Deel dit artikel
-

Meer digitale acquisities Telegraaf op til

Door de verkoop van de belangen in SBS en Wegener heeft Telegraaf Media Groep een half miljard euro in kas. Hiermee beoogt het zijn digitale activiteiten te verstevigen en buitenlandse operaties.

Dat blijkt uit de voorlopige cijfers die bestuursvoorzitter Ad Swartjes tijdens zijn nieuwjaarstoespraak gisterenmiddag presenteerde.

Over heel 2007 boekte de onderneming een nettowinst van ruim 400 miljoen euro. De omzet kwam uit boven de 730 miljoen euro, bij een operationele marge van 7 procent. De winst is historisch hoog en vloeit voort uit de verkoop van deelnemingen in andere ondernemingen, waaronder SBS en Wegener.

Het uitgeefconcern streeft voor het jaar 2009 naar een omzet van 800 miljoen euro, bij een marge van 15 procent.

Telegraaf Media Groep wil meer inkomsten genereren uit nieuwe media. De stevige kaspositie wordt aangewend voor "mogelijke acquisities op het gebied van digitale/non-print media en mogelijke acquisities in het buitenland".

De uitgever exploiteert, bijvoorbeeld, in Oekraïne een lokale variant op Speurders.nl en een gratis. Hierover zegt Swartjes: "De resultaten van de gratis krant en internet zijn nog negatief."

"In 2007 heeft TMG ervoor gekozen een rol te blijven spelen in het televisielandschap. Broadcasttelevisie is wereldwijd zeer succesvol en profijtelijk en bovendien vormt broadcasttelevisie een goede opstap naar internettelevisie."

De recentste digitale investering van Telegraaf Media Groep in Nederland was een belang van 70 procent in Webregio.nl.

Telegraaf-directeur Digitale Media Marianne Zwagerman hield, gevraagd naar de volgende acquisitiedoelen, haar kaarten tegen de borst.

Bron foto: cybe (CC) 

Deel dit bericht

1 Reacties

Ansgar

Dat is toevallig Yme Bosma (nu bij Hyves werkzaam) was net op bezoek daar… http://www.yme.nl/personal/2008/01/11/in-de-wacht-bij-de-telegraaf/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond