Marktplaats voor zoekresultaten

Maandelijks bespreekt Martijn van Osch, oprichter van www.Links4News.com, nieuwe, opvallende, interessante of revolutionaire webconcepten. Deze maand is zijn oog gevallen op Overture.com, leider op het gebied van online zoekresultaten.
Winst maken op het internet lijkt voor slechts een zeer klein aantal ondernemers weggelegd te zijn. Degenen die het meeste profijt van het internet hebben zijn grote bedrijven die via hun eigen online marktplaatsen grote besparingen kunnen behalen op de onderdelen of grondstoffen die ze bij kleine leveranciers inkopen. Deze kleine leveranciers worden soms zelfs gedwongen om hun volledige administratie te herstructureren en/of automatiseren omdat ze anders niet tot de marktplaats worden toegelaten. Kostenbesparingen zijn voor met name de grote bedrijven dus een belangrijke reden om gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Het is ook om deze reden dat Samsung Electronics, 's werelds grootste producent van computerchips, online verbindingen heeft gerealiseerd met haar 2000 leveranciers. Dit leverde Samsung namelijk een besparing van drie miljard dollar op doordat de inkoop- en voorraadkosten drastisch verlaagd konden worden.
Marktplaatsen kunnen dus tot enorme kostenbesparingen leiden voor grote partijen. Toch zijn er ook kleinere bedrijven die zelfstandig een online marktplaats hebben opgezet. Veel van deze initiatieven zijn inmiddels gesneuveld. Enkelen hebben echter een dergelijk initiatief tot een winstgevende onderneming weten te maken. Een bedrijf dat hiertoe in staat is geweest is Overture. Ondanks de huidige problemen in de e-business sector is Overture (voorheen GoTo) gestaag doorgegroeid en heeft het bedrijf in het eerste kwartaal van 2002 een omzet van 122 miljoen dollar weten te behalen. Het meest opvallende aan het succes van Overture is misschien nog wel de branche waarin ze dit succes heeft weten te behalen: online advertising.
Ranking
Hoewel de geluiden uit de online advertising-branche zeer zeker niet positief te noemen zijn, heeft Overture haar geheel eigen plaats in deze markt weten te veroveren. De kern-activiteit van het bedrijf bestaat uit het aanbieden van de mogelijkheid aan adverteerders om hoog op de lijst van zoekresultaten te verschijnen wanneer een vooraf door de adverteerder geselecteerde zoekterm wordt gebruikt. De adverteerder bepaalt tevens zelf hoeveel hij bereid is te betalen voor de hoge ranking. Uiteindelijk moet de adverteerder afrekenen voor elke click-through die via het systeem van Overture tot stand is gekomen. De sites die de click-throughs genereren voor de adverteerders die zich bij Overture hebben aangemeld worden 'affiliate partners' genoemd. Deze partners worden op hun beurt door Overture betaald voor iedere click-through die zij via hun site(s) genereren.
Wat Overture in feite doet is vraag en aanbod bij elkaar brengen op het gebied van ranking bij zoekresultaten. De vraag wordt vertegenwoordigd door de adverteerders die graag hun site op de eerste pagina met zoekresultaten willen laten verschijnen en het aanbod wordt verzorgd door de affiliate partners die advertentie-ruimte over hebben en daar graag wat extra geld mee willen verdienen. Inmiddels hebben zo'n 53.000 betalende adverteerders zich bij Overture geregistreerd.
Conclusie
Enorm knap hoe Overture zich in de lastige online advertising-markt heeft weten te ontwikkelen tot de leider op het gebied van online zoekresultaten. Wie denkt dat bedrijven niet veel geld willen steken in het behalen van een hoge ranking, moet voor de grap maar eens op de site van Overture zoeken op een term als "crm". Direct wordt dan zichtbaar hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen. Op het moment dat ik dit artikel schrijf staat Oncontact bovenaan met een bedrag van $3,57 per click-through.
P.S. Adverteerders kunnen niet zomaar op iedere zoekterm bieden. De tachtig redacteuren van Overture screenen de sites van adverteerders en kennen alleen dan een zoekterm toe wanneer deze daadwerkelijk overeenkomt met de inhoud van de site van de adverteerder. Relevante reclame dus.
Eindbeoordeling
Concept 8,0
+ Goed concept mits het aantal gesponsorde links beperkt blijft (maximaal 2 of 3 gesponsorde links per zoekterm) en de relevantie hoog is. Grootste gevaar voor een concept als Overture zijn partijen als Google die zelf hun zoek-termen gaan verkopen.
Uitwerking 8,0
+ De eenvoud waarmee adverteerders online kunnen adverteren via Overture lijkt goed in te spelen op de behoeften van de adverteerders: afrekenen per click en zelf bepalen hoeveel u voor die click betaalt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Hans Velzen
Blijkt er toch 1 bedrijf te zijn dat winst maakt met online advertising 🙂
M
Google heeft toch iets dergelijks? Daarover is op dit moment dacht ik een juridisch worstelpartijtje gaande tussen Google en Overture.
bianca
De link in het artikel werkt niet!! Klik hier http://www.gratismarkt.nl/
Valerie
Moet de link niet http://www.links4news.nl zijn ?