Deel dit artikel
-

Mobile Convention: op naar de appeconomie

Dat de tijden ook voor Volvo zijn veranderd, blijkt alleen al uit het enorme succes van Volvo On Call, een geïntegreerde hulpdienst in de vorm van een mobiele app waarmee je je auto kunt verwarmen, vergrendelen en de portieren kunt openen. ‘Vroeger toonde je trots je nieuwe auto, tegenwoordig laat je je app zien.’

Mikael Karlsson was gisteren tijdens Mobile Convention in de Beurs van Berlage in Amsterdam weer heel even op bekend terrein: hij werkte vijf jaar als marketeer in Nederland voor Adidas, maar maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar de Zweedse autofabrikant.

Daar werd toen al wel het een en ander aan mobiele marketing gedaan. Een kwart van de YouTube-video’s van Volvo werd bijvoorbeeld mobiel bekeken en Twittergebruikers wisten het bedrijf vooral mobiel te vinden, maar veel stelde de interactie niet voor. “Het internet en mobiel hebben complete industrieën op hun kop gezet, maar auto’s zijn al honderd jaar hetzelfde, soms met een iets andere kleur of vorm.”

Tot de komst van Volvo On Call, het systeem dat een signaal uitzendt naar de meldkamer in geval van nood. Sinds kort is er een mobiele die app de eigenaar de mogelijkheid biedt om via dit systeem zijn Volvo op ieder moment en vanaf iedere plek nauwlettend in de gaten te houden. Een digitaal kompas wijst de bestuurder de weg terug naar de auto. Het is zelfs mogelijk de claxon en de richtingaanwijzers voor vijf seconden te activeren om de auto sneller te kunnen lokaliseren.

De app als slimme extensie van de auto is een nieuw concept dat volgens Karlsson de auto-industrie pas echt in een beslissende fase kan brengen, zeker als steeds meer intelligentie wordt toegevoegd.

Wat voor Volvo geldt, geldt misschien nog veel meer voor Electrolux, de Zweedse fabrikant van koelkasten en keukens. De keuken is de volgende plek waar de digitale revolutie zal toeslaan, zo verwacht de Noor Lars Iversen.

Sinds juli vorig jaar werkt hij voor een speciale divisie van de witgoedreus in Stockholm die zich op de toekomst richt. Iversen verwacht dat er een compleet nieuw ecosysteem zal komen voor de keuken. Niet van Jamie Oliver, Apple en Google, maar mogelijk een heel nieuwe speler. “De fabrikanten moeten wel, want om heel eerlijk te zijn doen deze bedrijven weinig meer dan het buigen van staal. Dat kunnen de Chinezen straks efficiënter en goedkoper.”

Om de voorsprong te behouden moeten er slimme koelkasten komen die je waarschuwen als voeding beginnen te schimmelen of te rotten, of informatie geeft over voedingswaarden. Maar koelkasten vergen wel een ander soort aanpak dan sommige huishoudelektronica. “Je wilt geen koelkast die je twittert, koelkasten gaan al gauw een jaar of zeven mee en worden makkelijk door technologische ontwikkelingen ingehaald. Een scherm op de deur van de koelkast wil je ook niet. Dat kan stuk gaan.”

Nee, er moeten universele standaarden komen om sensoren uit te lezen. De intelligentie hoort in thuis inmobiele  apps die de gebruiker echt gaan helpen. “Veel apps worden wel gedownload, maar hooguit één keer gebruikt. Je moet meerwaarde bieden.”

De uitdaging zit hem volgens Iversen in de toegang die uiteenlopende partijen (van supermarkten  tot voedingsadviseurs) tot je koelkast krijgen. “De toekomstige koelkast wordt misschien wel een apparaat dat je huurt als onderdeel van een informatieabonnement. Je moet in nieuwe zakelijke modellen gaan denken.”

In hoeverre Electrolux daar zelf al mee bezig is, liet Iversen overigens in het midden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond