Deel dit artikel
-

Minister wil telemarketing aan banden leggen

Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Dat is één van de drie belangrijkste thema’s in de Consumentenagenda die staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) vandaag naar de Tweede Kamer heeft verstuurd.

Het ministerie van EZK krijgt volgens Keijzer regelmatig klachten over telemarketing door bedrijven en organisaties. Alleen als een consument expliciet toestemming geeft (opt-in), kunnen consumenten voortaan nog gebeld worden. Ook overweegt de minister om telemarketing richting bestaande klanten te beperken, door een maximale termijn vast te stellen waarbinnen nog contact opgenomen mag worden.

Voor telefonische verkoop geldt nu in plaats van opt-in nog opt-out waarbij consumenten gebeld mogen worden voor direct marketing doeleinden, tenzij zij door inschrijving in het Bel-Me-Niet Register anders hebben aangegeven.

Het wettelijk kader vindt haar oorsprong in de e-Privacyrichtlijn. Die schrijft voor dat lidstaten passende maatregelen moeten nemen om er voor te zorgen dat ongevraagde communicatie aan abonnees die natuurlijke personen zijn niet is toegestaan zonder toestemming van de betrokken abonnee.

Ook wil Keijzer meer bescherming voor toepassingen van de Internet of Things. In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2017. De snelle groei van deze markt voor bijvoorbeeld smart tv’s of slimme wasmachines biedt consumenten voordelen, maar vaak is nog onduidelijk wat zij in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terecht kunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert. Deze onduidelijkheid moet worden weggenomen, vindt de minister.

Op initiatief van Nederland wordt in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden om minimale veiligheidseisen te stellen aan apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet zoals smartphones en thermostaten. Ook moeten fabrikanten zorgen voor beveiligingsupdates.

De minister wil ook duidelijkheid omtrent marktplaatsen als bol.com, eBay of Amazon. Zo wordt lang niet altijd duidelijk wie de verkopende partij is, of dit een particulier of een bedrijf is, over welke rechten de consument in een specifieke situatie beschikt en bij wie de consument terecht kan in geval van een probleem. ‘De eerste stap is om met Nederlandse online marktplaatsen te komen tot manieren om consumenten op doeltreffende wijze van de juiste informatie te voorzien, bijvoorbeeld met pilots.’

Met organisaties die actief zijn op het terrein van consumentenbeleid start de overheid bovendien een algemene bewustwordingscampagne: recht hebben, recht halen. Doel is om zowel consumenten als bedrijven bewuster te maken van het bestaan van consumentenregels en de toepassing in de praktijk.

Foto: Femke Teussink, Provincie Overijssel (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Stef Bouwhuis

Ongelofelijk.

Professionele complainers hebben dit weer in beweging gebracht.

Facebook, Amazon en Google lachen in hun vuistje. Alleen via hen kan je als bedrijf nog nieuwe dingen laten zien. Je hebt nu met als die overtrokken privacy helemaal geen e-mail mogelijkheid, dan wel bel mogelijkheid meer over om als nieuwe partij op de markt iets te willen vertellen of verkopen. De consument moet jou uitnodigen…..maar die kent je nog helemaal niet!

De waanzin is ten top gestegen. Worden ze nu allemaal betaald door deze multinationals? Hebben die dat met een klein bedragje en met een door hen betaalde professionele lobby getriggered? Ik denk het wel. De overheid en de overheden zijn vreselijk naïef.

Jammer dat zo het MKB helemaal om zeep geholpen wordt. Je moet je producten wel via Amazon gaan verkopen, anders wordt je niet ‘gevonden’. Oh wat zullen deze bedrijven smullen. Een boetetje meer of minder via de EU ten spijt lopen ze allemaal ongelofelijk binnen.

En wij ondernemers, wij worden gekielhaald!

Tom

Wat een gejank. Soms worden bepaalde verkoopmodellen achterhaald.
Vroeger gingen verkopers langs de deur. Doen ze ook niet meer of nauwelijks.

Naar mijn idee hebben de telemarketingbedrijven dit volledig aan zich zelf te danken. Zelf na registratie bij BMN-register word ik nog af en toe gebeld.
Er zijn nog zat manieren om nieuwe producten aan de man te brengen.
En ja, Google en FB zullen inderdaad nog wel groeien qua advertentiebestedingen.
Misschien leveren ze wel meer toegevoegde waarde, dan op onwenselijke tijdstippen, ongewenste aanbiedingen doen?

Wouter

@Stef Bouwhuis U ziet onwenst massaal opbellen van willekeurige mensen als een goed kanaal om verkoop te realiseren….In 2018 is dit echt het bewijs van gebrek aan bestaansrecht van een onderneming indien deze alleen kan verkopen via een frauduleus vervelend stompzinnig belletje. Het is enorm veel verstandiger om allerlei andere middelen in te zetten om uw onderneming/producten te presenteren aan het publiek waarbij u niet ongewenst het mes aan de keel zet. Bedrijven die mij denken te overtuigen met een hijgerig belletje komen op de blacklist,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond