Deel dit artikel
-

‘Nederland innoveert minder’

De hoeveelheid totaal nieuwe producten en diensten die Nederlandse bedrijven hebben geïntroduceerd is met 6 procent gedaald tussen 2013 en 2014. Dat blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor.

De haperende Duitse economie, bijgestelde verwachtingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), brandhaarden in het Midden-Oosten, en fluctuerende beurskoersen vergroten de twijfel bij bedrijven om te gaan innoveren.

De investeringen in technologische innovatie (investeringen in onderzoek en ontwikkeling en in ICT) zijn na meerdere jaren van daling in periode 2013 – 2014 met circa 1  procent van de omzet gestegen. Nederlandse bedrijven zijn na een stijging in de periode 2006 – 2013 het afgelopen jaar 8 procent minder actief geworden met sociale innovatie (nieuwe manieren van organiseren, managen, werken, en samenwerken).

Henk W. Volberda van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) noemt deze ontwikkelingen ‘een mogelijke bedreiging voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven, aangezien slimmer werken, faciliterend leiderschap, platter organiseren, co-creatie met partners essentieel is om succesvol te innoveren; bedrijven met zulke eigenschappen zijn beter in staat om technologische innovatie om te zetten in succesvolle product- en dienstinnovaties.’

De regio Midden- en Oost-Brabant scoort boven het landelijk gemiddelde op technologische innovatie en radicale product- en dienstinnovatie. Ook diverse andere regio’s scoren bovengemiddeld, waaronder Noord-Holland en de Achterhoek/Twente. Volgens Volberda zijn de bedrijven in de regio Midden en Oost-Brabant, waaronder de bedrijven op de High Tech Campus, over het algemeen gezien een voorbeeld hoe technologische innovatie en sociale innovatie hand in hand kunnen gaan om het innovatiesucces te vergroten.

Bedrijven die zowel investeren in nieuwe technologieën (robotisering, Internet of Things, Big Data, 3D-printing) als in menselijk kapitaal, nieuwe organisatievormen en samenwerking met partners presteren beter op winstgevendheid en plezier in het werk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond