Deel dit artikel
-

‘Macht van vergelijkingssites in Google groeit hard’

“Het is oorlog tussen aanbieders en vergelijkingssites in Google en de vergelijkingssites zijn aan de winnende hand”. Het gevolg is, stelt usability-expert Ruben Timmerman, dat aanbieders dubbel advertentiegeld betalen. Op grond van zijn marktkennis lanceert hij de vergelijkingssite voor opleidingsinstellingen Eduhub.

"In de top 10 zoekresultaten zie je in Google steeds minder verwijzingen naar de sites van aanbieders zelf en steeds meer verwijzingen naar vergelijkingssites. Het maakt niet veel uit of je zoekt op financiële producten of bijvoorbeeld reizen. Die trend zie je over de volle breedte van de markt.

Bereik van vergelijkers steeg met 21 procent

Vergelijkingssites doen het goed in de organische zoekresultaten. Het gevolg daarvan is dat aanbieders daarop reageren door advertentieruimte te kopen", veelal in de marge van de zoekresultaten bij Google. "In feite betalen aanbieders dus dubbel: én om in een vergelijkingssite te staan én voor de zoekmachinereclame."

Ruben Timmerman signaleerde de trend van de opkomende macht van vergelijkingssites al in begin 2006. Onlangs kwantificeerde hij die stelling op basis van de Stir-bereikscijfers. "Tussen januari en juni 2008 steeg het bereik van vergelijkingssites in de Stir-metingen van 2,8 naar 3,4 procent." Dat is een stijging van 21 procent in een half jaar.

Met name de reisbranche en de algemene vergelijkers zoals Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl scoren bovengemiddeld goed in zoekmachines, gevolgd door de autobranche.

Opleidingen vergelijken gat in Google-markt

Timmerman becommentarieerde onlangs op zijn weblog: "In elke sector zie je een bepaald (on)evenwicht in de top 10. In de opleidingensector zie je, in tegenstelling tot zo’n beetje elke andere sector, een overwicht van de aanbieders. Daar zit dus een gat, waarbij Google wellicht zelfs helpt. In het algemeen zijn gebruikers gebaat bij een top 10 waar diversiteit in zit, dan is de kans het grootst dat ze krijgen wat ze willen."

Met de nieuwe website Eduhub.nl denkt Timmerman het gesignaleerde gat in de Google-markt te kunnen exploiteren. Eduhub is voor particuliere opleidingen wat Funda.nl is voor huizen en Kieskeurig.nl voor talloze andere producten. "In de particuliere markt gaat meer dan 3 miljard euro om. Een ongetwijfeld te klein deel daarvan gaat naar marketing, en een ongetwijfeld nog veel te kleiner deel naar online marketing."

"Graag afrekenen op prestaties"

Bij de officiële lancering van de site, halverwege de week, bevat de site 265 aanbieders van niet-gesubsidieerde trainingen. Daar vallen ook de commerciële initiatieven van hogescholen onder. "Meer dan 100 daarvan hebben al een inlogcode waarmee ze handmatig hun cursusaanbod invoeren. Veertig hebben dat al gedaan", wat tot nu toe een overzicht van 3.200 trainingen oplevert.

Het vermelden van cursussen is gratis, maar aanbieders moeten betalen als ze ook leads willen ontvangen. Dat houdt concreet in: aanvragen voor brochures van trainingen. Eduhub verdient een percentage over de waarde van de geadverteerde cursus. "Aan een brochureaanvraag van een cursus van 500 euro verdienen we 5 euro en aan een van 5.000 euro 50 euro. Het is een vast percentage, ongeacht de populariteit van rubrieken of specifieke trainingen."

Aanbieders kunnen ook grafische reclame-uitingen, buttons, kopen naast de zoekresultaten of in relevante rubrieken. "Het beheer daarvan doen met Google Admanager. Ook daar willen we het liefst werken met een vergoeding per lead. We willen worden afgerekend op onze prestaties. Opleidingsinstellingen ontvangen wekelijks een PDF met cijfers uit Googles Analytics", waarmee ze zicht krijgen op de belangstelling voor hun aanbod.

Bron foto: vsqz (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

ClickA

helemaal mee eens… zo zie ik http://www.start12.nl enorm vaak terugkomen, hier is ook al eens over geschreven op nu.nl geloof ik prima initiatief!!! beter inderdaad dan een hoop andere troep in de top 10 searchresults

Koos Koets

@ ClickA Kennelijk gaat het helemaal niet zo goed met start 1-2-3, als je dit soort reactiemogelijkheden nodig hebt om reclame te maken voor je eigen website. Redactie let hier beter op!

vario

@ Koos Ik zou zeggen, zoek eens op wat populaire bedrijven en je ziet ze toch wel echt verschijnen. Noem een Carglass of een product als Digitenne van KPN, kom ze serieus regelmatig tegen. Niet altijd even nuttig, maar enfin. Zoeken op Start12.nl en Emerce geeft inderdaad wel erg vaak de link… Schrale troost dat het relevant gespam lijkt 😉

peter

Wij zien het ook met onze site, http://www.goedkoop-reizen.com. Het totaal aantal aangeboden reizen is vele malen groter dan het aanbod van een individuele aanbieder (meer dan 35.000). We bestaan pas een paar maanden maar staan op belangrijke termen nu al boven de bekende aanbieders!

Esmeralda

Naast Eduhub is onlangs http://www.goedkopecursus.nl gestart. Net als eduhub ook een goede vergelijkingssite van cursussen en opleidingen, maar dan zonder de reviews. Meer gericht op prijsvergelijk van aanbieders als LOI, NTI, Studieplan en Richter. Wel erg handig, eenvoudig en overzichtelijk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond