Deel dit artikel
-

‘Na afschaf roamingkosten duur internationaal belverkeer aanpakken’

Europese consumentenorganisaties willen de hoge kosten voor het bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land gaan aanpakken. Vanaf vandaag betalen consumenten geen extra kosten meer voor het gebruik van hun mobiele telefoon in een ander EU-land. Maar grensoverschrijdend verkeer is extreem duur.

De kosten voor bellen, sms’en en internetten in EU-landen zijn voortaan hetzelfde als in Nederland en het verbruik gaat uit de bundel van consumenten. Bij abonnementen die onbeperkt bellen, sms’en of internetten bieden in Nederland, mogen providers een fair use policy (redelijke gebruikslimiet) opleggen voor gebruik binnen de EU. Veel aanbieders hebben de nieuwe regels al  per 1 juni ingevoerd.

In Europese landen die buiten de EU vallen, zoals Zwitserland of Turkije betalen consumenten nog wèl extra voor het gebruik van hun mobiele telefoon. Ook in landen buiten Europa kunnen de kosten voor mobiel internetten en bellen nog hoog oplopen tot 2,50 euro per minuut en 10 euro per MB.

De nieuwe regels gelden ook niet voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land. Daarvoor rekenen providers volgens de Consumentenrond nog steeds ‘buitensporige tarieven’, waarbij gemiddeld 5000 procent winst wordt gemaakt op een internationaal gesprek.

Het afschaffen van roamingtarieven binnen de EU leidt niet automatisch tot lagere belkosten of besparingen voor bedrijven, waarschuwt A&B Groep uit Roosendaal. Het verbruik van data wordt vanaf vandaag ook meegerekend met de nationale belbundel. De limieten van de databundels worden dus sneller bereikt, met als gevolg dat bij overschrijding de tarieven voor buiten-bundel gaan gelden. Deze tarieven zijn de afgelopen maanden sterk verhoogd.

De Europese telecommarkten zijn ondoorzichtig en complex. Dit maakt het voor telecomaanbieders nog steeds mogelijk om hoge tarieven door te berekenen, zonder dat het voor bedrijven duidelijk is of datgene wat contractueel werd afgesproken ook wel juist wordt gefactureerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Arnold Overhaart - NED fm

Een aantal jaren geleden toen Nellie Kroes net begon bij de EU Telecom/Internet functie, heb ik met haar contact opgenomen en uitgelegd hoe e.a. in de telecom/internet werkt en hoe de fictieve kosten in rekening werden gebracht. Ze is toen begonnen om de roaming kosten naar beneden te brengen en ook de belkosten. Ik heb haar toen aanbevolen om de kosten voor het bellen en internetten niet verplicht te goedkoop te maken voor de consumenten.
Ik heb aangegeven dat de motivatie daarvan is om ruimte over te laten voor innovatie om er voor te zorgen dat het Red Ocean, Blue Ocean effect nog kon plaatsvinden.
Skype is ontstaan door te duren belkosten en zo zijn er meer oplossingen gekomen omdat er nog voldoende speelruimte was. Indien de bel en internetkosten verplicht heel laag worden dan blijft de macht bij de grote telecom maatschappijen en hebben nieuwe bedrijven zoals bijvoorbeeld Skype minder kans van slagen.

Ik heb al vele jaren een tool waarbij ik bijna alle landen ter wereld gratis kan bellen op hun landlijnen en mobiele nummers overal kan bellen voor ongeveer 10 cent per minuut.
Ik kan de USA & CAN landlijnen en mobiel gratis bellen en daarbovenop kan iedereen in de USA & CAN mij ook gratis bellen.

Daar heb ik geen EU regelgeving voor nodig, alleen maar genoeg speel ruimte voor innovatie!

Rachid

Hi Arnold,

In delen heb je zeker gelijk. Het enige is wel dat de overheid nog veel geld verdient met de frequenties. Afgelopen jaar 3,5 miljard.

Alle partijen die relatief goedkoop/gratis (internet/app’s) aanbieden vloeit het verdiende geld naar het buitenland. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond