Deel dit artikel
-

Na de apocalyps van het internet

Dotcom-ondergangen inspireren 'oude media' tot het maken van nieuwe films

De oude media omarmen internet. Maar niet op de manier zoals enkele jaren geleden was voorspeld. Het zijn de dotcom-flops en "overgebleven kakkerlakken" die nu in film en boek opduiken. Dat de oprichters van Boo.com naar de pen hebben gegrepen om hun internetavontuur nog wat te rekken is bekend, evenals het feit dat Michiel Frackers en Francisco van Jole nieuw werk in de boekwinkel hebben liggen.

Publiciteit was er ook al voor 'Startup.com', een film over twee vrienden die een internetbedrijf oprichten voor e-governance. Het bedrijfje genaamd Govworks.com ging onderuit en de vriendschap werd danig op de proef gesteld. De film opende eind vorig jaar het documentairefestival IDFA in Amsterdam.

De nieuwste vruchten binnen dit genre van dotcom-avonturen zijn twee films. De documentaire 'What happened' borduurt voort op Startup.com, de focus is alleen wat breder, de drie makers proberen te achterhalen hoe de gekte rond internet is ontstaan en waarom het mis ging.

'On_Line' is naar verluid hele andere koek. Filmmaker Jed Weintrob gebruikte ondermeer webcams voor het maken van zijn film, het zou daarmee de eerste keer zijn dat deze techniek is toegepast. De film gaat over verslaving aan sex- en datingsites. Weintrob: "Ik noem deze sites kakkerlakken, want ze zijn het enige dat er nog over is gebleven na de apocalyps van het internet." Volgens persbureau Reuters werd de film tijdens de Europese première in Berlijn goed ontvangen.

Dat het genre een snellere opkomst en ondergang zal beleven dan de dotcom-hype ligt in de lijn der verwachting. Wellicht dat daar weer een website aan gewijd kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond