Deel dit artikel
-

Microsoft en Yahoo versmelten EU-reclameplatformen

Microsoft en Yahoo voegen de reclameplatformen voor hun respectievelijke zoekmachines voor de Europese markt samen.

Adverteerders kunnen vanaf deze maand bij Adcenter terecht om zowel op de zoekmachine van Microsoft als die van Yahoo te adverteren. Dit geldt voor de markten Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk en Zwitserland.

De gedachte achter deze versmelting is, dat adverteerders nu een ingang hebben voor twee zoekmachines. Daarmee hebben ze toegang tot een groter bereik.

In feite is de zoekmachine en tekstreclame in de marge zowel bij Microsoft als bij Yahoo dezelfde machine. Immers, sinds 2010 besteedt Yahoo alles zoekactiviteiten uit aan Microsoft. Daarvoor krijgt het organisationeel en strategisch getergde Yahoo een vergoeding die afneemt naarmate de tijd vordert. Yahoo krijgt de eerste vijf jaar 88 procent van de reclameomzet. Dit geeft Microsoft op zijn beurt de gelegenheid een geldmachine te bouwen die moet concurreren met Google Search en AdWords.

Microsoft zag de omzet uit advertising afgelopen kwartaal met negen procent groeien. Google is op dit punt nog zes keer groter in hun beider thuisland.

Displayadvertising heeft Yahoo nog wel zelf in handen. Vorige week werd bekend dat dit in Nederland wordt verzorgd door Ad2One.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond