Deel dit artikel
-

MSN-Betaalsysteem Bill mislukt

Het online betaalsysteem Bill verdwijnt. Het ongeveer anderhalf jaar geleden door SNS Bank geïntroduceerde MSN buddy-betaalsysteem sprak onvoldoende jongeren aan. “SNS heeft de kracht van MSN Messenger overschat,” zegt Jan Willem Dreteler, directeur marketing en communicatie van SNS Bank.

SNS hoopte dat er aan het einde van dit jaar 60.000 Bill-gebruikers zouden zijn. Dat aantal is blijven steken op tienduizend. Dat lage aantal is de reden om met de dienst te stoppen, schrijft Marketing Tribune. Gesprekken met eventuele partners of overnamekandidaten gaven geen aanleiding voor een doorstart, schrijft het marketingblad.

In maart 2005 lanceerde SNS Bank Bill. Het systeem was speciaal ontwikkeld voor jongeren die gebruikmaken van MSN Messenger. MSN-gebruikers met een Bill-account kunnen betalen bij aangesloten webwinkels en onderling transacties verrichten. Het bestaalsysteem richtte zich op jongeren tussen de 18 en 25 jaar.

De tegenvallende populariteit van Bill was voor SNS Bank de reden om het betaalsysteem ook bereikbaar te maken via de Bill-website, zei SNS Bank afgelopen zomer tegen Emerce. De bank zei toen ook dat het zich, na een relatief stille periode, nu ‘echt zou gaan richten op promotie’. Ook hoopte de bank Bill een zetje in de rug te kunnen geven door met flink meer webwinkels  samen te gaan werken. Partijen die zich relatief kort geleden aansloten zijn Kijkshop, Speurders en Bart Smit.

SNS Bank gaat de aangesloten webwinkels – zo’n 300 – op de hoogte stellen van de opheffing. Deze zal volgens Dreteler ‘gefaseerd’ verlopen

Deel dit bericht

9 Reacties

Jan

Lijkt me handig, het mislukken van een product dat niet werkt én waar geen behoefte aan blijkt te zijn en dan het mediujmtype de schuld geven… Directeur Marketing & Communicatie? laat me niet lachen

Vincent

Hehe… gaat de SNS bank zich dan nu eindelijk aansluiten bij iDeal zodat er echt één standaard voor betalen vanaf je bankrekening ontstaat?

Martijn Wismeijer

Bill was al meteen mislukt. Ze hadden bij de lancering iedereen in CC gezet en de mailstorm die daarna ontstond was niet te stoppen.  Ze hebben toen alle slachtoffers een Free record shop tegoed bon gegeven die ik heb gebruikt en na bijbetaling van de porto 1 casio horloge besteld….. Betaling is van mijn rekening af, free record shop heeft nooit geleverd….. Stelletje prutsers daar dus bij Bill en stelletje dieven bij de Free record shop!

MVU

Tja.. met een beetje boerenslimheid zou je kunnen concluderen dat een betaaldienst ophangen aan een dienst als MSN z'n beperkingen met zich meebrengt. Je maakt daarmee in de beginfase al de cruciale fout door jezelf een beperking op te leggen ten aanzien van je doelgroep. Ik bedoel.. wie zegt dat jongeren die geen gebruik maken van MSN ook geen interesse zouden hebben in een hippe eenvoudige betaal-tool. Dit buiten beschouwing gelaten: De nadruk licht op het verrichten van betalingen aan aangesloten partijen. 1. Een beperking in het gebruik van de dienst. 2. Wat krijgt de Bill gebruiker ervoor terug?

GP

Wanneer het nu echt IN de msn-applicatie geintegreerd was, dan had het een kans(je) gehad. Zeker wanneer de gebruiker zonder extra inloggen bij zijn gegevens kon komen. Het was een webpagina via het reclame tab systeem van msn, geen enkel voordeel. Het registreren was trouwens schandalig hoogdrempelig….

marc

wat was 't ook alweer.. groot geworden door klein te blijven? Of klein geworden door niet na te denken.

DJ

SNS heeft tenminste de durf gehad om te experimenteren! En is zo wijs met projecten te stoppen die niet open. Hulde dus voor de experimenteerdrift van SNS!

Tjerk

Typisch toch, hoe je hier dan weer reacties leest van iedereen die het beter weet. Ik ben het eens met DJ: complimenten voor het innovatieve karakter van SNS Bank! En als je innovatief wil zijn mislukt er ook wel eens wat ja. Moet je daar nou op gaan schelden dan? Dat is zo makkelijk zeg. Ik denk dat SNS Bank inmiddels veel ervaring heeft opgedaan over MSN en de nieuwe jongere en klaar is voor de volgende stap om die doelgroep aan zich te binden. Dus ben benieuwd naar de volgende stap!

Daniël

Niet gek dat het mislukt is. ik heb al jaren een webwinkel en heb pas 2 maanden terug voor het eerst van dit betaalsysteem gehoort.Heb het daarna ook in gebruik genomen maar in 2 maanden 0 betalingen via dit systeem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond