Deel dit artikel
-

Merkle Nederland opent innovatieafdeling

De paraplu boven de bureaus Oxyma, Oogst, Your Social, aFrogleap en OFS, Merkle Nederland, opent een innovatieafdeling. Een team van nu acht man brengt de meest innovatieve, nieuwe technologieën naar lokale business van bedrijven als NS en APG.

Afgelopen vrijdag ging de innovatieafdeling van Merkle Nederland van start. Het team houdt constant de ogen open voor nieuwe digitale technologie die zich van de horizon naar de praktijk van alledag beweegt. Daarbij wordt bekeken wat het is en voor welke klant het interessant kan zijn. Toch is er geen sprake van een technology push, legt Sam Warnaars uit. Hij tuigde het nieuwe team op met collega Wouter Hosman.

“Vanuit de afzonderlijke Merkle-bureaus zijn we hier al langer mee bezig, maar ieder voor zich. Vanuit klanten is het tot nu toe vooral een pull-beweging geweest.” Bedrijven kregen wel te zien welke nieuwigheden er zijn en hoe die voor hen van betekenis kunnen zijn. Maar zelf bepaalden ze of en wat ze daarmee wilden. “De vraag is groter geworden dan wat we aan konden, dus hebben we een groep mensen bij elkaar gebracht uit de verschillende labels.”

Hoewel de officiële opening van de afdeling net voor het weekend was, is het team al wat langer operationeel. “Maar we kozen vrijdag voor de opening omdat het op 26 juli exact een jaar geleden was dat Google Assistent in Nederland van start ging.” Die spraakassistent staat voor het soort nieuwe technologie waar nu typisch meer wordt gewerkt. Dat zijn zaken als: voice-assistenten, voicesearch en de optimalisatie daarvan maar ook IoT-toepassingen voor telco’s en visual identification voor gebruik in de retail.

“Innovatie doen we niet vanuit het ‘wauw-perspectief’. Er wordt gekeken hoe we het duurzaam kunnen inzetten voor bijdragen op langere termijn.”

Tot de klanten behoren NS en Kandoor van pensioenfonds APG, een autoverhuurder en omroepen en nieuwsmerken, voor wie aan conversatiedesign is gewerkt.

De innovatieafdeling werkt zelfstandig maar is dienbaar aan de drie servicelijnen binnen Merkle Nederland. Dat zijn de interne takken van het marketingbureau waarin de labels Oxyma, Oogst, Your Social, aFrogleap en OFS later dit jaar opgaan. Hun afzonderlijke namen verdwijnen.

Oogst, Your Social en aFrogleap kwamen samen nadat Oxyma hen had gekocht. Het bedrijf uit Rotterdam werd eind 2017 overgenomen door Dentsu Aegis Network, een internationaal marketing- en reclameconcern. Tegelijk met die overname lanceerde Dentsu Aegis Network het label Merkle in Nederland. Vanaf eind 2019 zal dat actief worden gepromoot.

Het nieuwe innovatieteam zal ook werk en inspiratie leveren aan het Europese hoofdkantoor van Merkle in Londen. Warnaars: “We willen daar binnen twee jaar wel een paar grote projecten hebben gedaan.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond