Deel dit artikel
-

Multinationals eisen geijkte rapportages klikreclame

Multinationals als ING Group, BMW en Kimberly-Clark beginnen te eisen dat de meetresultaten van klikadvertentiecampagnes door externe partijen geijkt kunnen worden. Deze grote bedrijven besteden nog maar een fractie van hun advertentiebudgetten online en willen eerst harde cijfers over de opbrengsten voordat ze en masse het web als reclamemedium omarmen.

Er bestaat nog onvoldoende duidelijkheid over de waarde van de cijfers achter klikgebaseerde advertenties. Dat remt de internationale ontwikkeling van prestatiegebaseerde webreclame. Daaronder vallen niet enkel tekstadvertenties maar ook affiliateprogramma's. Dat blijkt uit een onderzoek van de New York Times onder verscheidene multinationals.

De Amerikaanse krant vroeg bedrijven als BMW, Colgate-Palmolive, Ford Motor, HP, ING Group, Kimberly-Clark, PepsiCo en Visa wat hen belemmert om meer van hun reclamegelden via het web te besteden. De cijfers achter de campagnes zijn niet hard genoeg, luidden de antwoorden.

Vanaf halverwege 2007 gaan de bedrijven aan uitgevers vragen om het aantal bekeken en beklikte advertenties door externe partijen te laten toetsen.

Procter & Gamble en General Motors besteden bijvoorbeeld, exclusief zoekmachineadvertenties, respectievelijk 1 en 2,5 procent van de totale reclamebudgetten van 4,6 en 4,4 miljard dollar.

Klikfraude is een van de punten van zorg van de multinationals. De bedrijven kunnen niet klakkeloos aannemen dat alle reclamegelden effectief worden uitgegeven. Een deel van het reclamegeld voor klikgebaseerde campagnes verdwijnt in de zakken van frauduleus opererende internetgebruikers en -ondernemers.

Bedrijven als Microsoft, Google, Yahoo en Ask onderkennen de zorgen van hun adverteerders en proberen meer transparantie te bieden in de effectiviteit van reclamecampagnes.

In Nederland gaat meer dan de helft van de online reclamebestedingen op aan tekstadvertenties bij zoekmachines en hun partnersites.

Sander Prinsen van het jonge adviesbureau StormMC, gespecialiseerd in online marketing, stelt: "Het gebundeld rapporteren aan het management van campagneresultaten is veelal een drama. Er is veel verbetering te vinden in welke data wel en niet nodig zijn voor beslissingen."

Het probleem van klikfraude lijkt in Nederland niet zorgelijk hoog. Uit recent onderzoek van Emerce blijkt dat gemiddeld nog geen 5 procent van de advertentiekliks frauduleus is. Dat cijfer is afkomstig van zoekmachinebureaus die opgaven hoeveel procent van de advertentiekliks door Google als potentieel frauduleus worden herkend. Adverteerders betaalden niet voor die kliks.

Er bestaan talloze instructiesites voor Nederlanders die geld willen verdienen door advertenties te lezen en klikken. Onduidelijk is hoeveel van de programma's niet legitiem van aard zijn.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kasper Katje

Een beetje jammer dat je het artikel besluit met links naar 'talloze instructiesites' en daarmee toch enigzins de link legt of de suggestie wekt dat de op deze verzamelsites vermelde websites/bedrijven ook maar iets te maken zouden kunnen hebben met klikfraude. 

Sjors

"De Amerikaanse krant vroeg bedrijven als BMW, Colgate-Palmolive, Ford Motor, HP, ING Group, Kimberly-Clark, PepsiCo en Visa wat hen belemmert om meer van hun reclamegelden via het web te besteden. De cijfers achter de campagnes zijn niet hard genoeg, luidden de antwoorden" Hoe wordt met Televisie, Radio, Bioscoop, Outdoor dan omgegaan? Daar wordt blind geld tegen aangegooid zonder dat het bovenstaande speelt. In het land der blinden is eenoog koning? 😉

Hans Benschop

Het blijft een kwestie van met twee maten meten. Van online advertising wordt veel meer verwacht qua accountability omdat zoveel meer kan worden gemeten wordt. Zolang bijvoorbeeld TV niet met kijkcijfers van afzonderlijke reclames komt, blijft het een grote "blackbox". Grote bedrijven blijven in traditionele media vertrouwen omdat ze die sinds jaar en dag gebruiken. The new kid on the block moet zich bewijzen. Dat gezegd zou het ook goed zijn als er meer uniformiteit uitgaat van cijfers. Zelfs eenvoudige meetcijfers worden anders gedefinieerd of berekend. Dit komt het vertrouwen in de cijfers niet ten goede. Het zou goed zijn als de industrie tot algemene afspraken hierover komt.

Elisabeth Bertrand

Het is wel een feit dat kliks niet gelijk staan aan sales uiteindelijk nog het doel van reclame. Ik begrijp de uitgang van deze multinationals eigenlijk heel goed. Ook interactieve reclame moet uiteindelijk het doel hebben autos, tandpasta of verzekeringen te verkopen. Ik denk dat ze hier zich realistisch zorgen maken over de correlatie tussen prijs per click en de reeele waarde van die lead. De meeste grote bedrijven meten de effectiviteit van een campagne op verschillende manieren bijvoorbeeld een consumenten onderzoek in een geograpisch proefgebied. Er bestaan ook formules die de correlatie sales versus reclame uitgave meten. Indien bedrijven deze studies uitvoeren op interactieve reclame met cijfers die bij hun beschikbaar zijn (uitgave en resultaten in het behalen van een bepaalde percentage marketshare) en de cijfers vallen tegen dan bestaat er goede reden om vragen te stellen bij de effectieve waarde van de interactive marketing dollar. Lead generators zoals Click to Call of Click to Chat meten bijvoorbeeld al veel beter deze correlatie dan gewone clicks op links en banners.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond