Deel dit artikel
-

MP3.com maakt overstap naar fysieke winkels

Muzieksite MP3.com, één van de voorvechters van muziekverspreiding op het web, zal ook in het winkelcentrum verschijnen. Via een overeenkomst met retailer The Outernet kan de muziekliefhebber cd's in de winkel laten branden. Alle muziek van artiesten die ook via de site hun muziek verspreiden, is in de winkel verkrijgbaar.

Het is een opvallende zet van het bedrijf dat nog maar twee maanden geleden met opheffing bedreigd werd door de acties van de muziek-industrie. Hun dienst MyMP3.com zou een inbreuk zijn op het copyright. Daarover heeft het bedrijf inmiddels een schikking getroffen. Sterker nog; MP3.com werkt nu samen met maatschappij EMI, een vroegere vijand.

Nu kiest directeur Michael Robertson voor een multi-channelstrategie. Alleen verspreiding van muziek via het web is volgens hem niet meer voldoende. Samen met The Outernet gaat zijn bedrijf nu de dienst aanbieden die Free Record Shop-baas Hans Breukhoven vorig jaar al graag gezien had in zijn winkels: Klanten die ter plekke nummers uitkiezen en die op een cd (laten) branden.

Met de nieuwe deal wil MP3.com een nieuwe markt aanboren; de groep consumenten die niet downloadt, maar wel graag eigen cd's samenstelt. In de winkels komen interactieve touch screen-apparaten te staan, die in contact staan met de databases van MP3.com. De eerste vestiging met de dienst opent deze herfst in Apple Valley, Minnesota. Daarna volgen nog minstens twintig nieuwe lokaties.

Deel dit bericht

5 Reacties

Robert van Geenhuizen

Ik ben blij dat men eindelijk eens een beetje begint in te zien waar het heen gaat. Alleen erger ik me elke keer weer aan de beperkte visies. Dit concept van mp3.com zal in deze vorm geen succes worden. Ten eerste moet je, als je producten plaatselijk produceert, zorgen dat het product zo echt mogelijk is. De echtheid is namelijk een waarde die zeer belangrijk is(geworden). Een zelfgemaakte cd zal men altijd als niet origineel beschouwen, en een gekochte cd in de winkel zal men als origineel beschouwen.Als je dus de mogelijkheid biedt om in een winkel apart nummers op een cd te branden, kan je geen toepassend hoesje branden wat de consument als echt zal beschouwen. Daarnaast heb je een probleem met de opdruk van de cd. Hierdoor zal de cd ook al minder waarde krijgen. Het nadeel van dit systeem is dus dat het product meer een product wordt dat op een 'thuis' fabricage lijkt. Hetzelfde product kan de consument voor dezelfde prijs(waarschijnlijk minder) thuis ook maken. Het zou aantrekkelijker zijn als de echtwaarde behouden bleef. Hier zijn wel manieren voor, maar dit kan ik echter niet in deze reactie uitleggen. Daarna is het volgende probleem het assortiment van mp3.com. 95% van het assortiment bestaat uit producten die totaal geen marketing hebben. Marketing is en zal atijd essentieel blijven. Het zorgt ervoor dat producten bekend worden bij de massa. Daarnaast kan een product zich zo onderscheiden van de andere producten(opvallen uit de massa). Er worden door dit systeem een aantal vormen van perceptie uitgeschakeld bij het zoekproces van het product. Je hebt bijvoorbeeld geen tast. Daarnaast moet je kijken op wat voor manier de perceptie werkt, je kan deze simpelweg niet vangen binnen een beeldscherm of een drie dimensionale omgeving. In de realiteit kijk je nou eenmaal anders dan binnen een driedemensionale omgeving. Bovendien kan een driedemensionale omgeving 'vernauwend' werken omdat je niet alle zintuigen kunt gebruiken Daarnaast is de productiesnelheid een groot probleem. Zover ik het concept van mp3.com willen ze een snelle verbinding gebruiken en dan als de consument het product koopt deze data downloaden en vervolgens branden. Een tijdrovend gebeuren dat ik ook weer thuis kan doen. Nee dit concept zal floppen. Ik noem hier echter wel een boel nadelen, maar deze zijn wel allemaal op te lossen. Als je zulk soort concepten wilt lanceren dan moet de visie niet beperkt zijn. Je moet dit soort plannen niet op een of twee ideetjes baseren(zoals 95% van de internet bedrijven), nee je moet het baseren op duizenden ideeen die samen een zeer complete visie vormen. Uit deze visie moet een systeem onstaan dat flexibel is, dat voorbereid is op elke mogelijke ontwikkeling binnen de indusrie. Ik weet zeker dat dit concept beter kan, want ik schrijf namelijk zelf ook een multichannel store concept voor de verkoop van muziek. Dit is ook een concept dat gebruik maakt van de zuilen. Het is echter een zeer compleet concept. Het speelt echt in op elke mogelijke toekomstige ontwikkeling in de muziekindustrie. Nieuwe marketingtechnieken, nieuwe markten, customer research en relationchip managment, wap etc.. Alles staat in dit concept, in zijn totaal vormt het een flexibel geheel dat is berekend op elke mogelijke ontwikkeling. Een concept waarin de bovenstaande problemen zijn opgelost en meestal in een voordeel. Nee, ik durf te wedden voor een miljoen(en dit meen ik serieus, gegadigden kunnen mailen) dat als ik mijn concept pas over een jaar of twee jaar lanceer dat het nog zo alle spelers die op dat moment in de richting van dit concept werken kan wegvagen. 

Rob Technoid

De kracht van het concept van mp3.com is niet dat zij een nieuw distributiekanaal beginnen via fysieke winkels. In dit verband dienen de fysieke winkels als promotiekanaal. Mensen die nog niet met mp3(.com) bekend zijn, maken er via de normale weg kennis mee, en vroeg of laat zullen ze inzien dat het meer de moeite loont om de nummers gratis via Internet te downloaden. In feite lopen ze dus keihard reclame te maken voor hun webdiensten. Het fysieke contact tussen consument en product zoals Robert schetst is bij heel veel productcategorieen van belang, maar is bij muziek minder van toepassing. Of de drager een kopie is of niet, doet niets af aan de 'echtheid' van de muziek. Getuige het succes van mp3 en mp3cd-spelers.

Robert van Geenhuizen

Beste Rob Technoid, Waarom zou de consument van de zuil gebruik willen maken? Als iemand thuis geen internet heeft of nooit van mp3.com heeft gehoord, lijkt me het geen succesvolle actie van mp3.com om zo met hun kennis te laten maken. Als namelijk iemand niet van mp3.com heeft gehoord(en wel internet heeft) dan is andere reclame(informatieve reclame) veel effectiever, meer directe relame. Bijvoorbeeld posters, televisie reclame, magazine dagblad advertising. Dit is een effectievere manier om mensen te laten kennis maken, te informeren, bekend te maken met de site en op te vallen. Als iemand thuis internet heeft is het dan logisch dat deze persoon in een cd winkel waar het barst van de commerciele producten en fysieke producten, niet op een zuil gaat kijken waar maar één site te bekijken is. Dit doet men wel als er voordelen gebonden zijn aan het gebruik van de zuilen. Maar als men de zuilen een voordeel willen maken, moet men eerst een aantal problemen oplossen. Daarnaast is het zo dat de mensen die nog geen internet hebben en die nu dus in principe er kennis mee zouden kunnen maken, dit waarschijnlijk niet op deze manier zullen doen. De mensen die nu nog geen internet hebben hebben daar over het algemeen goede redenen voor. Bijvoorbeeld wat oudere mensen, mensen die nog een computer aan moeten schaffen, mensen die het voordeel er niet van inzien(dus ook niet in de winkel de zuil zullen gebruiken). Dus als promotiemiddel voor de site zullen de zuilen absoluut geen topper worden. Je kunt er wel klanten mee binnenhalen omdat je het bedrijf in principe meer echt maakt. Je kweekt hierdoor meer vertrouwen.Nee, als je succes wilt hebben met dit systeem moet je eerst altijd een goed en redeljk product te bieden hebben. Een goed en redelijk product dat interessant is voor de consument behoeft marketing, hier kan je niet onder uit, zeker niet door de huidige globalisering. Nee, ook voor promotie van de site zullen de zuilen niet erg zinvol zijn. Het effect zal minimaal zijn.

Rob Technoid

Beste Robert, Even een korte reactie. Als je het hebt over 'iemand die geen Internet' heeft, dan praat je over iemand die deel uitmaakt van een steeds kleiner wordende groep, zeker in de VS. Internet zal op den duur net zo gewoon worden als het hebben van een TV. In ieder geval kan het geen kwaad om nu alvast aan je merkbekendheid te werken. Overigens, oudere mensen zijn een van de sterkst groeiende internet populaties, echter, dat doet niets af aan het feit dat zij als muziekconsumenten relatief oninteressant zijn. De alternatieve vormen van reclame die jij noemt zijn terecht ook een goede manier van advertising, daar niet van, maar zoals ik het bedoel, helpt mp3.com consumenten de coginitieve stap te maken dat mp3=muziek door het in de praktijk te laten zien. Door mp3.com in een muziekshop tegen te komen linken consumenten de term mp3 aan muziek (wie dat nog niet gedaan heeft ondertussen trouwens, leeft zeker nog in de jaren 80 :)) en je bereikt direct je doelgroep, namelijk consumenten die aan muziek geld besteden. Posters en andere vormen van advertising moeten allereerst de attention arousal voor mekaar krijgen en dan nog eens de boodschap overbrengen bij de juiste doelgroep. Overigens, ik wilde niet suggereren dat het verkopen in normale winkels *alleen* een promotiekanaal was. Wat ik bedoelde is dat de Internet activiteiten van mp3.com de corebusiness zullen blijven. In het bericht staat dat zij zich op een hele specifieke groep richten. Mijn verwachting is dat ook deze groep op den duur *wel* zal gaan downloaden, zeker als breedband gemeengoed wordt (en dat wordt het :))

Robert van Geenhuizen

Beste Rob,Je hebt gelijk dat deze groep kleiner wordt, maar relatief gezien is het aantal internetters ten opzichte van de totale bevolking (in welvarenderde landen) op zich niet zo groot. Ik geloof dat het totale aantal internetters ongeveer tegen de 300 miljoen zat (vergeef me als ik het verkeerd heb). Er moeten dus nog heel wat aansluitingen komen voordat een internet aansluiting te vinden is in alle huizen zoals de tv nu in veel huizen te vinden is. Maar goed, we zijn het er denk ik over eens dat er weinig nieuwe klantjes voor mp3.com zullen bijkomen met dit systeem. Teniminste voor de nog non- internetters.Je argument van mp3 linken aan muziek is natuurlijk wel waar. Maar dit kan alternatieve reclame in een muziekwinkel ook doen. De zuil is alleen effectief als men er ook gebruik van maakt, je moet dus eerst de aandacht trekken met de zuilen (zoals dat ook met posters en dergelijke moet), daarna moet je de consumenten de voordelen in laten zien. Bij alternatieve reclame hoeft dit niet. Daarnaast blijft de site misschien wel core business, maar zoals ik al eens in eerder reacties op artikelen heb gezegd, de site van mp3.com en dus het bedriijf zal het niet overleven zonder individuele marketing voor producten. Marketing is echt essentieel voor commerciele business, want ik neem aan dat mp3.com ook geld wil verdienen. Nu doen ze dat door producten gratis weg te geven, en inkomsten te boeken via reclame. Het is leuk dat ze gratis producten weggeven, maar dan moeten de producten wel interessant zijn, opvallen. En als je uit 100.000 songs moet kiezen (het zijn er vast meer) die allemaal gelijk zijn, wat is dan een interessant product voor je. Juist, dat weet je alleen als de producten individueel markting behoeven(en dan gaan producten weer geld kosten). Hierdoor kan de consument de producten onderscheiden, producten kunnen opvallen, etc. Dus als mp3.com niet aan individuele product marketing gaat doen, zal naarmate het assortiment groeit, de site minder aantrekkelijk worden(producten dus) en zal het steeds slechter gaan met mp3.com. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond