Deel dit artikel
-

‘Mensen willen rust’

Sinds begin oktober is de multimediale praatzender Het Gesprek in de lucht. Een kanaal dat 24 uur per dag interviews brengt, is volgens directeur Ruud Hendriks hét alternatief naast gehaaste commerciële televisie. “Wij zijn het restaurant tegenover de meubelboulevard.”

Daags voor de lancering van de multimediale praatzender Het Gesprek, is huize Hendriks een heus commandocentrum. De telefoon rinkelt onophoudelijk. Ruud Hendriks is als directeur van Het Gesprek nu weliswaar de spil, maar hij is pas later ingestapt. Het idee ontstond toen Frits Barend, Pieter Storms en Derk Sauer samen aan het fietsen waren in de Ardennen, vertelt Hendriks. "Ze kwamen er niet verder mee. Zij hadden ook geen ervaring met het opzetten van een televisiekanaal, voor mij is dit al de vijfde keer."

Hendriks weet inderdaad waar hij het over heeft. Nadat hij het vak leerde als radio- en televisiejournalist bij de NOS, Veronica en de Avro, zette hij bij Veronica de actualiteitenrubriek Nieuwslijn op. Hij was een van de grondleggers van de televisiezenders RTL4 en RTL5. En nadat hij in drie jaar vanuit Londen de zender NBC Superchannel ombouwde tot businesszender, zat hij van 1995 tot 2001 in de raad van bestuur van Endemol. In die periode was hij ook nauw betrokken bij de oprichting van het geflopte Sport 7.

Miljoenenclaim

Niet altijd liep het voor Hendriks voortvarend. Zijn in 2002 aangeschafte muziekzender Radio Nationaal staakte de uitzendingen in 2003, toen een etherfrequentie niet haalbaar bleek. In 2005 zette Hendriks samen met Lex Harding en Marcel Dijkhuizen de investeringsmaatschappij 2Hmedia op, eigenaar van ondermeer Slam!FM en Slam!TV. Die samenwerking verzandde begin dit jaar in een heftige ruzie over de bedrijfsvoering.

Ook de lancering van Het Gesprek ging met heibel gepaard. Bij de perspresentatie eind augustus maakten Barend, Sauer en Hendriks bekend dat medebedenker Pieter Storms zich had teruggetrokken, omdat het project hem te groot was geworden. Niet veel later zocht Storms de publiciteit: hij meent dat de andere drie zich ‘op slinkse wijze' het concept hebben toegeëigend. In juni zou zijn vastgelegd dat de vier voor inleg van 25.000 euro de man ieder 25 procent van de aandelen in houdermaatschappij Het Gesprek Holding zouden krijgen. Maar nadat Storms kritiek had geuit op financiële risico's van het project, zou het trio een nieuwe onderneming hebben opgezet zonder zijn medeweten. Storms heeft een claim van 2,5 miljoen euro ingediend, een kwart van de tien miljoen die de zender volgens de anderen waard zou zijn. Barend, Sauer en Hendriks ontkennen de aantijgingen.

Interviews

Sinds 2 oktober is Het Gesprek live en is zowel analoog, digitaal als online te volgen. Volgens Hendriks kan Het Gesprek bij aanvang zo'n zes miljoen Nederlanders bereiken. Het merendeel (5,5 miljoen) via het Live Shop-kanaal van UPC dat 's avonds ter beschikking staat van Het Gesprek. Achter de decoder zijn nog een kleine 600.000 kijkers bereikbaar. De zender mikt op een plek onder ‘knop 9' op de afstandsbediening.

Het Gesprek is van start gegaan met twee vaste programma's per avond: in Spraakmakers interviewen bekende Nederlanders, waaronder Jeroen van Inkel, Jort Kelder, Lousewies van der Laan, Jan Marijnissen en Huub Stapel een gast van hun keuze. Het Gesprek van de Dag is een livegesprek over het nieuws van de dag dat afwisselend wordt gemaakt door Yoeri Albrecht, Jort Kelder, Sven Kockelman en Max Westerman. Frits Barend ondervraagt in FC Het Gesprek wekelijks sporters en liefhebbers over het afgelopen sportweekeinde. Verder wil Het Gesprek spraakmakende interviews van Ischa Meijer en Theo van Gogh opnieuw uitzenden.

Dit is jouw comeback in televisieland!
"Ha, ja eigenlijk wel. Maar geen comeback van iemand die revanche zoekt of zo. Ik denk gewoon dat dit een gigantisch gat in de markt is."

Heb je tv gemist de afgelopen jaren?
"Nee, ik heb de afgelopen jaren rustig aan gedaan. Ik zit vier maanden per jaar op Bonaire, ik heb een hekel aan kou. De afgelopen vijf jaar heb ik maar iets van 25 procent van mijn capaciteit benut. Nu ga ik er weer even als vanouds tegenaan. Maar ik ben al vanaf het voorjaar zeven dagen per week dag en nacht aan het werk, dus ik verlang wel weer naar wat rust in mijn leven. Ik wil weer eens een goed boek lezen."

Je noemt Het Gesprek ‘tv 2.0'. Verklaar.
"Kijkers kunnen straks zelf interviews maken en uploaden. Daarnaast kunnen kijkers via de telefoon, Skype of sms inbreken in de programma's en zelf vragen stellen."

Is het niet gewoon radio op tv?
"Nee, beeld voegt wel degelijk iets toe aan een gesprek. Anders had jij ook gewoon kunnen bellen in plaats van langs te komen. Bovendien willen we de gesprekken illustreren met beeldmateriaal, als die zich daarvoor lenen. Dus zullen we wel voetbalbeelden insteken onder de interviews van Frits Barend."

Ben je niet bang voor gastenmoeheid?
"We moeten het eerste jaar 1400 gasten produceren, het tweede jaar 2000. Dat is fors, maar wij zijn niet gebonden aan de actualiteit. Mensen zijn bij ons ook welkom als ze niet in het nieuws zijn. Het hoeven ook niet altijd bekende mensen te zijn. Ik hoorde laatst het verhaal van een man die in Afghanistan op zoek is gegaan naar de moordenaar van zijn dochter en nu al drie jaar probeert hem daar voor de rechter te krijgen. Dat is een prachtig verhaal waar je juist de tijd voor moet nemen."

Hoe gaan jullie al die gasten produceren?
"De Spraakmakers produceren hun eigen gasten. Daarnaast is er een kernredactie waar straks zo'n zes redacteuren komen te werken, plus een aantal stagiairs. Het totale personeelsbestand zal het eerste jaar niet boven de tien personen komen. En wij werken natuurlijk hard mee."

Wie heeft nog tijd voor een interview van een uur op televisie?
"Dezelfde mensen die naar BNR luisteren of die interviews van Bibeb in Vrij Nederland lazen. De NRC op zaterdag kan ook nog bestaan. Er zijn veel mensen die juist rust willen nemen. Wij hebben ook helemaal niets tegen kort – ik heb zelf aan de wieg gestaan van RTL4 – maar er is behoefte aan een alternatief. Zie het als een meubelboulevard met acht winkels. Daar kun je een negende winkel naast zetten, maar je kunt ook een goed restaurant openen aan de andere kant van de weg. Dat goede restaurant zijn wij."

Hoeveel kijkers hebben jullie nodig om te kunnen bestaan?
"Ik heb me voorgenomen om niet over kijkcijfers te praten. Wij willen daardoor niet geregeerd worden. Wij kunnen ons dat permitteren, omdat onze kosten een fractie bedragen van die van andere zenders. Wij betalen niet zoals Talpa enorme bedragen om sterren weg te kopen. De interviewers doen het bijna voor niets.  We hebben geen secretaresse, doen alles op de fiets. De zendertune is gemaakt door het Bulgaars symfonieorkest. Alles is low cost. Wij hoeven er zelf ook absoluut niet van te leven."

Maar het moet wel iets gaan opleveren toch?
"Ja, uiteindelijk moet Het Gesprek een normaal renderend bedrijf worden. We gaan ervan uit dat we in het derde jaar quitte kunnen draaien. Dus we gaan sowieso drie jaar door."

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond