Deel dit artikel
-

MeShort is het Twitter voor de arbeidsmarkt

MeShort wil het Twitter voor de arbeidsmarkt worden. Op de site presenteren werkzoekenden zich niet in maximaal 140 (zoals op Twitter), maar in 400 leestekens aan werkgevers.

Recruiters ontvangen soms wel honderden sollicitaties per dag. In de eerste selectie worden kandidaten vaak alleen beoordeeld op het cv. Uit onderzoek blijkt dat het cv gemiddeld in minder dan 6 seconden wordt gescreend. Ondernemers Ruud van Nieuwkerk en Freek Hendriks vonden dat daarmee veel talent onontdekt blijft. “Sollicitatiebrieven worden niet meer gelezen,” zegt Van Nieuwkerk, die ooit voor Tempo Team werkte. “Persoonlijke kwaliteiten blijven zo onderbelicht.”

Van Nieuwkerk en Hendriks hebben zelf al twee ‘gewone’ vacaturesites opgezet en vonden dat het veel beter kon. In een MeShort omschrijven werkzoekenden wie ze zijn en waar ze goed in zijn en kan het profiel aangevuld worden met werkervaring en opleiding. Daarnaast geven werkzoekenden aan welke functies ze interessant vinden, waar vervolgens relevante vacatures aan gekoppeld worden.

De uitdaging was om een automatische koppeling tot stand te brengen tussen profielen van werkzoekenden en criteria van bedrijven. Een soort grote digitale kaartenbak, waar eenvoudig in te zoeken is. “Bij Twitter of LinkedIn zie je vaak suggesties wie je ook nog kunt volgen, dat hadden we voor ogen,” zegt Van Nieuwkerk tegen Emerce.

De site is formeel sinds augustus in de lucht en inmiddels hebben meer dan 10.000 werkzoekenden een profiel aangemaakt en zijn er ruim 200 bedrijven actief op MeShort.

Volgens Van Nieuwkerk zijn werkgevers positief. Annemieke Bol, Teammanager Sollicitatiecentra bij Werkgeverservicepunt Den Haag, zegt dat werkzoekenden zonder opleiding of met een VMBO/MBO niveau zich nu ook sterk kunnen profileren op internet.  ‘Vaak hebben ze geen groot zakelijk netwerk, maar wel veel vrienden op Facebook en Twitter waar ze hun profiel mee kunnen delen. Hierdoor bereiken ook deze werkzoekenden ineens een netwerk van enkele duizenden personen’.

MeShort verdient op verschillende manieren aan het concept. Grasduinen in de lijst van kandidaten is gratis, maar voor contactinformatie moet betaald worden. Onbeperkte toegang tot het bestand kost 150 euro per maand. Ook is een koppeling gemaakt met vacaturesite Indeed.nl. Die betaalt voor verwijzingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond