Deel dit artikel
-

Mobiel nog blinde vlek affiliates

Affiliatenetwerken doen nog maar weinig met mobiel. Dat bleek gisteren tijdens de Affiliate Dag in Utrecht. Een reden zou kunnen zijn dat affiliates vooral zaken doen met retail en financiële instellingen, die traditioneel minder mobiel adverteren.

Affiliatemarketing in Nederland was vorig jaar goed voor een omzet van 117 miljoen euro, iets minder dan in 2010, toen 119 miljoen euro omzet werd gedraaid, zo blijkt uit de Affiliate Marketing Monitor 2012 die vandaag door het IAB beschikbaar (pdf) wordt gesteld.

Mobile werd een jaar geleden al als een kans gezien, net als social media, maar beiden scoren nog altijd matig. Social media groeide in de metingen van Deloitte maar met 2 procent naar 3 procent van de omzet. De grote geldmakers zijn nog steeds cashback (20 procent) en topic publishing (46 procent).

Deloitte had al eerder dit jaar vastgesteld dat de markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps nog steeds erg klein is. Dat ziet men ook terug bij affiliate marketing. De geringe activiteit houdt geen gelijke tred met het gebruik, constateerde Roel van Rijsewijk van Deloitte gisteren in Utrecht. De groeipotentie van mobiel adverteren zit dan ook met name in advertenties voor tablets. “Dit plaatje gaat er over enkele jaren heel anders uitzien.”

Een reden voor de geringe activiteiten is dat affiliatemarketeers over het algemeen vooral zaken doen met retailers (27 procent), financiële instellingen (26) en de reiswereld (13), die traditioneel niet veel mobiel adverteren. Het kopen van artikelen en het afsluiten van verzekeringen doet men liever achter een pc. Sommige sectoren ontbreken geheel: automotive en personal care bijvoorbeeld.

In de afrekenmodellen is nauwelijks verandering gekomen: CPS (op basis van gerealiseerde verkopen) wordt het meest toegepast, gevolgd door CPL (leads) en CPC (doorgestuurde bezoekers).

Deloitte verwacht voor de komende jaren nog altijd groei van 14,9 procent, dat is ruim boven het marktgemiddelde voor alle advertentiemiddelen, maar de groei van 2010 lag wel hoger: 23 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond