Deel dit artikel
-

Mobiele helden

Het nieuwe internet is mobiel. En net als in de begindagen van internet, tintelt de atmosfeer van de mogelijkheden. De markt ligt open voor iedereen met een goed idee. Ook Nederland laat zich op dit terrein goed gelden. Acht mobiele helden van eigen grond.

Het geldt al jaren als De Grote Belofte, maar nu staat het mobiele internet dan eindelijk op het punt om massaal door te breken. Aan alle randvoorwaarden is voldaan. Er zijn voldoende telefoons die het net op kunnen, er liggen 3-netwerken waarmee het prettig surfen is, er zijn voldoende platforms met stevig draagvlak, zoals Android en Maemo, waar applicatieontwikkelaars goed mee uit de voeten kunnen. En er zijn flatfee abonnementen die het mobiele surfen betaalbaar maken. “We zijn er klaar voor”, oordeelt Mobile Monday- voorzitter Raimo van der Klein.

 

Ashu Mathura van mobile advertising bureau MADS | Foto: Ilya van Marle

 

Ook consumenten worden nu in rap tempo klaargestoomd voor het mobiele web. Met de media-actie ‘Ontdek Internet Op Je Mobiel’, proberen operators en contentaanbieders mobiel internet nu populair te maken bij het grote publiek. De juiste toestelinstellingen ontvangen gebruikers gratis door ‘internet’ te sms’en naar 1300. Belangrijk, want met de hand een mobiel toestel voorzien van de juiste instellingen is ingewikkeld.

Inmiddels is er een hele kluwen van nieuwe bedrijfjes rondom het mobiele internet ontstaan. Contentaanbieders, advertentiemakelaars en applicatieontwikkelaars zijn soms al jaren bezig met het verfijnen van hun technieken. Anderen zijn pas net ingestapt, nu de mobiele golf groot genoeg is om erop te surfen. De huidige ontdekkingstocht van het mobiele internet lijkt opmerkelijk veel op de ontwikkeling van het internet eind jaren negentig. Een ding is zeker: ergens tussen deze nieuwe ondernemers schuilen de nieuwe Google, Marktplaats, eBay en Amazon van het mobiele web.

Mobile Monday
Wie: Raimo van der Klein (foto), Claire Boonstra, Yuri van Geest, Maarten Lenz Fitsgerald, Marc Fonteijn
Wat: netwerk voor mobiele industrie
Sinds: 2007
http://www.mobilemonday.nl/  

Mobile Monday is in 2000 in Finland ontstaan als een initiatief om mobiele ondernemers met elkaar te verbinden. Inmiddels zijn er ‘chapters’ over de hele wereld. Mobile Monday Amsterdam is begin 2007 in het leven geroepen door Raimo van der Klein, voormalig innovatiemanager bij KPN en nu als consultant aan de slag bij NOS. “Ik wilde een netwerkevent neer te zetten voor de mobiele industrie, want die werkt veel te weinig samen. Het zijn allemaal eilandjes: de operators zitten in Den Haag, de creatieven in Amsterdam. Niemand praat met elkaar. Innovatie ging daardoor niet snel genoeg, er werd geen waardenketen opgebouwd.” Chapter Amsterdamse telt inmiddels 630 leden.

2008:
Raimo van der Klein: ‘Consumenten gaan verwachten dat je als bedrijf mobiel aanwezig bent’

The Saints
Wie: Thomas Engel
Wat: mobiele games en gidsen
Sinds: 2005
http://www.the-saints.nl/  

The Saints zijn grootgemaakt door de wereldberoemde pornoacteur Ron Jeremy. Hij was namelijk degene die hun allereerste mobiele spel, Truth or Dare, onder zijn naam groots in de markt zette. Dat wekte de interesse van Universal Music, dat een leuke promo-tool zocht voor zijn four kings of rap: Akon, The Game, Snoop Dogg and Jay-Z. De afgelopen drie jaar heeft The Saints zich gespecialiseerd in mobiele gidsen. Zo ontwikkelde het een elektronische programmagids voor muziekfestival Lowlands, een mobiele plattegrond van Schiphol en de AutoRAI. Sinds enkele maanden stelt het bureau beginnende schrijvers in staat zogeheten ‘movels’ te publiceren, boeken die voor 4,50 euro te downloaden zijn op de mobiele telefoon.

2008:
‘2008 gaat voor iedereen in de mobiele industrie een mooi jaar worden.’

MADS
Wie: Ashu Mathura
Wat: mobile advertising
Sinds: 2006
www.mads.com  

Valse bescheidenheid is Ashe Matura vreemd. Toen hij in juli 2006 met MADS begon, lanceerde hij ‘Europa’s grootste mobiele advertentienetwerk’. Een paar maanden later luidde de ambitie de ‘DoubleClick voor mobiel’ te worden. Dat lukt volgens voormalig Lost Boy Mathura heel aardig. “We hebben net KPN als klant binnengehaald.” Ook in de portefeuille: Spits, De Telegraaf, Radio 538, Vodafone, Delta Lloyd en HP. “We waren er inderdaad een beetje vroeg bij, maar toen eind 2006 een hype rondom mobiel internet ontstond, hebben we daar als enige aanbieder enorm van geprofiteerd. Dat heeft een vliegwiel in gang gezet.” Mathura wil eind 2008 in alle EU-landen aanwezig zijn.

2008:
‘We gaan meer geld verdienen volgend jaar. Ik zit hier met een big smile op mijn gezicht.’


Triple IT
Wie: Schalk Stalman
Wat: interfaces tussen nieuwe media
Sinds: 1998
http://www.tiple-it.nl/

Triple IT is het technische hart achter Me on TV, een dienst van Ericsson en Endemol, waarmee iedereen overal ter wereld met een mobiele telefoon live- of opgenomen videobeelden direct kan versturen naar een televisie-uitzending, website of mobiele site. Maar de marktleider op het gebied van streaming video voor mobiele telefoons zit ook achter de verwerking van user generated content op burgerjournalistieksite Skoeps. Andere klanten en partners zijn onder meer CNN, Vodafone, Talpa en MTV. Triple IT is al in 1998 opgericht door vier ict-fanatici, die graag hun tanden zetten in moeilijke it-problemen. Inmiddels is het bedrijf uit Alkmaar uitgegroeid tot 25 medewerkers.

2008
‘Wat nu nog ‘new media’ heet, zal snel ‘media as usual’ zijn. Crossmediaal denken is binnenkort gemeengoed.’


OP3
Wie: Dennis Hettema en Dennis Timmerman (foto)
Wat: mobile barcode scanning
Sinds: 2003
http://www.op3.com/
http://www.shotcodes.com/  

In oktober 2006 begon Coca-Cola in Mexico een campagne waarin veertig miljoen flesjes Sprite voorzien waren van een ronde barcode. Wie deze zogeheten shotcode met een mobiele telefoon scande, werd direct doorgelinkt naar de mobiele-actiewebpagina. OP3 wil de hele wereld klikbaar maken met dergelijke shotcodes. En dat lukt aardig. Het Zweeds-Nederlandse bedrijfje kan inmiddels Heineken (de eerste grote klant), Volkswagen, Nike, Sony Ericcson, Monster en Jameson Whiskey tot zijn klanten rekenen. Onlangs lanceerde OP3 een reseller-strategie: shotcodes moet je namelijk, net als domeinnamen, op verschillende plekken kunnen kopen, vindt oprichter Dennis Hettema, die niet op de foto staat omdat hij in Zweden woont.

2008:
Dennis Hettema: “In 2008 verwacht ik een stroomversnelling. We gaan veel shotcode-campagnes zien.”


Nimbuzz
Wie: Evert Jaap Lugt
Wat: mobiele chat- en voicediensten
Sinds: 2004
http://www.nimbuzz.nl/  

Nimbuzz is voor chat-verslaafden als de heupfles voor alcoholisten. Het bedrijfje uit Capelle aan den IJssel ontwikkelde een programma waarmee op vijfhonderd mobiele telefoons, via gprs, edge of umts, kan worden gechat via netwerken als MSN Messenger, Skype en Google Talk. Telefoneren via voip kan ook. “Nimbuzz wil mobiele communicatie geheel gratis  maken met een combinatie van vernieuwende advertentiemodellen en internettechnologie”, zegt Evert Jaap Lugt. Afgelopen zomer heeft de mobiele chatdienst tien miljoen dollar aan durfkapitaal ontvangen. Via deze investeerders, eigenaren van verscheidene sociale netwerken in Afrika, Azië, Europa en Zuid-Amerika, staat de hele wereld voor Nimbuzz open.

2008:
‘We staan aan het begin van een tijdperk waarin alles mogelijk wordt met een mobiele telefoon. De mobiel als heilige graal!’


Bliin
Wie: Selene en Stef Kolman
Wat: geoblogging
Sinds: 2007
http://www.bliin.nl/  

Bliin van broer en zus Kolman is eigenlijk de follow-up van twitteren. Met Bliin kun je namelijk niet alleen lezen wat je vrienden doen, maar ook zien waar ze zich op dat moment bevinden. Geoblogging heet dat en het zou zomaar eens massaal kunnen doorbreken. Het fenomeen is namelijk Heineken en zijn interactieve bureau Qi ter ore gekomen en het duo lanceerde in december zijn allereerste geotracking-campagne. De campagne is opgezet rondom de mannen die iedere dag heel Nederland van bier voorzien: de ‘Heineken delivery men’. Een campagne met Heineken betekende eerder voor OP3 de doorbraak van de Shotcode (zie p…), zou de bierbrouwer nu hetzelfde kunnen betekenen voor Blinn? Spannende tijden dus.

2008:
‘Bliin the ‘where’ to the web’


Olllo
Wie: Leonard Bukenya, Leontine de Wit, Roopesh Santokhi
Wat: location based flirten
Sinds: 2007
http://www.olllo.nl/  

Olllo (let op: drie l’s) is anoniem flirten met mensen die op dat moment daadwerkelijk in de buurt zijn. Stel: je hebt net de tram gemist en moet twintig minuten wachten in een buurt waar niets te beleven is. Mooi moment om ‘turn me on’ naar Olllo te sms’en. Razendsnel ontvang je een sms met andere mensen in je nabije omgeving die ook wel toe zijn aan wat vermaak, mensen die voldoen aan de criteria die je van tevoren hebt aangegeven in je profiel. Olllo is geen start-up, maar een nieuwe dienst van KPN die is bedacht tijdens een interne businessplanwedstrijd voor high potentials. In de toekomst volgen misschien ook andere diensten: je loopt in de stad op zoek naar een kroeg en Olllo vertelt je op basis van je profiel welke kroeg bij je past.

2008:
‘We verwachten het komende jaar veel van locatiediensten. Wij zijn er klaar voor en we hebben nog een hoop leuke ideeën. Houd ons in de gaten!’

Deel dit bericht

3 Reacties

maarten

Mijn achternaam is Lens-FitzGerald, niet Lenz Fitsgerald.

jogigo

mobiel internet ? vooral nonsnens als je 't mij vraagt ! Ik heb er geen enkele behoefte aan en vind het ronduit schandalig dat voor deze frivoliteiten de bevolking wel tot 10 keer meer electrosmogstraling moet ondergaan ! De lucht dient om te ademen dacht ik, niet om er allerlei draadloze rotzooi door te sturen. Mensen die de pech hebben van in de buurt van umtsmasten te wonen zien hun gezondheid snel achteruit gaan of moeten overwegen om te verhuizen. Ik noem dit geen vooruitgang meer !!

John D

@Jojigo… wel handig zo'n google maps op lokatie/onderweg. ByeBye TomTom? Daarnaast, e-mail exchange on the road. Heerlijk. Scheelt een hoop heen en weer gebel met the office. Zoals met alle nieuwe ontwikkelingen, mensen moeten niet zo bang zijn, maar open staan voor veranderingen. Doe je er niet aan mee, ook prima. Maar wees niet negatief ten opzichte van innovatie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond