Deel dit artikel
-

Mobiele e-commerce komt langzaam op gang

De verkoop van producten en diensten via de mobiele telefoon komt langzaam op gang. Uit een Europese steekproef blijkt tussen de tien en twintig procent wel eens iets mobiel te kopen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Mobile Marketing Association liet uitvoeren voor Lightspeed Research. De Duitse uitgave Internetworld.de bericht over de bevindingen. De bevindingen staat nog niet online bij de opdrachtgever.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.000 respondenten in Duitsland, Engeland en Frankrijk.

In Engeland kocht 19 procent van de ondervraagden in de afgelopen maand iets via zijn mobiel. In Frankrijk is dat 9 procent en in Duitsland 13 procent. Het blijkt dat vooral de jonge gebruikersgroep, ondervraagden van tussen de 18 en 35 jaar, wel eens mobiel iets koopt. In Engeland shopt bijna eenderde (29 procent) van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep wel eens mobiel.

Het mag niet verbazend heten, dat mobiele downloads via winkels als iTunes App Store en Android Market de populairste bestemmingen zijn. Exacte cijfers geven de onderzoekers op dit punt echter niet. Ze stellen wel dat mobiele surfers ook boodschappen doen bij reguliere webwinkels, maar kwantificeren die uitspraak niet.

De ondervraagden verwachten dat ze komend jaar vaker digitale kortingsbonnen en spaarpunten zullen gaan gebruiken, indien die worden aangeboden.

Het knelpunt voor groei bij mobiele e-commerce is het betaalmechanisme. In de meeste landen, waaronder Nederland, is nog geen algemeen geaccepteerd laagdrempelig en veelgebruikt systeem om transactie mee af te handelen. In Nederland is het Rabobank dat die positie probeert te claimen met SMS Betalen. Currence werkt aan een mobiele versie van iDeal, maar die verschijnt op zijn vroegst in 2011.

Deel dit bericht

10 Reacties

Andre Varma

Wij hebben een mobile marketing platform ontwikkeld, waarbij wij naar 10.000 verschillende toestellen, m-Coupons, m-Tickets, m-Marketing, m-Loyalty campagnes kunnen uitsturen vanuit 1 centrale database.Dit kun je weer ontsluiten via een mobiele site of App, technologie is beschikbaar, nu zullen partijen dit in marketing mix op moeten nemen. Andre Varmaandre@varma.nl

Erwin Boogert - Emerce

Andre, het wordt op prijs gesteld als je realistische ervaringen en cijfers kunt delen om te voorkomen dat je reactie nu als reclamesticker wordt ervaren. Een platform is leuk, maar de vraag is wie er wat mee doet en hoe dat uitpakt.

Jeroen Bos

E-commerce is booming, maar de vraag is hoe die groei is ontstaan. E-commerce vervult hoe langer hoe meer een rol in het leven van alledaagse consumenten. Steeds meer mensen gaan vaker iets online kopen. Hierdoor is de e-commerce markt nog steeds sterk groeiende en zal blijven verder groeien tot het moment dat het optimum tussen clicks en bricks bereikt is. Oftewel groei daar waar waarde wordt toegevoegd. Daar zit nu juist de kern: waarde toevoegen in de keten. M-commerce mogelijkheden groeien, maar wat heeft een consument er momenteel aan? M-commerce zal pas ?cht groeien als het onderdeel uit maakt van een multi-channel strategie van grote (online)retailbedrijven. Massa drijft acceptatie van een kanaal. Lees in dat kader ook op http://www.jeroenbos.eu 

Andre Varma

Ik ben het eens met Jeroen, zolang dit niet word omarmd door de markt, of door onwetendheid, zal het geen vlucht nemen. Vaak zijn bedrijven nog alleen met de korte termijn bezig en is M-Commerce een ver van mijn bed show. Erwin daarom moet men wel weten dat er oplossingen zijn om hun te kunnen faciliteren!

Gijs Vroom - Emerce

@Jeroen, We stellen het op prijs als je hier comments toevoegt of specifiek verwijst, in plaats van een algemene url. @AndreKun je specifieker zijn? Heb je een concreet voorbeeld en wat zijn de cijfers? Je blijft nu erg op de oppervlakte.

Michel H

"Het knelpunt voor groei bij mobiele e-commerce is het betaalmechanisme." Daar geloof ik helemaal niks van. Voor micropayments zijn er namelijk al een hoop oplossingen, en voor de grote uitgaven kun je ook mobiel prima aan de slag met acceptgiro of rembours, maar ook met credit card. Het is dan ook helemaal slecht van een partij als Bol.com om mij niet de mogelijkheid te bieden om met mijn opgeslagen credit card gegevens te betalen. En natuurlijk, er is nog geen mobiele variant van iDeal, maar: nou en? Wat MOETEN we nu echt mobiel kopen dat nog niet fatsoenlijk kan vanwege het gebrek aan een echt gemakkelijke mobiele betaalmethode? En dan heb ik het dus niet over de 'makkelijk scoren' toepassingen als apps voor mobiele apparaten. Zolang die toepassingen er niet zijn, zal m-commerce op het huidige tempo blijven groeien en niet harder.

Jeroen Bos

@ Gijs Vroom Emerce Hi Gijs, heb de indruk dat jezelf niet even hebt gekeken wat er onder die url stond. Mijn laatste blog post, die dus bovenaan staat, heb ik geschreven over dit specifieke onderwerp. Dus zeker wel relevant lijkt me…… 

Michel H

Om mijn vorige post nog even aan te vullen, Pathe laat zien hoe het moet: via hun app kun je nu ook kaartjes kopen, en betalen met credit card, Paypal, Hyves afrekenen en content billing.   http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2010/06/pathe-komt-met-mobiel-betalen/index.xml  Gaan we nu blijven zeuren over het gebrek aan mobiele betaalmethodes, of gaan we inzien dat m-commerce en mobiel betalen allebei gewoon nog een weg te gaan hebben?

Gijs Vroom - Emerce

@Jeroen Per definitie hebben we hier graag specifieke url's. Zoals je begrijpt ga jij nieuwe posts op je blog toevoegen en zal de post waar je naar verwijst 'verdwijnen' van de home. Jouw reactie blijft hier echter nog wel even staan. Ergo, de waarde ervan verdwijnt. Dus graag specifieke url's.

Jeroen Bos

@ Gijs Vroom Helemaal duidelijk. Komt ie…..  http://www.jeroenbos.eu/2010/06/09/snelle-groei-voor-m-commerce/  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond