Deel dit artikel
-

‘Microsoft wil betalen om nieuws uit Google te weren’

Microsoft is in gesprek met News Corp over een plan waarbij de uitgever wordt betaald om content van de eigen nieuwssites uit Google te halen. Andere online uitgevers zouden ook benaderd zijn met dit voorstel.

Dat meldt de Financial Times.

Microsoft versterkt de strijd tussen de concurrerende zoekmachines. Uitgevers kunnen hiermee betaald worden om content in een bepaalde zoekmachine op te nemen. Een andere optie dan dat wat Google ze nu biedt. De vraag is of Google hierdoor in de toekomst ook wordt gedwongen mee te gaan in dit nieuwe model waarbij zoekmachines moeten betalen om bepaalde content te indexeren.

Naast gesprekken met News Corp zouden ook andere uitgevers benaderd worden. Voor uitgevers zou het positief zijn, omdat het een nieuwe manier is om geld te verdienen aan content. Nu advertentie-inkomsten teruglopen, en betalende lezers online weinig te vinden zijn, zoeken uitgevers naar andere manieren om geld binnen te halen.

Rupert Murdoch maakte onlangs nog bekend met alle nieuwssites over te stappen op een betaalmodel. Zodra dat zou zijn gebeurd, sluit de mediamagnaat de digitale deuren voor Google en andere zoekmachines, ondanks een mogelijk verlies aan bezoekers voor zijn sites.

Microsoft gaat de concurrentie met Google niet uit de weg. Eerder wilde Microsoft de uitgevers uit het ecosysteem van Google vissen door gebruik te maken van het ‘drm van kranten‘, ACAP. Microsoft zou gesprekken hebben met de grote Europese uitgevers die zicht te kort gedaan voelen door Google.

Google is duidelijk, content wordt of wel, of niet in de zoekmachine opgenomen. Een tussenweg is er niet. Het robots.txt-protocol dat Google gebruikt zorgt dat content van een uitgever niet doorzoekbaar is door de spider van Google. ACAP biedt een tussenweg. Hiermee is het mogelijk informatie volledig doorzoekbaar te maken, verborgen te houden, of slechts een deel te tonen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Janwillem

Dit wordt een wedstrijdje 'wie heeft het sterkste merk'.Ik ben benieuwd hoeveel nieuwsbronnen op eigen kracht zoveel bezoek kunnen genereren om onafhankelijk te zijn van search engines.

Stefan Houten

Smart move van Microsoft!Zo'n gezamenlijke barricade samen met News Corp zal anderen zeker inspireren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond