Deel dit artikel
-

Mediabestedingen stijgen weer, ook binnen reissector

Ondanks de tweede lockdown zijn in het eerste kwartaal van dit jaar ruime mediabestedingen gedaan. Ten opzichte van de cijfers uit 2020 is wel een daling te zien van ruim 10 procent. Dat blijkt uit cijfers over de bruto mediabestedingen van Adfact.

De pandemie en bijbehorende maatregelen in elke sector lijken geen belemmering te zijn geweest voor de verschillende adverteerders; in totaal werd er ruim 970 miljoen euro uitgegeven.

Van alle mediabestedingen heeft de detailhandel het grootste aandeel, 23 procent van alle bestedingen. In de top 20 van merken vindt men niet geheel verrassend supermarktketen Albert Heijn bovenaan (ruim 21 miljoen), samen met concurrenten Jumbo (ruim 16 miljoen) en Lidl (ruim 15 miljoen).

Opvallende namen in de top 20 van grootste merken zijn verder kledingmarktplaats Vinted (9,5 miljoen) en streamingdienst Disney+ (7,2 miljoen).

Van alle media wordt er het meest uitgegeven aan advertenties op televisie. Meer dan 60 procent van alle uitingen worden hier gedaan, goed voor ruim 620 miljoen euro. Radio komt daarna (14 procent) en dan de dagbladen (11,5%). Reclame via ‘out of home’ (buitenreclame zoals abri’s) en tijdschriften hebben het laagste aandeel: respectievelijk 7 en 3 procent.

Ondanks de maatregelen en bijbehorende beperkingen voor de reisbranche, werd er ook in de reissector geld uitgegeven aan reclame, al is het beduidend minder dan voorgaande jaren. Er is vooral ingezet op advertenties in dagbladen en televisie. Reisorganisatie Prijsvrij.nl heeft tot op heden de hoogste mediawaarde: ruim 2,2 miljoen.

Snelste stijger is de organisatie die het failliete D-Reizen onlangs heeft overgenomen, met een totale besteding van 5,5 miljoen. Prijsvrij kwam in 2019 niet voor in de top 10 van bedrijven met meeste mediabestedingen (besteding was hier nog geen 1,7 miljoen euro).

Afgelopen jaren stond concurrent Corendon bovenaan de lijst als grootste besteder. Ter vergelijking: in 2019 gaf het bedrijf in totoaal ruim 44 miljoen euro uit en in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 790 duizend euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond