie e-mail mag zich in toenemende populariteit verheugen. Bedrijven als YesMail ( www.yesmail.com ) en Yes Or No ( www.yesorno.nl ) van uitgeverij VNU versturen berichten met reclameboodschappen die op de behoefte van de gebruiker zijn afgestemd. Iemand die bijvoorbeeld als hobby tuinieren heeft opgegeven, krijgt alleen aanbiedingen op het gebied van tuinmeubelen of bloembollen toegestuurd. De respons op dit soort mail is opvallend hoog: twee tot tien procent, en in sommige gevallen zelfs dertig procent. Ter vergelijking: bij normale direct mail is de respons gemiddeld twee procent.

Irritatie

Wel gelden ten aanzien van permissie mail bepaalde gedragsregels. Zo mogen de persoonsgegevens niet voor andere doeleinden worden aangewend. En als gebruikers te kennen geven dat ze geen mail meer willen ontvangen, moet meteen aan dat verzoek gehoor worden gegeven. Sommige bedrijven laten zich namelijk nogal eens verleiden tot overselling: ze bombarderen consumenten met aanbiedingen en free offers die alleen maar irritatie wekken.

De kunst is om van prospects trouwe klanten te maken. Hoe zorg je ervoor dat klanten blijven kopen? Aandacht trekken is niet zo moeilijk, een relatie opbouwen wel. Om die reden gaan steeds meer bedrijven over tot Customer Relation Management (CRM) ofwel relatiebeheer. Meestal worden daarbij computersystemen ingezet die het koopgedrag van de consumenten gedetailleerd in kaart brengen. Op deze manier ziet het bedrijf ook meteen wie zijn belangrijkste klanten zijn.

Veel bedrijven realiseren zich niet dat een handjevol klanten vaak een substantiële bijdrage levert aan de omzet van de onderneming. En dus is het zaak om ze als klant te behouden. Ook kan worden voorkomen dat ontevreden klanten voortijdig vertrekken. Als blijkt dat een klant steeds minder uitgeeft, is dat wellicht een reden om contact met hem op te nemen. Computer Associates zet tegenwoordig zelfs software-agents in (neugents) om belangrijke klanten te identificeren. De agents kijken naar het aankooppatroon van klanten en geven aan welke klanten aandacht behoeven.

Minstens zo belangrijk als de analyse van gegevens, is de respons erop. Reageren kan via permissie e-mail, personalisatie (websites die rekening houden met de voorkeuren van de gebruiker) of callcenters. Weer andere bedrijven hebben een responsknop op hun website, waarop klanten kunnen drukken als ze een vertegenwoordiger willen spreken.

Omzetstijgingen

In zijn zojuist verschenen boek Loyalty.com, dat volledig is gewijd aan relatiebeheer en Internetmarketing, plaatst auteur en adviseur Frederick Newell kritische kanttekeningen bij het moderne relatiebeheer. Warenhuizen denken bijvoorbeeld nog steeds klanten te kunnen paaien met kortingen en klantenkaarten, maar van echte klantenbinding is geen sprake omdat met de gegevens nauwelijks iets wordt gedaan. Uit een recent onderzoek van Jupiter Communications blijkt dat meer dat de helft van de 125 grootse e-commerce-sites niet eens de moeite neemt om binnen vijf dagen op e-mail te reageren. "Relatiebeheer betekent dat je naar je klanten luistert en op basis van die bevindingen de dienstverlening verbetert of aanvult", doceert Newell. Toegegeven: relatiebeheer is niet voor elk bedrijf weggelegd. De investeringen zijn dusdanig dat alleen grote bedrijven zich de aanschaf van software van bedrijven als Oracle en Siebel Systems kunnen permitteren. Om van callcenters maar te zwijgen.

Volgens Forrester Research wordt CRM nog maar bij twee procent van de bedrijven toegepast. Ondernemingen die al ervaring hebben met CRM melden forse omzetstijgingen. De meeste ondernemingen gebruiken nu nog klantenkaarten om gegevens te vergaren maar in de toekomst neemt Internet die rol over. Steeds meer traditionele winkels, de zogenoemde 'brick & mortar' bedrijven, proberen via Internet klanten aan zich te binden. Speelgoedfabrikant Mattel bijvoorbeeld, biedt consumenten de mogelijkheid via www.barbie.com een barbiepop aan te kleden die men dan inclusief kleertjes kan bestellen. Het bedrijf hoopt met dit lokkertje een databestand samen te kunnen stellen van potentiële klanten. En daar blijft het niet bij. Klanten die in de toekomst een normale winkel binnenlopen, kunnen via informatiekiosken persoonsgegevens achterlaten zodat ze per e-mail of telefoon op de hoogte kunnen worden gehouden van de laatste aanbiedingen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Mehdi Martis

Ter aanvulling op uw artikel is het aardig om naar de indeling van het hele CRM speelveld te kijken volgens het door de Meta group beschreven eCRM eco-system. Dit zgn. eco-system deelt het hele CRM speelveld op in drie hoofdgebieden:- operationele CRM- analytische CRM en- collaborative CRM Zie {www.metagroup.com ; http://www2.metagroup.com/communities/crm/ads724.htm } mgv Mehdi MartisCRM Business-consultantMicroStrategy

Ramon Zanders

Het belang van CRM in deze tijd is van wezenlijk belang. CRM is alleen meer dan alleen het koopgedrag registreren en analyseren. CRM omvat gehele organisaties en de integratie van CRM in deze organisaties is van cruciaal belang. CRM betekent ook dat je alle informatie over een klant, zowel harde informatie zoals historie als zachte informatie zoals klikgedrag en beinvloedingsfactoren gebruikt voor alle contactpunten (face-to-face, telefoon en internet). Tot dusver heb ik weinig artikels gelezen waarin ingegaan wordt op het belang van deze integratie (technisch en organisatorisch). Veel grote bedrijven gebruiken applicaties als SAP. Hoe kunnen zij gebruik maken van alle informatie die zij al over hun klant hebben? Van de week heb ik een boek besteld op http://www.perfectforpeople.nl. Het boek “Customer Relationship Management; De praktische uitleg” beschrijft eenvoudig wat CRM betekend en hoe CRM met SAP geïntegreerd kan worden.

jij

CRM is niet alleen online maar ook offline belangrijk. Kijk maar naar de picknick van kronan.nl. Te veel focus op je eigen vakgebied maakt je visie onzuiver.

Marco Soeters

Beste lezers, Prima artikel, niet? Alleen een beetje incompleet. Als er in Nederland een bedrijf is dat permission marketing al ruim 2 jaar toepast is het Mister Mail wel. Yes or No mag dan een leuk initiatief zijn, maar zeker niet trendsettend. Komt nog eens bij kijken dat de site je het idee geeft dat hij voor het laatst is upgedate ergens in het jaar 1999. Ook de content die men hier aanbiedt is beneden alle peil. Met vriendelijke groet, Marco Soeters

evangelist

Leuk artikel, maar het nederlandse bedrijf waaraan u refereert straalt door verdere afwezigheid sinds haar melding van dat zij van start zouden gaan. Yesmail.com heeft in de VS problemen met zich te houden aan nieuwe permissie marketing regels. Het liefst wil zij dat dewet zich naar haar aanpast en niet andersom. Nederland heeft een leidende posisite op het gebied van permissie marketing in Europa. Zo was bijvoorbeeld het bedrijf happypoint.com een van de eerste in Europa die op deze basis informatie stuurt naar geregistreerde deelnemers. Zo weet ik uit eerste hand dat Happypoint.com voor haar start intensief contact heeftgehad met Seth Godin over de aanpassingen voor permissie marketing in West-Europa ten opzichte van de Verenigde Staten. Jammer dat de schrijver zich niet heeft georienteerd bij nederlandse kopstukken in deze branche, want dan zou het een beter artikel zijn geworden.

Jordie van Rijn

Relatiemanagement is wel voor iedereen weggelegd, alleen giga-investeringen ten aanzien van een softwarepakket (CRM-software) waar daarna weinig mee wordt gedaan, niet. De lokale kruidenier om de hoek kent de naam en wensen van haar klanten. Ze vraagt hoe het was op vakantie en toont ware interesse. Daarom gaan klanten naar die kruidenier terug, ondanks dat die iets duurder is. Relatiemanagement alias CRM pur sang. Er zijn ook nog veel meer manieren om tot een loyale klant te komen. PS: Spam is niet de enige vorm van guerillamarketing op het internet, dat kan bijvoorbeeld ook door het plaatsen van een reactie op een artikel op emerce en daar even de naam van het kennisinstituut http://www.loyaltyfacts.com te droppen. Jordie van RijnProjectmanager Dunck – Partners in LoyaltyRedactie loyaltyfacts.com 

Dennis

Relatiebeheer pakketten hoeven niet duur te zijn. Tegenwoordig zijn er genoeg pakketten op de markt die tegen een lage prijs complete systemen aanbieden. Zo maak ik gebruik van het relatiebeheer systeem van Offective. Zeer uitgebreid en maar een paar euro per maand. Kijk maar eens op: http://www.relatiebeheer-online.nl/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond