Deel dit artikel
-

Maatwerk of standaardisering, een fundamentele keuze

Veel ICT-ondernemers die maatwerk leveren, denken snel veel geld te kunnen verdienen met de verkoop van een standaardproduct dat zij in het verleden bij een klant als maatwerk ontwikkeld hebben. Een aantal waagt de overstap van dienstverlenende organisatie naar een productorganisatie. Maar veel ondernemers weten niet precies weten wat de gevolgen voor het bedrijf zijn van deze keuze.

Een nieuw probleem? Volgens mij niet. Wel is het voor vele ICT-bedrijven die maatwerk leveren erg herkenbaar. Ooit is er voor een klant maatwerk geleverd, maar eigenlijk zal dit product best wel eens als standaardproduct verkocht kunnen worden aan andere klanten.

Om een goed standaardproduct te ontwikkelen moet er een behoorlijke investering gedaan worden. Er moet uitgezocht worden wat voor eisen de gemiddelde gebruiker heeft en het product moet grondig getest worden. Een bedrijf dat maatwerk levert hoeft deze investering niet zelf te doen. De uren die gemaakt worden, worden in bijna alle gevallen direct door de klant betaald.

Voor een bedrijf dat maatwerk levert is het geen enkel probleem om een standaardproduct te ontwikkelen. Zowel de technische kennis als kennis van de gebruiker zijn in het bedrijf aanwezig door maatwerkprojecten in andere bedrijven. De eerste barrière is dus snel genomen. Sterker nog, vaak heeft een bedrijf dat maatwerk levert al een aantal standaardproducten op de plank liggen!

Hoe komt het nu dat ondernemers die maatwerk leveren niet precies weten wat de gevolgen zijn voor het bedrijf als ze standaardproducten gaan verkopen? De stap die op het eerste gezicht erg klein lijkt, blijkt een sprong te zijn, een fundamentele verandering. De stap heeft gevolgen voor alle aspecten van de organisatie. Het gehele bedrijf zal er anders uit komen te zien. Vaak is dit de reden dat er problemen ontstaan bij bedrijven die de overstap wagen.

Waar bij maatwerk meer de nadruk ligt op creativiteit, 1-op-1 relatiebeheer, unieke producten en projectmanagement, ligt bij standaardproducten de nadruk op efficiency, marketing, herhaling en distributie. Een bedrijf dat standaardproducten verkoopt vereist dus andere vaardigheden van de werknemers dan een bedrijf dat maatwerk levert.

Daarnaast zal het werk van werknemers veranderen wanneer een bedrijf de overstap waagt. Veel mensen vinden het leuk om zelf iets te ontwikkelen. Werknemers die werken in een bedrijf dat maatwerk levert, hebben deze eigenschap bijna allemaal. Zij vinden het leuk om iets te creëren c.q. scheppen. Stel je eens voor wat hun reactie zal zijn wanneer zij opeens als een soort helpdesk moeten gaan fungeren of release 25.32 moeten gaan uitbrengen, doordat het bedrijf overstapt van maatwerk op standaardproductie! Demotivatie en leegloop van het bedrijf kunnen een logisch gevolg zijn.

Ook zijn er bedrijven die het nalaten om een keuze te maken en zowel maatwerk als standaardproducten leveren. Op het eerste gezicht lijkt dit heel verstandig, maar er kan een aantal valkuilen ontstaan. De meest voorkomende is dat er een soort identiteitscrisis ontstaat, waardoor het moeilijk wordt om een heldere strategie uit te zetten en het bedrijf goed te positioneren. Het gevolg hiervan is dat een slechte uitvoering van beide taken kan ontstaan en dat zaken door elkaar gaan lopen.

Wanneer een maatwerk leverend bedrijf een standaard product gaat verkopen, moet het inzien dat het gevolgen heeft voor alle aspecten van de organisatie.

Deel dit bericht

4 Reacties

Pepita

Oftewel lees: De boeken van Treacy en Wiersema over het creëren van klantwaarde. Of het boek Massa individualisering van Ton van Asseldonk (www.tva.nl). Niets nieuws onder de zon dus. Waaar ik wel bezwaar tegen maak is het gebruik van marketing bij standaardproducten. Is er bij maatwerk geen marketing nodig? Ik dacht van wel. Marketing is mijns inziens meer dan een reclamecampagne of een marketing communicatieactiviteit. Marketing is ook verantwoordelijk voor het creeren van het waardeaanbod naar de klant en dus ook (mede)verantwoordelijk voor het inrichten van de waardeketen.

Arjen Ketelaar

Ik ben het eens met de stelling. Er wordt echter een belangrijk aspect vergeten: het beheer en de support. Zowel de klant als voor de leverancier hebben vaak baat bij een standaard pakket in de beheerfase. Het is eenvoudiger, sneller en goedkoper om nieuwe functionaliteit toe te voegen. Tevens is het beheer eenvoudiger te realiseren. Merk trouwens op dat het werken met pakketten en maatwerk elkaar niet uitsluiten. Maatwerk wordt bovenop de laatste versie van het pakket gezet. Een nieuwe versie van het pakket bevat generieke elementen uit het maatwerk. Bij pakketselecties is het erg aardig om bij de leverancier te informeren hoe dit proces (vaak product management genoemd) loopt. Hoe wordt door wie bepaald wat er in een nieuwe versie zit? Hebben bestaande klanten invloed op de inhoud van een een nieuwe versie? Hoe worden geconstateerde problemen verholpen?

Pepita

Arjen, ik ben het absoluut niet eens met wat je zegt. Ik denk dat dat te maken heeft met een definitieprobleem. Daar wil ik verder even niet op in gaan, maar alleen stellen dat een supply chain voor maatwerk enerzijds en standaardproducten en 'mass customization' anderzijds, volstrekt anders ingericht wordt. Of zou moeten worden. Anders werkt echt maatwerk niet. Wat je beschrijft Arjen, is dus geen maatwerk. Kijk maar eens op {tva.nl; http://www.tva.nl } of lees Massa individualisering van Ton van Asseldonk.

Arjen Ketelaar

Pepita, mijn stelling is dat er tussen puur maatwerp (bv eenmalige bouw van unieke software) en pure standaardproducten (bv Microsoft Office) een tussenvorm bestaat. – 'mass customization' kun je toch niet gelijk stellen aan een standaardproduct? De afgelopen decenia zijn we bezig te ontdekken hoe we software efficienter en effectiever kunnen ontwikkelen. Hergebruik van softwarecode, objecten, modules en pakketten zijn daarbij gedeeltelijk bruikbaar gebleken. Ook hebben we ontdekt hoe standaard software toch flexibiliteit aan de eindgebruiker kan bieden. Een heel mooi voorbeeld daarvan is Excel. Als een bedrijf een standaardoplossing op de markt wil zettten, dan heeft dit inderdaad grote gevolgen voor een bedrijf. Daarom onderschrijf ik de stelling van Menno.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond