Deel dit artikel
-

Miljoeneninvestering voor Ticketscript: ‘We blijven binnen Europa’

Het Nederlandse ticketbedrijf Ticketscript haalt een investering van 7 miljoen pond (8,6 miljoen euro) binnen van de Engelse investeringsmaatschappij FF&P Private Equity. Daarmee wil men internationaal verder uitbreiden. Ticketscript, opgericht in 2006, is naar eigen zeggen Europees marktleider in ‘self-service ticketing’. Een gesprek met CEO Frans Jonker. 

Enig idee of dit een van de grotere internetinvesteringen in Nederland is?
“Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar wij hadden dit bedrag in Nederland in elk geval niet (makkelijk) kunnen ophalen. Het is onze eerste institutionele investering. FF&P Private Equity investeert doorgaans in cloudbedrijven, daarvan zijn wij een zeg maar vlottere variant. We hadden al Britse investor angels aan boord, dus er waren al contacten in Engeland. We zien ons al langere tijd als Brits/Nederlands bedrijf en hebben een kantoor in Londen. De investering staat los van de Britse of Nederlandse markt. Nederland heeft net als Engeland een volwassen concertmarkt, met heel veel festivals en evenementen. Men is gaan investeren omdat wij een internationale propositie hebben.”

Het geld wordt gebruikt voor internationale uitrol, maar jullie hebben toch al vestigingen in Londen, Antwerpen, Berlijn en Barcelona?
“Over onze exacte plannen kan ik niet te veel uitweiden. Ik kan wel zeggen dat we een deel van de investering gaan gebruiken om de bestaande posities te versterken. Verder blijven we binnen Europa, we maken in elk geval niet de overstap naar de VS.”

Is deze markt aan grote veranderingen onderhevig?
“Nee, dat valt erg mee. Wat we in 2006 bij de start al zagen is eigenlijk nog zo. Als je de ticketindustrie in zijn geheel ziet, is het behoorlijk druk. Zo heb je onafhankelijke ticketverkopers als TicketMaster die met de concertzalen samenwerken en de secondary markten, waarbij kaartjes onderhands worden verkocht. Onze categorie is het het minst bezet. Evenementenorganisatoren willen het liefst via hun eigen kanalen verkopen en daar leveren wij software voor. Vorig jaar zijn er in Nederland twee miljoen kaartjes via Ticketscript verhandeld. Internationaal hebben wij sinds 2008 elf miljoen kaarten verkocht.”

Waar zit dan de vernieuwing?
“Die is er zeker. Wij waren de eerste die mobiele tickets introduceerden, tegenwoordig is dat met boardingcards in de luchtvaart al heel gewoon geworden. Sinds kort helpen we organisator met de verkoop aan de deur. Van de 7000 evenementen per jaar zijn er maar een paar uitverkocht. Dus kan de organisator van ons tablet krijgen die als kassa fungeert, met een kaartlezer. Je kunt het vergelijken met de mobiele kassa’s van Square. Het idee is dat verkopers langs de wachtrijen kunnen lopen en wandelend kaartjes kunnen verkopen. Daar rekenen we uiteraard een commissie voor, maar als je zelf directe verkoop wilt doen komt daar erg veel bij kijken. Bovendien komt de betaling gelijk in ons systeem terecht. Met name kleinere partijen doen daar hun voordeel mee.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Jacob Lageveen

Leuke bedragen, in deze tijd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond