Deel dit artikel
-

‘Mobiel internet amper gebruikt’

Tweederde van de mobiele belelers heeft zijn telefoon correct ingesteld om mobiel te kunnen surfen, mailen en downloaden. Maar hooguit eenderde doet dat daadwerkelijk. De helft van de bellers díe wel eens mobiel internet mijdt portalen als I-mode, Live! en T-zones.

Dat blijkt uit een steekproef dat sms-bedrijf HotSMS uitvoerde onder 2.900 respondenten. De resultaten bevestigen wat veelal al wordt aangenomen: mobiel internet via Gprs, Edge of Umts wordt via de mobiele telefoon weinig gebruikt. Hoewel 68 procent van de ondervraagden de juiste WAP-instellingen op zijn telefoon heeft, maakt slechts 34 procent wel eens gebruik van mobiel internet. Van degenen die wel eens mobiel het web gebruiken, doet 55 procent dat via de portaalsitetjes van de mobiele aanbieder, overwegend omdat die sites een voorkeurspositie hebben in het menu van de telefoons.

Het Haagse bedrijf Sharewire, dat hosting en distributie verzorgt van downloadbare programma's voor de mobiele telefoon, ziet maandelijks enkele tienduizenden downloads onder Nederlandse gebruikers. In de zomer verzorgde het bedrijf de distributie van de mobiele programmagids van Lowlands en nu een pan-Europese mobielwedstrijd van MTV. Deze downloads vinden plaats buiten de portalen van de operators, iets dat steeds gebruikelijker wordt.

Uit het onderzoek van HotSMS blijkt bovendien dat 15 procent van de ondervraagden wel eens een logo of een beltoon downloadt. Dat gebeurt meestal tegen betaling. Vier procent van de respondenten downloadt wel eens een spelletje op zijn mobieltje of verstuurt e-mail via de telefoon. Het merendeel van de consumenten echter gebruikt zijn telefoon niet om mobiel data te consumeren. Mobiele aanbieders richten zich met Umts-abonnementen overwegend ook op de zakelijke markt, waardoor de consumentenmarkt vooralsnog weinig stimulans tot verandering krijgt op dit punt.

Kwartaalcijfers van mobiele aanbieders verraden al jaren dat tussen de 15 en 20 procent van de omzet afkomstig uit is mobiel dataverkeer. Dat is overwegend sms-verkeer. Marktonderzoeker M:Metrics berekende dat Europeanen sms vooral gebruiken om onderling berichtjes te verzenden. In Frankrijk is dat 70 procent van de handelingen, in Duitsland 80 procent. In beide landen bestaat 20 procent van de mobiele handelingen al uit het verzenden van foto's via MMS. Dat groeit met tussen de 3 en 5 procent. Drie zaken verliezen aan populariteit: het downloaden van beltonen, logo's en het verzenden en ontvangen van mobiel e-mail.

Waar HotSMS stelt dat 15 procent van de ondervraagden beltonen of logo's downloadt, blijkt dat consumenten in Duitsland en Frankrijk niet meer dan 6 procent te zijn. Marketingdirecteur Jigal Schrijver van HotSMS: "Een exacte verklaring voor dat verschil heb ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat er in die landen meer diensten beschikbaar zijn en dat het gebruik sterk toeneemt." Hij wil een vervolgonderzoek gaan doen naar de frequentie waarmee zijn klanten mobiel internet gebruiken.

Het bedrijf hield de steekproef onder de ontvangers van zijn nieuwsbrief, 150.000 Nederlanders. Het bedrijf heeft via HotSMS.com een database opgebouwd met 1,1 miljoen mobiele nummers. "Waarvan de helft opt-in", aldus Schrijver.

Deel dit bericht

6 Reacties

marker

Zolang het grootste deel van de markt het moet doen met een telefoon zonder alfanumeriek toetsenbord, zal de doorbraak van mobiel internet als interactief communicatie- en transactiemedium niet slagen. Met uitzondering van de geoefenden onder ons, is het maken van een tekstbericht al een hel, laat staan het invoeren van een response met naam en telefoonnummer. Ik weet mij nog te herinneren dat KPN een aantal jaren terug i-mode introduceerde. Daarmee kon je tekstberichtenversturen van 1000 karakters. Fantastisch: alleen het scherm was nog steeds klein en bij karakter 546 wist je niet meer wat je in het begin al had getypt.

Ed

Beter knallen ze de asociale tarieven eens naar beneden. Maak het gratis en kijk dan eens wat er gebeurt. Ik wacht met smart op de wifi-telefoons. Omzeilen die geldverdieners!

Alexander

Dat mobiel internet weinig wordt gebruikt heeft alles met prijs te maken. 7.50€ pér MB bij sommige aanbieders? Dan verdubbelen mensen al snel hun maandelijkse kosten. Waarom zou ik via gprs iemand proberen even snel (want immers geen echt toetsenbord) een mailtje te sturen als sms veel sneller gaat en een stuk goedkoper is? Zelfs met toestellen als Treo's en andere PDA's is het lastig, meestal werkt het tot aan de grens van Nederland of wordt het nog veel duurder als je die grens overgaat …

Dreeke

Inderdaad niet altijd handig, die kleine mobieltjes, maar ik denk niet dat dit nu precies de reden is waarom mobiel internetten weinig gebruikt wordt. Overigens is het niet alleen 'browsen', als we het over mobiel internetten hebben. De nieuwe generatie smartphones hebben een heus operating systeem in zich (Symbian OS, Windows Mobile enz.), die met vele toepassingen kunnen worden uitgebreid, zo ook internet-gebruikende toepassingen (o.a. weer- en verkeer applicaties, zoek-engines enz). Software-updates vinden ook gewoon plaats via het internet. En daar zit hem het 'probleem' denk ik. Een update van 1 weerplaatje is al gauw 5k, en software update van 1MB is niet ongebruikelijk. Op een tarief van 50 eurocenten per 100k, zit je aan het einde van de maand op het veelvoudige van wat het 'basis' abonnement kost. De 'grap' (NOT) van de advertenties van die aanbieders is, dat men waarschijnlijk nog uit gaat van een WAP schermpje om uit te rekenen dat een info-schermpje vanuit het internet slechts een paar KB is.. Da's dus allang niet meer het geval! Bundel nemen? Bijvoorbeeld, 5 Euro voor 5MB rekent Telfort, da's een 'flat rate', dus niet slecht, maar nog steeds duur. 20MB kost daar 10 Euro per maand (en da's al bijna de helft van mijn abonnement). Voor 37,50 Euro mag je (bijna) onbeperkt (1GB) internetten. Da's verdorie ongeveer het tarief van mijn onbeperkte 12 megabit ADSL verbinding thuis! Vodafone maakt het wel bont : daar maakt het uit of je binnen of buiten hun netwerk het internet aan het benaderen bent. De bundel dekt natuurlijk alleen 'binnen' het eigen netwerk (waar geen moer te beleven valt – het bevat bijna uitsluitend links naar : juist – BUITEN het netwerk). En dan gaat de teller lopen, per BLOK van 15 minuten 75 Eurocenten. Dus 1 minuut is al het volle tarief; 16 minuten maal twee, enzovoorts. En dan nog uitkijken dat je niet over de 1MB gaat, want dan betaal je TWEE(!!) Euro per 1MB. Ik ben wel eens heel erg geschrokken van mijn telefoonrekening… Conclusie : 1. Transparante tarieven (geen verborgen fratsen zoals bij Vodafone) en 2. Omlaag ermee, want dit kan een normale sterveling niet betalen.

Freek

Ik denk dat de tarieven niet eens het grootste bezwaar is. Nederland is een zeer dicht bevolkt pc/internet land. thuis en op het werk kan vrijwel iedereen over internet beschikken met goede verbindingen. Dus waarom zou je dan nog in de bushalte met je mobieletelefoon gaan zitte stuntelen. In Japan is mobiel internet wel een succes. Dat heeft te maken met het tegenovergestelde probleem. Het grootste deel van de bevolking beschikt daar nl. niet over een pc.

Roel

Toch wel jammer dat er zo negatief over de mobiele sites gesproken wordt. Naar mijn idee is mobiel internet, binnen bepaalde doelgroepen, erg succesvol. Op dit moment beheren we verschillende mobiele sites en 1 van onze klanten realiseert zo'n 25.000 bezoeken per dag!  Let wel, via de mobiele telefoon (dus ouderwets wappen met zo'n 1.500.000 pageviews/maand!). Daar kan menig website eigenaar jaloers op zijn… De bezoekers komen voornamelijk voor de fun of voor leuke downloads.  Probleem bij de introductie van i-mode was, dat het teveel op zakelijke gebruikers gericht was en dat mensen een te hoge verwachting hadden over de mogelijkheden (die weer gecreëerd werd door de operators zelf…). Zoals bijvoorbeeld de Vodafone commercial over beeldbellen (met de dame die haar dochter belt en dan met haar hoofd schudt), dit creëert wederom een verwachting die helaas niet waargemaakt kan worden. Zowel dekking als beperkte bandbreedte geeft een waardeloos beeld bij beeldbellen, maar dit was bij de commercial niet te zien. Zo zonde… De consument zal dus wederom teleurgesteld worden….  Desondanks verwacht ik nog steeds een groei in mobiel internet. Operators focussen minder op hun eigen portals en bieden steeds meer mogelijkheden voor off-netportals. Dus als de markt (adverteerders & reclamebureaus) dit goed oppakt zullen we, net zoals in andere landen om ons heen, veel meer mobiele sites gaan zien… Want de mobiel is toch een fantastisch interactief en persoonlijk communicatiemiddel, ideaal voor adverteerders…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond