Multinationals forceren standaarden mobiel webdesign
Nokia, Google en Vodafone stellen via standaardenorganisatie W3C een reeks richtlijnen voor om het gebruik van mobiel internet te stimuleren. Ze hopen eenduidige ontwerpstandaarden te introduceren waardoor consumenten die met PDA's, alle soorten mobiele telefoons en ook Blackberries 06-surfen De eerste Nederlandse reacties op het voorstel zijn gematigd positief.
Veel websites zijn via de browsers in de kleine schermen van mobiele telefoons slecht leesbaar. Gebruikers moeten horizontaal en verticaal scrollen en bovendien geconcentreerd zoeken om gericht bepaalde informatie te vinden. Daar moet verandering in komen, menen onder meer Nokia, Google en Vodafone. De bedrijven, ieder vanuit een andere achtergrond, stellen 60 richtlijnen voor. Die richtlijnen zouden via het Mobile Web Initiative van standaardenorganisatie W3C een internationale basis voor webdesigners moeten worden.
Eenduidigheid nodig
De richtlijnen moeten nog aanvaard en gepubliceerd worden. Telecom-, internet- en mediabedrijven zien in mobiele internetapparaten een onontgonnen terrein waar nog veel geld te verdienen is met tal van producten en diensten. Vodafone zou het datagebruik aanzienlijk kunnen zien stijgen, Nokia zou meer toestellen kunnen verkopen en Google zou al zijn diensten eenduidig voor het vaste en mobiele internet kunnen ontwikkelen.
"De schermen van mobiele apparaten zijn klein", zegt Tomas van den Nieuwendijk. Hij is een van de directeur van webbureau Netvlies uit Breda. "Het mobiele internet biedt onze klanten nog weinig mogelijkheden om daar iets te doen. Bedrijven die zich op jongeren richten, ontwikkelen geen mobiele sites omdat jongeren daar weinig naartoe surfen. Bovendien is het moeilijk om interactie in mobiele sites te verwerken. Handelingen op die sites kosten veel tijd en de ergonomie van de toestellen leent zich daar slecht voor."
Standaardisering moet verandering brengen in deze beperkingen. Het zal echter nog jaren duren voordat de standaarden uiteindelijk zijn doorgedrongen tot alle sitebouwers, telefoonmakers, internetbedrijven en consumenten.
Google is, samen met Yahoo, een de bedrijven uit de internetsector die het voortouw neemt. Het zoekbedrijf opende pas geleden een Londens kantoor dat zich louter richt op de ontwikkeling van mobiele toepassingen.
Duizenden toestellen, duizenden 06-sites
"Per toestel genereer je een website", zegt Ralph Cohen van IceMobile. "De site herkent met welk toestel en welke browser je de site aanroept. Vervolgens krijg je een passende webpagina voorgeschoteld." IceMobile ontwikkelde honderden mobiele websites en levert diensten op mobiele portalen van 35 mobiele telecomoperators. Oprichter Cohen bevestigt dat het een technisch bewerkelijk proces is om mobiele sites en toepassingen te maken. "Wij hebben een databases met specificaties voor in totaal 3.000 mobiele toestellen."
Nu bedrijven als Nokia, Google en Vodafone het mobiele internet willen uniformeren, groeit volgens Cohen ook de kans dat andere bedrijven hen volgen.
Cohens bedrijf IceMobile is actief in Europa, Azië en Australië Over de internationale ontwikkeling van mobiel internet zegt hij: "In landen met een echt concurrerende UMTS-markt zie je dat het UMTS-gebruik en de -omzet vele, vele malen hoger ligt dan elders. Dan heb je het over honderden procenten meer dan, bijvoorbeeld, hier in Nederland waar nog amper sprake is van een UMTS-markt. We zien eigenlijk al een keiharde groei in mobiel datagebruik sinds de telefoons met kleurenschermen standaard zijn geworden."
Ondanks het feit dat KPN's i-mode al ruim vier jaar actief is in Nederland, namen noch bedrijven noch consumenten de moeite om mobiele websites te maken. Tijdens een recent vraaggesprek met Emerce zei KPN dat er circa 10.000 i-mode-sites actief zijn.
Animaties en vloeiende interfaces
Een recente ontwikkeling op het gebied van mobiel internet is het verschijnen van Flash Lite, een product van Adobe-dochter Macromedia. Flash Lite maakt het mogelijk om, net als Flash op de pc en Mac, animaties weer te geven op het beeldscherm van de gebruiker, hoe klein het scherm ook is. Vooralsnog zijn er weinig toestellen die met Flash Lite overweg kunnen, maar daar begint gestaag verandering in te komen.
Waldo Smeets van Adobe Benelux zegt tegen deze uitgave: "Telefoonmakers zoals Nokia kijken hoe ze Flash kunnen omarmen. HTML is namelijk beperkt in de mogelijkheden, met Flash kun je betere interfaces maken. In zo'n omgeving kan een bedrijf ook grafisch beter zijn merkbeleid tot uitdrukking brengen. Het nadeel van Java is dat het niet makkelijk is om bestaande applicaties om te zetten naar dat formaat. We horen uit de markt dat je met Flash 2 tot 3 keer sneller kunt ontwikkelen voor een mobiele omgeving."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Erwin
De betreffende richtlijnen zijn inmiddels te vinden op onderstaand adres: http://www.w3.org/TR/2006/CR-mobile-bp-20060627/ ErwinRedactie Emerce
Ferry den Dopper - Tam Tam
Standaardisatie is een heel goed streven. Maar de webtoegankelijkheidsrichtlijnen beogen in feite al nagenoeg hetzelfde als deze mobiele webstandaarden, nl. informatie toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht functiebeperking of apparatuur. De vraag is hoeveel extra 'mobiele webstandaarden' daar nog aan toevoegen. Ik vraag me wel af of de voorstellen de juiste richting op gaan. Uiteraard moet rekening gehouden worden met zaken als popups en cookies die voor mobiele telefoons problemen opleveren. Maar ik weet niet of je er naar zou moeten streven één layout te hebben die zowel op computerbeeldschermen als telefoonschermpjes werkt. Daarmee laat je de capaciteiten van pc's voor een groot deel onbenut. Mini-schermpjes stellen nu eenmaal andere eisen aan interface en interactie dan grote schermen. Mijns inziens zijn de problemen in de eerste plaats een aan gebrek aan standaarden en ergonomische vernieuwingen voor de mobieltjes zelf. Er bestaan tientallen, misschien zelfs honderden schermresoluties. Waar moet je je op baseren? Verder is tekstinvoer op een mobiele telefoon nog steeds erg bewerkelijk. SMS is weliswaar zeer populair geworden, niet dankzij maar ondanks de tekstinvoermogelijkheden. Webformulieren wordt met de huidige generatie mobieltjes dus vaak gemeden. Maar welke kant van het probleem kun je het beste aanpakken, de formulieren of de tekstinvoer?