Deel dit artikel
-

Medewerkers wehkamp voeren druk op voor goed sociaal plan

FNV-leden bij wehkamp hebben het eindbod van hun werkgever voor een sociaal plan unaniem afgewezen. De medewerkers starten een petitie om hun eisen kracht bij te zetten en hebben een ultimatum gesteld.

De vakbond heeft al drie keer met wehkamp onderhandeld over een sociaal plan voor de 82 medewerkers die hun baan verliezen bij de reorganisaties.

De Britse eigenaar. de private equity-groep Apax Partners, wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. Daarnaast verplaatst het de fotostudio in Zwolle. De reorganisatie treft ook het hoofdkantoor en deels het distributiecentrum in Zwolle.

De FNV vindt dat er geen financiële noodzaak is voor de reorganisatie. Volgens de bond heeft de online winkel het door de coronacrisis drukker dan ooit. De omzet zou groeien en de aankoop van de meeste producten zou gestegen zijn met ruim 30 procent.

Apax wil gewoon meer winst maken, stelt de bond. ‘Dan mag daar ook wel iets fatsoenlijks tegenover staan voor de medewerkers die zich jarenlang altijd keihard voor het bedrijf hebben ingezet. Het eindbod wat nu op tafel ligt, doet daar absoluut geen recht aan.’

De FNV eist in het sociaal plan onder andere dat er een goede beëindigingsvergoeding komt die voor iedereen geldt. Ook wil de vakbond betere vergoedingen voor begeleiding van werk naar werk en voor scholing, zodat ontslagen werknemers meer kans hebben om weer aan het werk te gaan.

FNV verwacht dat Wehkamp na de reorganisatie weer in de etalage wordt gezet voor een volgende koper die het verder leegt trekt. FNV: ‘We hebben dit eerder gezien bij andere bedrijven. Medewerkers zijn de dupe van deze hebzucht. Dit sprinkhanengedrag moet daarom een halt worden toegeroepen.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Ron

Zonde dat een ooit zo’n sterk online merk en koploper qua prestaties wordt leeggeroofd door weer een Angelsaxische investeerder. Wehkamp stond daarvoor altijd bovenaan allerlei online lijstjes. Dat is passé sinds er een HEMA’tje gaande is. Eerst wordt geknepen op activiteiten die langetermijn effect hebben (m.n marketing, merk), vervolgens gaat het merk er aan (zie ook het artikel van april j.l. in Emerce:Wehkamp grootste daler in Retail Merkenonderzoek). De rest volgt.

Zelf ben ik ondernemer en zou ik pleiten voor ondernemersvrijheid, maar dit gaat veel en veel te ver. Geen enkele stakeholder – dan behalve Apex – is hier bij gebaat. Hoe lang laten we deze met wetgeving ondersteunde uitholling door legaal verklaarde roversbendes nog toe?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond