Microsoft rondt overname Xandr af

Microsoft heeft de overname van het programmatic displayplatform Xandr afgerond. De verkoper was telco AT&T, dat zich terugtrekt uit de mediabusiness.
Met de transactie zet Microsoft een volgende stap op de digitale reclamemarkt. Met Xandr krijgt het een platform in huis waarmee voor adverteerders en uitgevers om via een realtime handelssysteem reclameruimte live in te kopen. Het gaat daarbij om zowel display als videoreclame.
Microsoft zelf heeft veel ‘digitaal onroerend goed’ waarmee het reclamegeld verdient. Via die route heeft het veel kennis over publieksgroepen, bijvoorbeeld vanuit LinkedIn, Activision Blizzard/Xbox, Bing en Github. In 2021 realiseerde Microsoft een reclame-omzet van tien miljard dollar op een totaal van 168 miljard.
De fundamenten onder de reclame-activiteiten zijn voorbereid op een wereld waarin de 3rd party cookie waardeloos wordt. Microsoft kan de programmatic technologie aan derden verkopen, zodat ze het op hun eigen servers kunnen inzetten. Maar het kan ook zijn eigen bereik naar ingelogde publiek verhuren aan adverteerders.
Het is niet bekend hoeveel Microsoft voor Xandr betaalde.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond