Deel dit artikel
-

Wordt de muziekwinkel nu echt een museum?

De volgende legendarische platenzaak gaat sluiten. Plato Rotterdam houdt het per januari voor gezien. En het grootste filiaal van Free Record Shop in Utrecht gaat eind deze maand dicht. Toch vooral vanwege internet.

Eigenaar Rein Mos stopt met de oudste nog actieve popspeciaalzaak in Rotterdam. In eerste instantie vanwege een gehoorbeschadiging, maar belangrijker is dat geen van de personeelsleden nog eens vijf jaar het winkelpand willen blijven huren. Simpelweg omdat mensen steeds vaker cd’s en dvd’s op internet bestellen, of alleen nog downloaden of streamen. Enkele maanden terug sloot om die reden na dertig jaar ook platenzaak Bullit in Eindhoven de deuren.

Ook Free Record Shop is flink aan het saneren. Het Belgische hoofdkantoor ging al in 2011 dicht, evenals de Fame Music Store aan de Amsterdamse Kalverstraat, en het afgelopen jaar verdwenen ook nog eens tien reguliere winkels. De Free Record Shop aan de Oudegracht in Utrecht houdt er eind deze maand mee op. Alleen in winkelcentrum Overvecht blijft nog een filiaal bestaan.

Sluitingen van muziekwinkels zijn niet van de laatste tijd, maar lijken nu in een stroomversnelling te raken. De Nederlandse consument besteedde volgens brancheorganisatie NVPI in 2011 in totaal 180,2 miljoen euro aan fysieke producten. Dat is 10,3 procent minder dan in 2010. De bestedingen aan downloads stegen naar 25 miljoen euro. Fysieke albums waren in 2011 nog steeds de belangrijkste omzetmaker. Albumverkopen vormden bijna zeventig procent van de totale consumentenomzet.

NVPI schatte het totale omzetaandeel uit de digitale markt – downloads én streaming – op brancheniveau op ongeveer 15 procent. Wereldwijd ligt dat aandeel echter al op 32 procent. In de Verenigde Staten is het meer dan vijftig procent. Daar verdwenen de megastores al veel eerder en nu gaan ook de onafhankelijke winkels stuk voor stuk dicht. Hoe de situatie dit jaar in Nederland is, zal pas blijken met de publicatie van de marktcijfers over 2012 (eind februari).

Toegegeven: het is niet overal kommer en kwel. De Plato Groep heeft nog diverse vestigingen die wel goed draaien: maar Groningen, Utrecht en Concerto in Amsterdam zijn dan ook typische ‘belevingswinkels’, waar bijvoorbeeld ook tickets worden verkocht, en verkopers een bijzondere band met hun klanten hebben. Daar kan Spotify (nog) niet tegenop. Platenzaken met vinyl mogen zich zelfs in een (tijdelijke?) opleving verheugen.

Maar er moet hard aan getrokken worden. De kleinere speciaalzaken sloten vorig jaar al een monsterverbond voor onder meer exclusieve uitgaven van cd’s en speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen en de jaarlijkse Record Store Day, met een breed aanbod van speciale releases en instore-optredens. Een ding staat vast: de verkoop van fysieke producten zal alleen maar verder teruglopen en de weinige winkels zullen nog meer de boer op moeten: met verkopen tijdens concerten of via pop-up stores bijvoorbeeld.

Meest opvallend is toch wel dat de winkels online nauwelijks serieus nemen. Plato doet een poging, maar er is geen download te vinden. Free Record Shop is reeds in 2009 gestopt met digitale downloads, om daarmee de weg vrij te maken voor nog meer buitenlandse onlinediensten. Op die manier laat de detailhandel zich ook echt de kaas van het brood eten.

Deel dit bericht

7 Reacties

Wouter

Ze gaan de videotheken achterna…

Anja

Zelf kom ik inderdaad niet meer zo vaak in een platenzaak, maar ik weet nog wel een nieuw business model: waarom geen winkels waar je muziek kunt luisteren, advies kunt vragen aan deskundige verkopers, koffie kunt drinken en vervolgens je eigen keuze aan muziek tegen betaling legaal kunt downloaden of zelfs (voor degenen die graag iets in handen hebben) laten branden op een cd? Overigens is de Fame uit de Kalverstraat verhuisd naar Magna Plaza, dus (nog) niet echt weg.

Peter

@Anja
Klinkt als een HiFi zaak: een model waarbij je veel duur personeel moet hebben die van elke muziekstijl verstand moet hebben. Om dat nu voor een download a €0,99 neer te zetten lijkt me niet echt handig.
Daarnaast lijkt mij het animo vrij klein, meeste mensen hebben denk ik geen advies nodig over welke muziek ze kopen. Blijft toch een kwestie van smaak 😉

kees zegers

Het is natuurlijk erg genoeg dat veel retailers waaronder Free Record Shop door internet in de problemen komen. Toch moet ik er stiekum ook wel een beetje om lachen. Ik weet nog goed dat ik in 1998 samen met Ronnie Overgoor op het Nationaal Entertainment Congres een spreekbeurt hield waarin wij voorspelden dat muziekwinkels zouden gaan verdwijnen…. Er stond een man in de zaal op en die zei: online downloads zullen ‘never nooit niet’ muziekwinkels vervangen. Ik vroeg of de man zich tegenover het publiek bekend wilde maken: Ja hoor geen probleem, ik ben Hans Breukhoven van Free Record Shop…..

Roel

Het verdwijnen van de FRS vind ik niet zo erg, zo heel speciaal zijn die winkels al niet meer en het beetje muziek daar is al weggedrongen door de dvd’s.

De specialistische zaken zijn wel jammer, zaken waar ze weten wat ze verkopen, waar je vraagt om een genre of een liedje weet te neuriën en ze je precies weten te vertellen wat je moet hebben.

Het idee van Anja is nieteens zo gek, soort kroeg waar je lekker muziek kan luisteren en erover ouwehoeren. Al kan dat al een beetje bij de betere muziekwinkels… je kan het alleen nog een stapje verder brengen.
Grootste probleem is dan alles hoe je er geld mee kan verdienen. Commissie op downloads? Betalen per uur?

Hans

De grootste reden waarom ik amper nog bij zaken als Free Record Shop kom is toch een andere: het personeel lijkt niet echt geïnteresseerd om je te helpen. Soms staan er drie man achter een kassa moeilijk te kijken wanneer je hun gesprek verstoort. Sorry hoor, zeg ik dan, ik ga wel naar de concurrent…

Hans Dinkelberg

De suggestie van Anja klinkt niet gek, maar ik denk niet dat veel mensen in een winkel digitale bestanden zullen aanschaffen. Ik geloof wel dat er de komende jaren nog een niche is voor winkels met een echte muzieksfeer, enthousiast personeel, een gezellige koffiehoek en bijzondere fysieke producten, juist in een tijd van streaming overvloed.

Ketens als FRS en Plato deden nog wel iets met internet; ik ken echter veel onafhankelijke platenzaken die überhaupt geen website hebben, of een die voor het laatst in 2008 is geüpdatet. Om over webwinkels en social media maar te zwijgen. Daar valt nog wel winst te halen: op prijs of gemak kunnen ze niet concurreren, wel met kennis, service en een community-gevoel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond