Mozilla wil gerichte advertenties tonen in Firefox
Mozilla gaat steeds een stapje verder met zijn advertentiestrategie. Het begon met het tonen van advertenties op een blanco pagina in de browser Firefox. Nu komen daar Suggested Tiles bij. Adverteerders kunnen gericht advertenties tonen op basis van de browsergeschiedenis van gebruikers.
De zogenoemde Directory Tiles werden in november gelanceerd. Firefox toont in zijn openingsscherm duimnagelplaatjes van pagina’s die (veel) bezocht zijn. Bedrijven kunnen hier advertenties inkopen, op basis van kost-per-klik of kost-per-duizend.
Het nieuwe programma moet deze zomer van start gaan. Er is dan een aantal categorieën waaruit adverteerders kunnen kiezen, zoals games, films en auto’s. Andere categorieën kunnen ook, maar advertenties voor tabak, alcohol en geneesmiddelen zullen worden geweigerd.
De advertenties zijn niet onomstreden. Mozilla is in principe een organisatie zonder winstoogmerk. Mozilla zegt dat maar een gering aantal gegevens over gebruikers wordt opgeslagen die na korte tijd ook weer worden verwijderd.
Mozilla komt binnenkort ook met een Firefox-browser voor Apples iOS. De organisatie wilde daar steeds niet aan omdat Apple browserontwikkelaars behoorlijk wat beperkingen oplegt. De organisatie hoopt met een iOS browser weer wat marktaandeel terug te pakken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond