Deel dit artikel
-

Nederland hekkensluiter Europese online reclamemarkt

De Nederlandse digitale reclamemarkt groeide in 2017 met 8,8 procent tot 1,8 miljard euro. Nederland is daarmee Europees hekkensluiter, samen met Griekenland en Slowakije.

Dat werd eerder deze week duidelijk bij de presentatie in Milaan van het jaarlijkse The AdEx Benchmark-onderzoek, de twaalfde. Dat gebeurt altijd tijdens Interact, het jaarcongres van IAB Europe.

Het onderzoek laat zien dat de Europese online reclamemarkt van 2012 tot 2018 in omvang is verdubbeld, van 24,8 miljard naar 48 miljard euro.

Veruit de allergrootste markt is het Verenigd Koninkrijk. Dat is ruim twee keer groter dan de nummer twee Duitsland.

Nederland is, gekeken naar het groeipercentage, een hekkensluiter. Gekeken naar de omvang van de digitale budgetten per hoofd van de bevolking is het een middenmoter. De aansluiting met Scandinavië wordt gemist. Een verklaring voor deze ontwikkeling geeft onderzoeker IHS Markit niet.

IAB Europe kijkt ieder jaar naar hoe de online mediabudgetten netto worden besteed in de kanalen Search, Classifieds en Display.

Vorig jaar ging 42 procent van de budgetten naar mobiele reclame. Bij het huidige tempo is het dominante reclamekanaal tegen het jaar 2020.

Foto: August Brill (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Edwin Vlems - Edwin Vlems B2B Marketing

Die verklaring is eenvoudig: het plakken van advertenties op social media en andere digitale platforms is een voorbeeld van ‘the horseless carriage syndrome’. Je kunt immers gewoon praten met de mensen in de markt via deze platforms, en Nederlanders hebben dat als eerste door.
Ik heb er dit ooit over geschreven: https://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-we-over-een-paar-jaar-wel-lachen-om-advertenties-op-social-media

Tom

Beetje misleidende kop. Qua groei is het misschien laag, maar als je kijkt naar de besteding per hoofd van de bevolking valt het nog wel mee.

Dennis

De online bestedingen zijn heel lastig in kaart te brengen. Wat ik weet over de IAB cijfers in NL is dat het gaat om inschattingen vanuit diverse (online) marktpartijen: exploitanten en bureaus. Alleen is het zo dat niet de gehele markt hier aan mee werkt, b.v. Google en Facebook leveren geen cijfers aan. Zeker voor classifieds geldt dat de hoogte van de bestedingen zeer lastig in te schatten zijn. Deze omzet loopt ook niet via bureaus. Wat ik me daarom afvraag is hoe makkelijk de vergelijking tussen landen te maken valt met een registratie die niet 100% waterdicht is en elk land dat zijn eigen prognoses maakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond