Deel dit artikel
-

Maplin: YouTube als nieuw verkoopkanaal

Elektronicawinkelketen Maplin zet YouTube eigenlijk in voor betere klantenservice en vindbaarheid, maar merkt ondertussen dat het ook nieuwe klanten aantrekt.

De helft van de kopers die vanuit het YouTube-kanaal op Maplin.co.uk komt kocht er eerder al eens iets. De andere helft niet. Als bijproduct van een nieuwe, intensieve videostrategie wordt ook een nieuw verkoopkanaal aangeboord.

Dat vertelde Michel Koch zojuist tijdens eRetail Europe. Kort voor de zomer verliet de geboren Fransman Maplin, maar sprak wel over zijn ervaring daar en bij zijn werkgever daarvoor Marks & Spencer.

Het initiatief voor het YouTube-kanaal kwam voort uit de behoefte de vindbaarheid van producten te vergroten. De category managers spreken namelijk technische taal, wat volstrekt andere taal is dan de consument gebruikt tijdens het online zoeken.

“Aan reclame op televisie deden we toch al niet, maar we hebben budget van Marketing genomen voor vijfhonderd professionele videoproducties. Professioneel is niet hetzelfde als duur trouwens.”

Op MaplinTV verschijnen video’s over veelgekochte producten. “We vroegen de verkopers uit onze ruim tweehonderd winkels om per product de tien meestgestelde vragen te geven.” Die werden in de video’s verwerkt, die behalve online ook instore zijn te zien.

Resultaten kon de Fransman niet geven, maar de video’s dragen bij aan meerdere bedrijfsdoelstellingen. “De merkbijdrage was te zien aan de NPS-score en het geeft duidelijk ons concurrentievoordeel.”

“De volgende stap is natuurlijk dat consumenten hun eigen video’s gaan inzenden en die met anderen delen. Ik kan me ook voorstellen dat medewerkers in de winkels tijdens de luwe uren Skypen met klanten die vragen hebben.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Roelofsen

Oftewel de verkopers zijn nu ook waar wij als consumenten al lang zijn; gewoon online op YouTube 🙂

Overigens zie ik dat ze oa YouTube Cards gebruiken zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=WORdMTEZXZs Oftewel het gebruik en verkeer náár de webwinkel wordt gemeten.

Opvallend is dan wel weer dat de video’s op moment van schrijven bijzonder slecht embedded zijn in de webwinkel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond