Deel dit artikel
-

“Minder spectaculair, meer levensvatbaar”

Drie maanden geleden gingen de broertjes Verhaar online met Senso Unico (Italiaans voor éénrichtingsweg), een webwinkel met fiets-accessoires. Boudewijn (de 'nerd') sleutelt aan de site, gezeten aan de keukentafel in Eindhoven. Vincent (de 'marketeer') waakt over de klantvriendelijkheid en hanteert schaar en frankeermachine vanaf de zolderkamer in Amstelveen. Deze laatste vertelt over hun initiatief www.senso-unico.nl .

Wat is het idee achter Senso Unico?

"Tijdens de internethype hebben we altijd driftig gefantaseerd om óók schathemeltje rijk te worden met dit medium. Eén van de ideeën was een site te beginnen waar fabrikanten al hun gebruiksaanwijzingen en garantiecertificaten konden onderbrengen. Een geweldige service voor de klant en een flinke besparing voor de industrie. Helaas is het bij fantaseren gebleven. Misschien minder spectaculair maar wellicht meer levensvatbaar is onze winkel in fietsaccessoires als kleding, pompjes, banden, brillen en tassen. We zijn zelf enthousiaste racefietsers, kennen de cultuur van de fietsende consument en hebben – steeds betere – contacten in de rijwielbranche. Voor de duidelijkheid: wij zijn niet van plan fietsen te gaan verkopen omdat we die via internet niet kunnen servicen."

Hoe ziet jullie businessplan er uit?

"Daar hebben we zelfs geen servet aan gespendeerd. We zijn er eigenlijk vanzelf een beetje ingerold. Uitgangspunt is dat we er voornamelijk tijd in stoppen. In euro's beperkt de schade zich tot zo'n vijfhonderd de man. Belangrijkste investeringen zijn de software, te weten Front Page, Office en Outlook Express. Verder hebben we een professioneel hosting-abonnement bij Vuurwerk die ons ook de statistieken levert over de bezoekers en hun surfgedrag. Verder heeft onze mailing (via snail mail) naar een aantal fietsclubs ook behoorlijk wat gekost."

Hoe is de site opgebouwd?

"Vooralsnog in platte HTML. Maar we testen momenteel een nieuwe winkelomgeving van Vuurwerk en hopen het hele assortiment in een database onder te kunnen brengen. Deze software moet ook de facturering, orderafhandeling en voorraadbeheer regelen. Essentieel als het straks echt begint te lopen."

Hoe groot is de business inmiddels?

"Op dit moment nog bescheiden, maar het gaat steeds meer lijken op een uit de hand gelopen hobby. Alleen al de logistiek die gepaard gaat met het verzenden van de bestellingen vreet tijd. Ik kan me zo voorstellen dat we dit op enig moment moeten outsourcen."

Hoe komen jullie aan klanten?

"Dankzij relevante metatags worden geïnteresseerden via de zoekmachines in onze richting gestuurd. Verder hebben we links op diverse startpagina's die aan mountainbiken en racefietsen gerelateerd zijn. Dit zijn kosteloze vermeldingen en die werken onverwacht goed. Belangrijk punt is dat we de mensen op onze site in hun eigen taal aanspreken en we concurreren op prijs. Overall zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid onze belangrijkste USP's. Klantvriendelijkheid is niet slechts een schoon streven: het kost werkelijk handenvol tijd. Zo informeren onze klanten bijvoorbeeld direct als een levering vertraagd is. Maar onze overtuiging is dat tevreden klanten vanzelf nieuwe klanten bij ons zullen aanbrengen."

Zijn jullie niet drie jaar te laat van start gegaan?

"Financiering zou toen absoluut eenvoudiger geweest zijn. De product-leveranciers zijn anno 2003 ook terughoudender omdat ze de branche willen beschermen. Aan de andere kant is er minder koudwatervrees onder de klanten om vooruit te betalen aan een onbekend bedrijf. Want wie zijn wij nou eigenlijk? Wat betreft betalingen willen we ook spoedig met Bibit in zee gaan, als extra investering in betrouwbaarheid en als tijdsbesparing."

Hoe voelt het om een eigen winkel te runnen met zo weinig middelen?

"Best wel goed. We gaan nu al meetellen en mensen herkennen ons als betrouwbaar. Er zijn zelfs mensen die denken dat we een loods van duizend vierkante meter in de achtertuin hebben staan. Die willen dan even langskomen voor een praatje. Dat is een geweldige sensatie. Maar voordat dat het geval is zijn we wel een paar jaartjes verder. Je moet ontstellend veel verkopen om dit autonoom te kunnen laten draaien. Voorlopig hebben we allebei een prima vaste baan. Boudewijn en ik zitten allebei in de IT. Misschien is het ook beter de winkel uitsluitend virtueel te laten bestaan en zal het blijven bij een uit de hand gelopen hobby."

Deel dit bericht

1 Reacties

Michael Johnson

Ik zou graag willen weten hoe de initiatiefnemers de logistiek en beveiliging hebben geregeld. Iedereen kan een internetwinkel maken maar de logistieke stromen aan de achterkant zijn wel uit te besteden maar het grip houden op en zaken zoals retourstromen, levering na 6 uur 's avonds en electronische betalingen zijn de grootste bottlenecks van e-commerce. Dit soort zaken zou ik graag behandeld willen zien i.p.v. van een investering van 1000 EUR in frontpage en outlook express. IK zou zeggen veel succes verder.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond