Deel dit artikel
-

Mobiele apps zetten omzet KPN onder druk

Mobiele applicaties als Whatsapp en Blackberry Messaging pikken een verrassend groot deel van KPN’s kwartaalomzet af. De sms-omzet daalde in een jaar met 10 procent. Daarnaast gaan consumenten minder vaak over hun belbundel heen door de opkomst van digitale communicatiediensten.

Dat moest KPN als verrassing aan de financiële markt melden bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Verrassend klantgedrag

Bestuursvoorzitter Eelco Blok: “In de tweede helft van het eerste kwartaal zagen we een versnelling van het gedrag van de consumenten”. Daarmee verwijst hij naar de snel groeiende populariteit van sms-vervangers als Whatsapp. Die mobiele software werkt zoals sms maar gaat via de doorgaans flat fee mobiele dataverbinding. KPN vangt dus geen sms-omzet.

De nieuwe digitale communicatiemiddelen, waaronder ook apps als die van Hyves en Facebook, zorgen er tot KPN’s verrassing voor dat klanten iets minder vaak gaan bellen. Gevolg: die klanten gaan minder vaak over de limieten van hun belbundels heen, wat doorgaans duurdere belminuten zijn.

Hierdoor daalde de gemiddelde omzet per klant per maand (arpu) met 1 euro naar 24 euro. Bijna 40 procent daarvan gaat naar non voice-diensten zoals mobiel internet en, in afnemende mate, sms.

Die constatering op zich hoort geen verrassing te zijn, aangezien concurrent Vodafone eind 2010 al liet zien dat het toen al bijna meer omzet boekte met de handel in databundels dan met sms.

De mobiele omzet in Nederland daalde over de gehele linie in een jaar met 8,1 procent tot 399 miljoen euro. Het klantenbestand bleef nagenoeg gelijk op 5,5 miljoen.

In een persbericht zegt het bedrijf: “KPN Nederland zal nieuwe abonnementsvormen introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Deze abonnementen zullen de daling van het ‘traditionele’ sms-en mobiel belverkeer opvangen en de klantwaarde optimaliseren.“

Hoe die nieuwe abonnementen er uit gaan zien, wilde KPN niet zeggen tijdens de telefonische conferentie met de Nederlandse pers. Blok ging niet verder dan: “Het worden geïntegreerde bundels. Er komen extra dingen in bundel om zaken af te kopen, bijvoorbeeld onbeperkt messenging in een variant of kunnen VoIP’en in een bundel.”

Blok ontkent expliciet dat hij VoIP- en messaging-diensten gaat afknijpen. De Tweakers-journalist die volhardend om meer duidelijkheid vroeg werd onelegant afgeserveerd met de opmerking: “Bel na deze conference call maar terug”.

Buitenland minder radicaal

De totale omzet op de Nederlandse markt daalde met 3,1 procent tot 1,7 miljard euro. Op concernniveau, waar ook de buitenlandse mobiele activiteiten onder vallen, daalde de omzet met 1,3 procent tot 3,2 miljard euro. Het veranderde klantgedrag in andere landen is minder radicaal dan in Nederland.

In landen als Frankrijk en Spanje en het buitenlandse werkterrein van Ortel steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar met 33 procent tot 69 miljoen euro. Van kwartaal op kwartaal vertoonde het verkooptotaal echter een daling van 9 miljoen euro.

De nettowinst steeg, vanwege een belastingmeevaller van 150 miljoen euro, in de drie maanden tot eind maart met 32 procent tot 591 miljoen euro.

Op 10 mei presenteert Blok zijn strategie voor de komende periode. Dan zal het bedrijf ook meer duidelijkheid geven over de nieuwe mobiele data-georiënteerde abonnementen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Guus van Knippenbergh

Betaalde SMS zal weggevaagd worden. Diverse mobiel messaging varianten bestaan al lang en worden ook veel gebruikt maar vervingen SMS maar gedeeltelijk. Whatsapp en Ping doorbreken de unieke alert postie van SMS. SMS was het enige medium waarvan je mocht aannemen dat berichten ook vrijwel altijd met alert arriveren. De Whatsapp integratie met de telefoonnummers maakt het helemaal af. Zal er ook wat stoom afgaan van “private” Twitteren.

jos

@Guus
Ook bij bellen zal dit op termijn het geval zijn. Net als ‘thuis’ gaat er steeds meer via internet. IPTV, maar vooral VOIP. Over x-jaar bellen we alleen nog met VOIP, ook mobiel.

Sven

Wat een naaierij dit. Ik heb net een nieuw HI abbonement afgesloten en ik gebruik heel veel whatsapp. Als ze mijn rekening door deze ongein gaan verhogen ben ik weer snel bij ze weg.

Roel

We betalen allemaal een X bedrag aan abonnement, sinds ik een data bundel heb, betaal ik ineens voor dezelfde diensten + data 10 euro meer! wat ik thuis met mijn internet doe moet ik toch ook zelf weten?
Die 10 euro kosten voor mobiele data, gaat die dan verdwijnen als we een andere abonnementsvorm krijgen!!

Ik vind het bezopen dat we niet meer zelf mogen weten wat we wel en niet mogen met ONS!! internet!!!

Peter

Eerst reclame maken met “levenlang internet voor vaste prijs” en je dan verbazen over de nieuwe ontwikkelingen?? Wat een oogkleppen. Andere kant: kijk eens naar google TV en andere nieuwe ontwikkelingen. Daar gaat het om partijen die een geabboneerde dienst aanbieden over de infrastructuur waar door een ander in geïnvesteerd is. Oneerlijke concurrentie? Ik verwacht dus wel een beweging waarin Internet providers aan partijen geld gaan vragen voor gebruik van de infra. Lijkt me overigens niet meer als terecht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond