Deel dit artikel
-

Maker Philips Smart tv’s niet transparant over persoonsgegevens

TP Vision, producent van Philips smart tv’s, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart-tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.

TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart-tv’s. Deze gegevens kunnen volgens het college een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.

Het bedrijf gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens dan ook gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens.

TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), aldus het CBP (pdf). TP Vision heeft het CBP inmiddels laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het college handhavend optreden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond