Marktplaats: ‘We zijn de reddingsboei voor het MKB’
Olivier van Duijn (46) staat alweer vier jaar aan het roer van Marktplaats.nl. En is tegenwoordig als General Manager Benelux eBay ook verantwoordelijk voor de activiteiten van de Belgische evenknie 2dehands.be. “De rek is er nog lang niet uit.”
Vijftien jaar na dato floreert Marktplaats als nooit tevoren. En heeft het zijn imago van een tweedehandswinkel van zich afgeworpen. Mede dankzij samenwerkingen met grote A-merken die het platform weten te vinden, nu tweedehands in Nederland een geaccepteerd fenomeen is.
“Tweedehands is eerste keus geworden”, aldus Van Duijn, die leiding geeft aan zo’n 235 medewerkers, waarbij het gros werkzaam is voor Marktplaats.nl en 2dehands.be. Ondanks de enorme kantoortuin, nabij het Amsterdamse Amstel Station, krijgt het bedrijf binnenkort ook de kantoorruimte van buurman Funda erbij. “Dan hebben we tijdelijk weer even wat lucht, want de rek is er nog lang niet uit.”
Sinds de overname van de handelssite in 2004 door het Amerikaanse eBay laat het bedrijf jaarlijks een forse groei (rond de twintig procent, red.) zien in het aantal advertenties en dus ook omzet. Vier jaar geleden was Marktplaats al goed voor driekwart van de jaaromzet van alle Nederlandse handelswebsites opgeteld. Oftewel zeven à acht miljard euro. In 2013 steeg het totale handelsvolume met 25 procent.
De General Manager is sinds juli vorig jaar ook verantwoordelijk voor de activiteiten van 2dehands.be. In tegenstelling tot andere e-commercepartijen is België voor Van Duijn geen bijzaak. “Het zijn beide marktleiders, alleen zitten ze elk in een andere volwassenheidsfase binnen de classifiedsmarkt. We leren veel van elkaar.”
Wat is het grootste verschil tussen Nederlanders en Belgen als het gaat om online tweedehands handel?
“Het is daar niet zo done om te vertellen dat je iets via een tweedehandswebsite hebt gekocht. Terwijl we er hier totaal geen probleem mee hebben en juist trots zijn als we een mooie deal sluiten. Dat is mede ingegeven door sociale en economische gedragsveranderingen; het is inmiddels sociaal geaccepteerd om tweedehandsspullen aan te schaffen en te verhandelen. En door de crisis is het waardebewustzijn toegenomen en snel veranderd. Dat gecombineerd met onze handelsgeest en vindingrijkheid maakt ons land op dit gebied wereldwijd uniek.”
Ondertussen bestaat er ook nog zoiets als eBay.nl en -.be. Wat is daar de strategie achter?
“Die sites worden tegenwoordig centraal aangestuurd vanuit eBay, waardoor ik me beter kan focussen op onder meer Marktplaats. Ze zijn vooral bedoeld voor consumenten die aan cross border trade willen doen en graag via een veilingmodel handelen. De sites bieden daarnaast – op papier – wat meer zekerheden dan verkoop via Marktplaats, doordat de betaaltransacties op het eBay-platform zelf plaatsvinden.”
Jullie zijn met afstand marktleider. Waarom de laatste tijd dan toch grote mediacampagnes?
“Allereerst willen we vanwege onze omnichannelstrategie ook andere kanalen dan de pc stimuleren. Mobiel heeft de toekomst, en dus willen we iedereen bewustmaken van onze nieuwe mobiele native iPad-app, die samen met onze smartphone-applicatie maandelijks goed is voor meer dan vijftig procent van onze traffic. Door ruim twee miljoen unieke mobiele bezoeken. Dat is een derde van het totaal. Eind dit jaar zal mobiel goed zijn voor zestig à zeventig procent van al het verkeer. 75 procent daarvan wordt veroorzaakt door tabletgebruikers. Desondanks denken we niet mobile first; het gaat ons om de totaalervaring. En dus interesseert het me bijvoorbeeld niet zoveel hoeveel omzet we op mobiel doen. Die switch is echter wel goed nieuws voor ons nu blijkt dat mobiele gebruikers ook actiever zijn dan desktopgebruikers; zo plaatsen ze 25 procent meer advertenties en zijn ze veel vaker bezig met het kopen of verkopen van producten of diensten. Een tweede reden voor de campagnes is de verbreding van onze portfolio, waardoor we steeds vaker in het vaarwater van andere marktpartijen komen. En we op gezette tijden gewoon weer even laten weten wat je bij ons kunt doen. Het levert geen nieuwe gebruikers op, maar bestaande gebruikers gaan erdoor wel meer adverteren. Wat weer tot meer omzet leidt.”
Zijn offline winkelruimtes voor jullie interessant?
“Nee, mits je alle plekken waar onze gebruikers hun spullen verhandelen meetelt. Ik ben van mening dat we geen fysieke winkels nodig hebben, gezien de online winkelervaring eigenlijk maar weinig afwijkt van het offline shoppen. Je moet vooral zorgen dat consumenten geïnspireerd raken en blijven. Hierbij willen we geen platform voor alles zijn, desalniettemin gaan we het aantal rubrieken flink uitbreiden. We spreken bij onze Outlet dan ook liever over eerstehands; zo goed als nieuwe producten. Momenteel zoekt veertig procent van de bezoekers naar dergelijke content.”
Concurreren jullie op deelgebieden, met Dagaanbiedingen en de Outlet, niet met het MKB?
“Nee, eerder het tegenovergestelde. Het is vooral een verrijking van onze portfolio richting bedrijven, omdat het een extra kanaal is voor directe verkoop. Binnen het platform is het aandeel van de Dagaanbiedingen relatief klein en dat blijft voorlopig ook zo. Het MKB is voor ons een essentieel en zeer belangrijk onderdeel van ons businessmodel. Nu al doen we, aldus Blauw Research, tussen de zes en elf procent van de totale MKB-omzet in Nederland, oftewel veertig à vijftig miljard euro. Daarmee zijn we juist hun reddingsboei. Partijen als bol.com – met Plaza – of Amazon, die lokale retailers in hun assortiment opnemen, gaan de concurrentie wel aan. Dat pakt voor retailers op termijn nadelig uit. Wij zorgen voor de juiste aanbieding op het juiste moment, aangevuld met bijpassende producten. Daarmee reiken we hen de hand, zonder ons met hun business te bemoeien.”
Adverteren is voor de consument gratis. Blijft dat ook in de toekomst zo?
“Absoluut. Wij zullen het geld altijd halen uit advertenties of partnerships met bedrijven, niet bij de handel zelf. Ons basisproduct – zo’n tachtig procent van alle activiteiten – blijft altijd gratis. We zijn in die zin de omgekeerde Amazon. Aan ons de taak om relevante services en nieuwe businessmodellen daaromheen te bouwen. Dat doen we nu al door de zoekopties Nieuw, Tweedehands of Zo goed als nieuw aan te bieden. Dat zijn eerste stapjes. Een ander voorbeeld is de optie om een eigen winkel te starten. Het is bedoeld voor zeer actieve gebruikers, die meer dan twintig advertenties per maand posten. Deze zogenaamde multilisters domineerden voorheen onze feed, waardoor andere gebruikers werden overladen met een hausse aan advertenties van één aanbieder. Dat willen we niet, dus kunnen deze personen – tegen betaling – nu een eigen minishop beginnen. Met alle exposure van dien. Doen ze dat niet, dan zetten we hun advertenties wel op een bijna onvindbare plek, bijvoorbeeld op pagina honderd, neer. Het betreft hier overigens maar een kleine groep. Aan dat soort nieuwe verdienmodellen moet je denken: een win-win voor iedereen. Voor je idee: we faciliteren dagelijks zo’n honderdduizend transacties tussen consumenten. En dertigduizend tussen bedrijven en consumenten. Dat laatste zal fors toenemen; we zien namelijk dat als er eenmaal een deal met een bedrijf is gemaakt, de perceptie van de consument over het betreffende bedrijf positief verandert. En er meer onderling wordt gehandeld. Dat sterkt me tevens in het idee dat het integreren van relevantie in ons platform van essentieel belang is. Daar win je het op termijn ook mee ten opzichte van de concurrentie.”
Kunnen we hierdoor in de toekomst een stortvloed aan bedrijfsadvertenties verwachten?
“Nee. Ons uitgangspunt is altijd unieke content van en voor consumenten geweest. Waarbij we steeds meer relevante aanbiedingen willen doen, in welke vorm dan ook. Onze Outlet is daar een verschijningsvorm van; een eerstehands product tegen een tweedehandsprijs. Hierdoor zijn ook de betrokken A-merken, zoals Philips, Neckermann en Telfort, geholpen door de verkoop van restpartijen, retouren en dergelijke. En krijgt de consument meer waar voor z’n geld. Dit jaar zullen daar andere partijen bij komen. Je kunt als merk hier echter geen exclusiviteit claimen. Maar in basis is het aantal segmenten wel onbeperkt, zolang het maar A-merken zijn met unieke productaanbiedingen. Het toevoegen van nieuwe merken doen we gestaag, omdat we willen dat het voor de gebruiker werkt, wat de nodige aandacht vergt van onze kant. Van monitoren tot optimaliseren. Wij krijgen bij de een betaald per sale, terwijl voor de ander een vast maandtarief geldt. En nee, een bakstenen outlet ligt niet in onze planning.” (update: Coolblue, Beatsnew en Sola ook in Outlet)
Gaan jullie het groeiend aantal bedrijfsadvertenties nog scheiden van de reguliere advertenties?
“Nee, dat haalt zo goed als niks uit. Uit internationaal onderzoek blijkt namelijk dat als je dat wel doet (zoals Speurders.nl, red.) nog geen vijf procent van de gebruikers voor die optie kiest. Hoewel het logisch lijkt, is het dat dus niet. Want mensen willen het hele aanbod zien, tweedehands en nieuw. Het is in dat kader wederom veel relevanter om de consument advertenties voor te schotelen die bij hem passen, middels profiling en predictive modelling. Relevante content is voor ons veel belangrijker dan de site vol te stoppen met advertenties. Zelf maken we gebruik van acht buckets, niet meer; je zoekgedrag zegt ons veelal al genoeg. Uiteindelijk gaat het erom dat de gebruiker het gevoel heeft zelf in control te zijn. Ons doel is het faciliteren van transacties, niet het vasthouden van mensen op ons platform. Het betalen zouden we dan ook graag frictieloos willen laten gebeuren. Dat is echter nog een brug te ver. En gezien het relatief lage marktaandeel van PayPal in Nederland – een bedrijfsonderdeel dat niet onder mijn verantwoordelijkheid valt – kunnen we de markt ook niet in beweging zetten. Zoiets zal breed gedragen moeten worden.”
Toen jullie door eBay werden gekocht, leefde het idee om het advertentiemodel van Marktplaats wereldwijd te kopiëren. Is dat gelukt?
“Vanuit eBay is er inderdaad zo gedacht. Deels heeft dat ertoe geleid dat er volgens ons model startups zijn opgezet. En deels zijn er overnames gedaan waar onze kennis en ervaring in is gestopt. Neem de Engelse handelsplaats Gumtree, die in verschillende landen marktleider is op classifiedgebied. Mede door onze kennis hebben ze daar een paar stappen in korte tijd kunnen maken. Als lid van eBays internationale managementteam is het ook m’n taak om dergelijke learnings te delen. Aangezien we als Nederland hierin vooroplopen, delen we nogal wat over de 27 landen waar het moederbedrijf actief is. Gelukkig wordt er elders ook geëxperimenteerd. Want geen enkele marktplaats is hetzelfde. Daardoor valt er altijd wat te leren.”
Wat is jullie social strategie?
“We zijn actief op Twitter, Google+, Facebook en Pinterest. Behalve brand engagement is het belangrijk voor search; je moet breed aanwezig zijn om diep gevonden te worden. Twitter is vooral webcare, verder maken we geen onderscheid. Verkoop via social media geloof ik overigens niet in. Ik zie geen bewijs dat dat werkt. De intentie van socialmediagebruik is ook niet e-commercegerelateerd.”
In België hebben ze ook reviews. En in Nederland lopen er testen mee. Wordt Marktplaats op termijn deels een reviewsite?
“De mogelijkheden zijn in potentie groot, zeker gezien de hoeveelheid categorieën die we nu al hebben. Reviews werken vooral goed tussen bedrijven en consumenten, net als bij Yelp en andere reviewsites. Mensen elkaar onderling laten beoordelen, heeft meer voeten in de aarde. We zullen die feature eerst in België perfectioneren en daarna hier verder uitrollen. Het is echter een lastige markt om succesvol in te worden. Maar met ons bereik maken we een goede kans.”
Wat wordt de grootste verandering in jullie domein?
“We schuiven steeds meer op van handel in bezit naar handel in behoefte. Dat betekent bijvoorbeeld dat zodra de deeleconomie voldoende massa heeft, we er ook voor kunnen kiezen om dat meer te faciliteren. Vooralsnog is die markt klein, maar het behoort zeker tot de mogelijkheden. We worden een platform voor alles op het gebied van kopen, huren, ruilen, delen, leasen en lenen. Op termijn worden we deels een soort Airbnb of Peerby voor de massa. Voor Nederland wel te verstaan, want uiteindelijk blijven classifieds een lokaal spel. Dat zie je ook terug bij een overname als 2dehands.be. Hoewel ze hier kantoor houden, blijft hun IT-afdeling, maar ook de rest van de organisatie, los van Marktplaats opereren. Dat is geen verkwisting van geld, maar een basisvereiste wil je succesvol worden in ons vakgebied. Die lokale dynamiek moet je niet onderschatten.”
Cijfers
Opgericht: 1999
Aantal unieke gebruikers per jaar: 9 miljoen
Aantal actieve accounts: ruim 7 miljoen
Aantal unieke bezoekers per maand: 6,5 miljoen
Bestlopende categorieën: Auto’s, Huis en Inrichting, Kinderen en Baby’s (inclusief speelgoed) en Elektronica
Aantal advertenties in 2013: 131 miljoen
Meeste verkeer via: mobiel, meer dan 50 procent (tablet en smartphone)
Downloads smartphone-app: 2,3 miljoen (Android), 1,8 miljoen (iOS)
Uniek bezoek via smartphone-app (per maand): 2 miljoen (60 procent Android)
*Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#130)
Foto: alek
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Kjeld
Goed verhaal en veel geluk gewenst, eBay mag erg content zijn het classifieds (Kijiji) verhaal.
Wat mij wel opvalt is dat bijvoorbeeld “eBay Anuncios” http://www.ebayanuncios.es/ niet meer bestaat. http://www.ecommercebytes.com/cab/abn/y09/m03/i04/s03
Nog een kritisch puntje: 2dehands.be is geen marktleider (dit beweerde TTY ook altijd), ze zijn in gevecht met http://kapaza.be oordeel zelf http://www.google.com/trends/explore#q=kapaza.be,2dehands.be&cmpt=q&geo=BE
Chiel van den Braak
” Adverteren is voor de consument gratis. Blijft dat ook in de toekomst zo? ”
Sinds wanneer is adverteren gratis geworden? Een auto plaatsen kost minimaal 10,- euro
Ton
@ Chiel van den Braak: Het grootste gedeelte van de advertenties is gratis, een uitzondering zijn daar inderdaad de auto’s op. Maar ook niet meer dan normaal, immers als je een auto van 1000 euro of meer verkoopt, kan die 10 euro (=1% of zelfs minder) er makkelijk vanaf! In tegenstelling tot bijvoorbeeld het verkopen van een kapstok voor 10 euro!
Gerard
@ Kjeld Hou er rekening mee dat 2dehands.be ook bereikbaar is via de domeinnaam/website 2ememain.be. Dit voor het Franstalige deel van Belgie (Wallonie). Het lijkt me, als deze twee sites bij elkaar opgeteld worden, dat het platform qua bereik groter kan/zal zijn dan concurrent Kapaza.
TvdH
Die cijfers kloppen niet. Blauw Research vraagt aan zijn panel (van mensen die meedoen voor een grijpstuiver) hoeveel er via marktplaatsen gekocht wordt en concludeert dat tussen de 6% en 11% van de omzet van het MKB uit marktplaatsen komt. Bollocks! Marktplaats rekent zich rijk door miljarden omzet te claimen. Is er nou niemand wakker? Zeven miljard? Veertig a vijftig miljard? Kijk nog eens goed naar die site, en vergelijk ‘m met Ebay in de UK of België. Marktplaats is bij eBay wat Hyves was voor Facebook. Kijk nog eens goed naar die outlets. Grote bedrijven (behalve Philips) doen niet mee.