Deel dit artikel
-

Magere omzetstijging in mobiele markt

De omzet in de Nederlandse markt van mobiele telecomaanbieders steeg het afgelopen jaar met slechts 1 procent. De stijging is voor een groot deel te danken aan de groei in datadiensten en sms’en. Hiermee werd de daling van de omzet in spraakdiensten gecompenseerd.

Dat blijkt uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper.

Datadiensten en sms’en waren samen goed voor een groei van 20,9 procent in 2008. De omzet uit spraakdiensten, nog steeds goed voor meer dan 75 procent van de totale omzet uit mobiele diensten, liep terug.

De omzet in 2008 voor de markt van mobiele telecomaanbieders komt met de stijging van een procent uit op 6,37 miljard euro. Ter vergelijking, in 2007 was er nog een groei van 5 procent ten opzichte van 2006.

Lagere roamingtarieven

De belangrijkste reden voor de lage groei wordt veroorzaakt door de lagere roamingtarieven en de prijsdruk op spraakdiensten. Ook groeiden opbrengsten uit niet-spraakdiensten (met name sms) minder sterk dan voorheen. In het vierde kwartaal steeg de omzet nog met 3,8 procent naar bijna 1,7 miljard euro vergeleken met hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Afgezet tegen het derde kwartaal was er sprake van een kleine daling van 0,4 procent.

Telecompaper verwacht, ondanks de magere groei, dat de economische crisis weinig invloed zal hebben op de Nederlandse mobiele markt. Er wordt niet bespaard op de mobiel zelf. Hooguit is de consument voorzichtiger bij het afsluiten van een nieuw abonnement. SIM-only en opbrengsten voor MVNO’s zullen wellicht een stijging kennen omdat de consument op zoek gaat naar goedkopere alternatieven.

De komende vijf jaar

Toch stelt het researchbureau de verwachtingen voor de komende periode opnieuw naar beneden bij. In de komende vijf jaar zal de Nederlandse markt een groei kennen van ruim 1,5 procent. In de cijfers over het derde kwartaal van 2008 werd de verwachting ook naar beneden bijgesteld, naar een groei van bijna 5 procent voor de komende vijf jaar.

In vergelijking met het derde kwartaal boekte Vodafone opnieuw als enige een omzetstijging van 1,2 procent. T-Mobile en KPN zagen beide een kleine omzetdaling van rond de 1 procent. Op jaarbasis lieten Vodafone en KPN een stijging in de omzet zien. Vodafone komt op een tweede plek met een marktaandeel van 29,7 procent. Het marktaandeel van KPN daalde naar 46,4 procent en dat van T-Mobile daalde, ten op zichte van hetzelfde kwartaal in het jaar daarvoor naar 23,9 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond