Deel dit artikel
-

Meer prioriteit CEO’s voor digitale transformatie

Groei van hun bedrijf is minder belangrijk geworden voor honderden CEO, blijkens een onderzoek van Gartner. Nieuwe strategie, de organisatie inrichten voor digitale transformatie en IT-investeringen zijn topprioriteit geworden.

Gartner ondervroeg 460 CEO’s van bedrijven met 50+ miljoen euro omzet naar hun prioriteiten voor dit jaar. Natuurlijk staat groei nog bovenaan de lijst, want in snel veranderende markten is stilstand achteruitgang. Maar om te kunnen groeien in een turbulente omgeving is iets anders nodig: digital transformatie.

Het belang dat de directeuren hechten aan groei sec is zelfs achteruit gegaan. Was het in 2017 voor 58 procent het hoogste doel, in 2018 is dat voor veertig procent het hoogste doel. Een daling van een derde in slechts twaalf maanden. Dat laat zien hoe snel de bestuurders doordrongen raken van een ander, kennelijk belangrijker, onderwerp.

Wat dat onderwerp is, laat Gartner ook zien. Eigenlijk zijn het drie thema’s: corporate strategie (waaronder digitale transformatie), IT-investeringen het vinden van de juiste mensen om de voorgaande thema’s uit te voeren. En dat laatste is een zorg op zich. Een jaar geleden noemde 16 procent werving nog een probleem, nu is dat 28 procent. Bijna een verdubbeling.

Zes op de tien CEO’s heeft daadwerkelijk een transformatieprogramma. Iets meer dan de helft (54%) omschrijft de digitale component als daadwerkelijk transformerend, iets minder dan de helft zet digitale middelen in om processen te optimaliseren.

Mogelijk zorgwekkend is, dat 41 procent van de respondenten zichzelf innovatiepionier vindt. En dat terwijl ze nog maar denken over de eerste stappen in een transformatieproces.

Marktonderzoeker Forrester zegt dat er een aantal zaken nodig zijn om überhaupt een proces van digitale transformatie te doorlopen. Allereerst moet er een breed gedragen visie bij de bedrijfstop zijn en moeten ze actief aan cultuur- en verandermanagement doen. Daarnaast moeten de bedrijfsprocessen opnieuw kunnen worden ingericht, goed en actuele klantinzichten beschikbaar zijn en zijn de juiste gekwalificeerde mensen nodig om het werk te doen. Daaronder valt in ieder geval personeel dat overweg kan met digitale hulpmiddelen zoals analytics, IT en site en apps.

Foto: Tuo Peter Li (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Tim Hoefnagel - Squeezely

Dezelfde conclusie werd gegeven in onderzoek van Deloitte op CMO ontbijt IAB. Afgelopen week haalde Pim van der Feltz (Google) ook deze punten als belangrijkste uitdaging bedrijven aan. En nu ook Gartner.

Duidelijk verhaal dus:

Uitdaging = Strategie & Technologie
Probleem = Schaarste van kennis

Wellicht leren we vanzelf als we er mee aan de slag gaan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond